Slimme verkeerslichten
Op steeds meer plekken in de stad worden oude verkeerslichten vervangen voor nieuwe slimme verkeerslichten. Deze verkeerslichten helpen bij de verbetering van de doorstroming van het verkeer. Dat betekent minder lang voor rood licht stil staan, minder remmen dus minder uitlaatgassen en kortere reistijd.
Het wordt steeds drukker in de stad. Met die toenemende drukte wordt de uitdaging om Rotterdam veilig en leefbaar te houden steeds groter. Het veilig krijgen en houden van het verkeer, het bewaken van de luchtkwaliteit en het optimaliseren van de verkeersdoorstroming zijn onderwerpen waar de gemeente hard aan werkt. Dankzij nieuwe technologie zijn verkeerslichten slimmer geworden.
Wat is er nieuw?
Steeds meer verkeersdeelnemers hebben een up-to-date navigatiesysteem of gebruiken een route-app op hun smartphone. Sinds 2019 zijn op meerdere plekken in de stad de verkeerslichten gekoppeld aan deze navigatie-apps. Zo ontvangen deze apps informatie vanuit het verkeerslicht. En weet de app of het licht op rood of groen staat, en soms wordt zelfs een voorspelling gedaan van het moment waarop het licht op groen springt. Sommige navigatie-apps (zoals Flitsmeister) geven hier een notificatie zodat automobilisten mogelijk hun rijgedrag kunnen aanpassen. Dankzij deze service worden weggebruikers geholpen bij het zo soepel mogelijk door de stad rijden. Dat scheelt remmen en bespaart CO2-uitstoot en geld.
Andersom ontvangen deze slimme verkeerslichten ook informatie vanuit de apps. Zo ziet het verkeerslicht het verkeer al op grotere afstand aankomen, en kan het daar beter op inspelen. Daarnaast kunnen via dezelfde landelijke koppeling de ambulances en straks ook andere hulpdiensten voorrang aanvragen en krijgen, zodat bij calamiteiten deze voertuigen snel en veilig een kruispunt kunnen passeren.
De komende jaren wordt deze technologie steeds verder uitgebouwd, en komen er op steeds meer plekken slimme verkeerslichten.
Vragen en antwoorden
Het ombouwen van verkeerslichten naar slimme verkeerslichten kost geld en tijd. Daarom denken we goed na welke verkeerslichten we aanpakken. Bijvoorbeeld wanneer deze door ouderdom moeten worden vernieuwd, of er een groot reconstructieproject plaatsvindt en we op die manier meerdere werkzaamheden kunnen combineren.
Ja.
Gelukkig wel. ‘Slim’ betekent dat de verkeerslichten ook informatie vanuit apps en voertuigen kunnen krijgen. Alle andere verkeerslichten hebben die informatie niet, maar kunnen wel heel slim het verkeer in de stad regelen.
We onderzoeken nu of we deze slimme techniek ook kunnen gebruiken voor fietsers en voetgangers. In Nederland zijn hier al voorbeelden van, zoals de Schwung app. Het is nog niet bekend wanneer we in Rotterdam ook zo’n app kunnen gebruiken.
Rotterdam is aangesloten op een landelijk netwerk. Op dit netwerk kunnen leveranciers van navigatie-apps ook aansluiten. Welke leveranciers dat doen, daar heeft Rotterdam geen invloed op. Op dit moment zijn de navigatie-apps Flitsmeister en Onderweg (van Locatienet) al aangesloten.
Nee. Er zijn landelijke afspraken over welke informatie vanuit de apps naar de verkeerslichten wordt gestuurd. Deze informatie is gepseudonimiseerd, dat wil zeggen dat de gemeente alleen een, voor ons niet te herleiden, tijdelijk ID ziet van een voertuig. Bijvoorbeeld: ‘Voertuig 12345 rijdt op 100 meter voor de kruising, en wil straks linksaf’. Exact nummerbord of merk voertuig is ons niet bekend.
Voertuigen krijgen een tijdelijke ID, zodat ze wel gevolgd kunnen worden nabij een kruispunt. Na het passeren van de stopstreep verdwijnt dat ID, en bij een volgend kruispunt wordt een willekeurig nieuw ID gegeven. Daardoor weet de gemeente niet waar een voertuig nadat hij de stopstreep is gepasseerd, naar toe is gereden.
Vragen of klachten
Heeft u nog een vraag over het verwerken van uw persoonsgegevens? Stuur een e-mail naar vvso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Heeft u een klacht over de manier waarop de gemeente met uw persoonsgegevens omgaat? Dat kan via de pagina Klacht indienen.
Is uw vraag of klacht niet (genoeg) beantwoord of u komt er niet uit? Neem dan contact op met de onafhankelijke interne toezichthouder, de Functionaris Gegevensbescherming, via het e-mailadres fg@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
U kunt ook altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Link opent een externe pagina als u ontevreden bent over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Rotterdam.
U vindt meer informatie over de manier waarop de gemeente omgaat met uw persoonsgegevens op de privacypagina.