Slimme verkeerslichten
Op steeds meer plekken in de stad worden oude verkeerslichten vervangen voor nieuwe slimme verkeerslichten. Deze verkeerslichten helpen bij de verbetering van de doorstroming van het verkeer. Dat betekent minder lang voor rood licht stil staan, minder remmen dus minder uitlaatgassen en kortere reistijd.
Vragen en antwoorden
Het ombouwen van verkeerslichten naar slimme verkeerslichten kost geld en tijd. Daarom denken we goed na welke verkeerslichten we aanpakken. Bijvoorbeeld wanneer deze door ouderdom moeten worden vernieuwd, of er een groot reconstructieproject plaatsvindt en we op die manier meerdere werkzaamheden kunnen combineren.
Ja.
Gelukkig wel. ‘Slim’ betekent dat de verkeerslichten ook informatie vanuit apps en voertuigen kunnen krijgen. Alle andere verkeerslichten hebben die informatie niet, maar kunnen wel heel slim het verkeer in de stad regelen.
We onderzoeken nu of we deze slimme techniek ook kunnen gebruiken voor fietsers en voetgangers. In Nederland zijn hier al voorbeelden van, zoals de Schwung app. Het is nog niet bekend wanneer we in Rotterdam ook zo’n app kunnen gebruiken.
Rotterdam is aangesloten op een landelijk netwerk. Op dit netwerk kunnen leveranciers van navigatie-apps ook aansluiten. Welke leveranciers dat doen, daar heeft Rotterdam geen invloed op. Op dit moment zijn de navigatie-apps Flitsmeister en Onderweg (van Locatienet) al aangesloten.
Nee. Er zijn landelijke afspraken over welke informatie vanuit de apps naar de verkeerslichten wordt gestuurd. Deze informatie is gepseudonimiseerd, dat wil zeggen dat de gemeente alleen een, voor ons niet te herleiden, tijdelijk ID ziet van een voertuig. Bijvoorbeeld: ‘Voertuig 12345 rijdt op 100 meter voor de kruising, en wil straks linksaf’. Exact nummerbord of merk voertuig is ons niet bekend.
Voertuigen krijgen een tijdelijke ID, zodat ze wel gevolgd kunnen worden nabij een kruispunt. Na het passeren van de stopstreep verdwijnt dat ID, en bij een volgend kruispunt wordt een willekeurig nieuw ID gegeven. Daardoor weet de gemeente niet waar een voertuig nadat hij de stopstreep is gepasseerd, naar toe is gereden.