Roseknoop
Sinds 9 januari 2023 is de renovatie van de Roseknoop in volle gang. De Roseknoop is een belangrijk en druk kruispunt. Hier komen de 2e Rosestraat, Beijerlandselaan, Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct samen. Het kruispunt krijgt een grote opknapbeurt. Een deel van de werkzaamheden is al klaar, zo zijn de Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct weer open voor al het verkeer.
Algemeen
Er zijn afsluitingen en omleidingen voor de auto, tram en bus. Een deel van de 2e Rosestraat/Beijerlandselaan/Hilledijk is langere tijd dicht en dat geeft overlast. Alles blijft bereikbaar, soms wel met een omweg en langere reistijd. Houd er rekening mee dat u mogelijk een andere route moet nemen. En dat het langer duurt om thuis, op school, werk of bij de winkels te komen. Eind september 2024 zijn de grote werkzaamheden klaar. Straks is het gebied beter bereikbaar en stroomt het verkeer beter door. En ligt er een veilig, groen en mooi stadsplein.
Verkeers- en reizigersinformatie
Kijk voor afsluitingen en omleidingen voor auto, fiets en voetganger op Rotterdamonderweg.nl. Link opent een externe pagina.
Kijk voor een overzicht voor omleidingen en gewijzigde routes van tram en bus op RET.nl/roseknoop. Link opent een externe pagina.
Extra manieren van vervoer
In de wijken Feijenoord en IJsselmonde zijn hubs voor deelscooters en deelfietsen. Met de fiets, scooter of lopend kunt u altijd langs de werkzaamheden van de Roseknoop.
Bekijk de plattegrond met de buurthubs. Link opent een externe pagina. Of bekijk het overzicht hieronder.
- Wilhelminakade (Metro)
- Maashaven (Putselaan)
- Maashaven (Metro)
- NS Rotterdam Zuid
- NS Lombardijen (Voorplein)
- Vuurplaat
- Cor Kieboomplein
- Noorderhelling (P+R)
- Beverwaard (P+R)
- Beverwaardseweg/Borgharensingel
- Beijerlandselaan/Slaghekstraat
- Groene Hilledijk/Beijerlandslaan (tram)
- Peellandstraat/Beesdestraat (Beverwaard)
- Persoonsdam
- Rhijnauwersingel Oude Watering (Beverwaard)
- Slinge (Metro)
- Stadion Feijenoord (Bert Heesakkerstraat)
- NS Lombardijen (Aesopusplaats)
- Herenwaard (ter hoogt van nummer 20)
- WC Keizerswaard - Herenwaard
- Groene Hilledijk, ter hoogte van de Dordtsetraatweg
- Hillevliet ter hoogte van de Polderlaan
- Strevelsweg ter hoogte van de Lange Hilleweg
- Rosestraat
- Molenvliet, ter hoogte van de Smeetlandsedijk
- Beijerlandselaan ter hoogte van restaurant Almina
- Dwarsdijk
- Frankendaal, hoek Beukendaal
- Stadionlaan, hoek Sportsingel
- Guido Gezelleweg ter hoogte van de Pascalweg
- Rosestraat tegenover Albeda College
- Breeweg, hoek Randweg
- Olympiaweg, ter hoogte van de Smeetlandseweg
- Sandelingenplein
- Van de Takstraat
- Coen Moulijnweg/van Zandvlietplein
Hoe werkt het?
- Ga op uw smartphone naar de App Store of Google Play.
- Download de app van het voertuig dat u wilt gebruiken en meld u aan.
- Ga op pad.
- Zet de deelfiets, deelscooter of bakfiets aan het eind van uw rit weer terug bij een hub.
Gebruikt u de app voor de eerste keer? Dan krijgt u korting!
Parkeren binnen het vak
Elke hub krijgt op straat een duidelijk vak en in de app een 'digitaal hek'. U moet de scooter binnen het vak parkeren. Anders gaat die niet op slot!
Roseknoop Challenge: pak de fiets en scoor punten
Doe mee met de Roseknoop Challenge! Ga lopen, pak de fiets, scooter of het ov en spaar punten. Hoe? Download de gratis Dumoco+ app op uw telefoon. De app houdt uw reis automatisch bij via GPS.
Klankbordgroep Roseknoop: ogen en oren van de wijk
Voor de start van de renovatie is de Klankbordgroep Roseknoop opgericht. De Klankbordgroep bestaat uit bewoners, wijkraadsleden, ondernemers, medewerkers van Team Roseknoop en de gemeente. De klankbordgroep komt regelmatig bij elkaar. Hierdoor kan er snel geschakeld worden bij klachten, overlast of als verkeerssituaties moeten worden bijgesteld.
De leden zijn de ogen en de oren van de wijk bij bereikbaarheid en hinder. De klankbordgroep bestaat uit wijkraadsleden en bewoners van de wijken:
- Hillesluis
- Bloemhof
- Vreewijk
- Afrikaanderwijk
- Entrepot-Noordereiland
- Katendrecht-Wilhelminapier
- Lombardijen
- Groot- en Oud-IJsselmonde
Verder zitten er ondernemers in van de Winkelboulevard op Zuid, Vuurplaat, Laan op Zuid, Stadionweg en het Cor Kieboomplein. Vanuit de gemeente en de RET schuiven medewerkers aan om vragen te beantwoorden of om extra uitleg te geven. Bijvoorbeeld over mobiliteit, tijdelijke verkeersmaatregelen, de werkzaamheden of het openbaar vervoer.
Heeft u vragen of opmerkingen voor de klankbordgroep? Geef ze door aan uw wijkraad of e-mail naar roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Ondernemers
Bent u ondernemer en heeft u door de werkzaamheden minder omzet? Dan kunt u mogelijk nadeelcompensatie aanvragen. Dit is een gedeeltelijke vergoeding voor schade of het mislopen van inkomsten. Bijvoorbeeld doordat de gemeente tijdelijk een weg afsluit.
De Roseknoop Toolkit is een informatiepakket waarmee u klanten en bezoekers informeert over de bereikbaarheid.
Nieuws
De Roseknoop gaat eerder open! Vrijdag 12 juli kan het autoverkeer weer rijden, op zaterdag 13 juli rijden de tram en bus ook weer volgens dienstregeling. Sinds 2023 wordt gewerkt aan de Roseknoop en zijn de 2e Rosestraat, de kop van de Beijerlandselaan en Hilledijk afgesloten voor het openbaar vervoer en autoverkeer. De geplande opening stond op eind september 2024. Door de efficiënte samenwerking tussen aannemers, de RET en gemeente Rotterdam is de opening vervroegd.
Versnelde opening
Wethouder Vincent Karremans over de versnelde opening: 'Dit is fantastisch nieuws voor de bewoners, ondernemers en reizigers! Dankzij de inzet van Team Roseknoop met samenwerkingspartners kan de Roseknoop eerder worden opgeleverd en is het gebied weer als vanouds bereikbaar. De doorstroming van het verkeer op Zuid gaat dan weer een stuk soepeler.'
Alles op alles gezet
Ook projectmanager Ronald Wagter van Team Roseknoop is ontzettend tevreden: 'We hebben voor de bewoners en ondernemers alles op alles gezet om ruim twee maanden eerder open te gaan dan oorspronkelijk gepland. Het is geweldig dat het is gelukt. Dat komt onder meer omdat de grond op de 2e Rosestraat sneller is ingeklonken, en het zand wat hierop lag hebben we snel naar de Rijnhaven kunnen brengen. Ook door andere meevallers kunnen we deze sprong maken, zoals de versnelde opening van de Laan op Zuid vorig jaar. Daarbij was het een milde winter waardoor we goed door konden werken. Samen met de aannemer en andere partijen konden we goed en scherp afstemmen en zijn we tot een nieuwe, kortere planning gekomen.'
Open voor auto, tram en bus
Vrijdag 12 juli om 9.00 uur (na de ochtendspits) gaat de Roseknoop open voor autoverkeer. En vanaf zaterdag 13 juli rijdt de RET weer met tram 25 de normale route tussen Carnisselande en Schiebroek over de Beijerlandselaan. Bus 66 en bus 77 rijden volgens de vertrouwde route en gaan weer over de Hilledijk.
Buurtfeest
Voor de opening komt er een buurtfeest op de kop van de Beijerlandselaan. Ronald Wagter: 'Daarmee willen we met elkaar vieren dat alles weer normaal bereikbaar is. Het was voor bewoners en ondernemers niet altijd makkelijk, met dit feestje willen we hun bedanken voor hun geduld en begrip.'
Achtergrond renovatie Roseknoop
Aanleiding voor de renovatie Roseknoop is de dijk die dwars door het gebied loopt. Deze is hersteld zodat Rotterdammers de komende 100 jaar droge voeten houden. De kruising 2e Rosestraat en Laan op Zuid is opgehoogd en er zijn nieuwe transportkabels en leidingen aangebracht voor riolering, water, elektriciteit, stadsverwarming en gas. Hierdoor zijn ook aangrenzende nieuwbouwprojecten goed op het stedelijk netwerk aangesloten.
De RET heeft nieuwe tramrails en bovenleidingen aangelegd en er zijn nieuwe haltes geplaatst bij het Varkenoordseviaduct. Het Varkenoordseviaduct kreeg na 30 jaar een grote onderhoudsbeurt. Bovendien is de kruising veiliger gemaakt voor verkeer. De renovatie Roseknoop zorgt voor een betere bereikbaarheid van Stadionpark en Rotterdam-Zuid. Ook is er meer groen geplant. De Roseknoop verandert van een stenige omgeving in een mooi, veilig en groen stadsplein.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht bij Jef Pfaff, telefoon 06 139 653 32, e-mail roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
De werkzaamheden voor de Roseknoop zijn nog in volle gang. In de week van zondag 7 april tot en met vrijdag 12 april wordt de bovenleiding van de tram op de Putselaan aangelegd.
Werkzaamheden
Deze werkzaamheden worden 's nachts tussen 1.30 uur en 5.00 uur uitgevoerd.
Ze beginnen in de nacht van zondag op maandag en eindigen in de nacht van vrijdag op zaterdag.
De werkzaamheden zijn in de middenberm, vanaf de Hilledijk tot aan de rotonde Pretorialaan.
We werken onder andere met mobiele kranen en hoogwerkers. Ook wordt het werkgebied verlicht.
Het autoverkeer kan doorrijden, ook kunnen er verkeersregelaars aanwezig zijn om het verkeer te begeleiden als er bijvoorbeeld bouwverkeer moet passeren.
Waarom werken in de nacht?
Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren mag er geen elektrische spanning op de bovenleiding staan. Dit kan alleen als de trams niet rijden, dus tussen 1.30 uur en 5.00 uur 's nachts.
Vanaf maandag 15 april tot en met vrijdag 12 juli wordt er gewerkt aan de Putselaan. Zo wordt de kruising op de Putselaan ter hoogte van de Putsestraat en Tweebosstraat opnieuw geasfalteerd en de keerlus verwijderd. Hierdoor zijn er tijdelijk straten afgesloten en verandert het hoe u de wijk in- of uitrijdt.
Maandag 15 april tot en met zondag 28 april
- Autoverkeer voor de Tweebosbuurt (vanuit de richting Pretorialaan) rijdt over de Putselaan, moet dan oversteken naar links en rijdt via de de Johannes Brandstraat de wijk in.
- Autoverkeer voor Hillesluis (uit de richting Pretorialaan) rijdt vanaf de Pantserstraat, (via een tijdelijke doorsteek) vanaf de hoofdrijbaan Putselaan naar de ventweg en via de Maliestraat de wijk in. Deze rijrichting wordt tijdelijk omgedraaid.
- De Putsestraat is deze twee weken tijdelijk tweerichtingen en is afgesloten bij de Putselaan.
- Het kan zijn dat dit een week uitloopt door onvoorziene omstandigheden.
Maandag 29 april tot en met vrijdag 12 juli
- Autoverkeer voor de Tweebosbuurt (vanuit de richting Pretorialaan) rijdt eerst over de Putselaan en steekt ter hoogte van de Johannes Brandstraat de middenberm over. Vanaf daar rijdt het in 'tegengestelde richting' over de Putselaan en kan dan linksaf de Tweebosstraat in.
- Voor het uitrijden van de Tweebosbuurt maakt u gebruik van de ventweg en kunt u ter hoogte van de Johannes Brandstraat de hoofdrijbaan van de Putselaan op rijden.
- Autoverkeer voor Hillesluis (uit de richting Pretorialaan) rijdt vanaf de tijdelijke doorsteek ter hoogte van de Pantserstraat de ventweg op en via de Putsestraat de wijk in. Deze rijrichting wordt tijdelijk omgedraaid.
Werktijden en type werkzaamheden
De werktijden van het asfalteren zijn maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 16.00 uur. De werkzaamheden bestaan uit het frezen van het wegdek, afvoeren van oud asfalt, aanbrengen nieuw asfalt, uitvoeren van reparaties en belijnen en het aanbrengen van straatwerk.
Bij de Tweebosstraat worden rioolwerkzaamheden uitgevoerd. Sommige van deze werkzaamheden kunnen voor overlast zorgen.
Goed om te weten
Het kan zijn dat de werkzaamheden moeten worden uitgesteld, bijvoorbeeld door slecht weer. De wijzigingen worden ook met borden aangegeven.
Vorig jaar is de Laan op Zuid voor een groot deel opnieuw geasfalteerd. Op 21 maart is de laatste kruising Brede Hilledijk/Laan op Zuid aan de beurt.
In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 maart is de kruising van de Brede Hilledijk met de Laan op Zuid afgesloten voor autoverkeer. De afsluiting op de Brede Hilledijk is vanaf de Parallelweg tot de Laan op Zuid. De Laan op Zuid blijft open, wel is er één rijstrook afgesloten in de richting van het Wilhelminaplein naar Vuurplaat. De werktijden zijn van 21.00 tot 5.00 uur ’s nachts.
Het autoverkeer wordt met verkeersregelaars en via borden omgeleid. Voetgangers, fietsers en scooters kunnen langs de werkzaamheden. Soms is dat met een kleine omweg naar de oversteekplaats. Woningen, bedrijven en parkeergarages blijven bereikbaar, soms met een omweg.
Type werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het frezen van het wegdek, afvoeren van oud asfalt, aanbrengen nieuw asfalt, uitvoeren van reparaties en belijnen. Sommige van deze werkzaamheden kunnen voor overlast zorgen.
Waarom werken in de nacht?
Het asfalteren gebeurt ’s nachts, zo heeft het verkeer het er minste last van. Het kan zijn dat de werkzaamheden moeten worden uitgesteld, bijvoorbeeld door slecht weer.
Eind 2023 is een groot deel van de Rosestraat opnieuw geasfalteerd. Nu is het laatste deel aan de beurt.
Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 februari is de Rosestraat in één richting afgesloten voor autoverkeer en bus 77.
De afsluiting is in één richting vanaf de Laan op Zuid tot de Vuurplaat.
Haal uw auto weg
U kunt de parkeerplaatsen op dit deel niet gebruiken.
Voorkom wegslepen en haal uw auto op tijd weg.
Het autoverkeer wordt met verkeersregelaars en via borden omgeleid.
Bus 77
Bus 77 stopt deze week niet bij het Albeda College en Station Zuid.
Van 19 februari 5 uur in de ochtend tot 23 februari 4 uur in de middag rijdt de bus een ingekorte route tot rotonde Burgdorfferstraat.
Bereikbaarheid
Voetgangers, fietsers en scooters kunnen langs de werkzaamheden.
Soms met een kleine omweg naar de oversteekplaats.
Woningen, winkels, bedrijven, scholen en parkeergarages blijven bereikbaar.
Soms met een omweg via omleidingsborden, soms staan er verkeersregelaars.
Tijden en soort werkzaamheden
Het asfalteren gebeurt op werkdagen tussen 7 uur in de ochtend en 4 uur in de middag.
De werkzaamheden bestaan uit het frezen van het wegdek, afvoeren van oud asfalt, aanbrengen nieuw asfalt, uitvoeren van reparaties en belijningen. Sommige van deze werkzaamheden kunnen voor overlast zorgen.
De laatste fase van de Roseknoop is begonnen. Op de 2e Rosestraat, tussen de Laan op Zuid, Beijerlandselaan en Hilledijk vinden tot eind september 2024 verschillende werkzaamheden plaats. Zo wordt eind maart de voorbelasting verwijderd.
De voorbelasting is de grote, groene berg tussen de Laan op Zuid en de Beijerlandselaan. Dit deel grond was nog niet stevig genoeg om op te bouwen. De berg zand zorgt ervoor dat de grond 'inklinkt' en drukt de aarde in om hem zo te versterken. Dat proces duurt een paar maanden. Met metingen wordt bijgehouden hoe het inklinken gaat. Eind maart gaat de berg zand weg, maar de metingen gaan goed dus misschien gebeurt het al eerder. De berg is groen door het 'spuitgras'. Dit is er opgespoten en zorgt ervoor dat het zand niet al te veel wegwaait.
Asfalt voor marathon
Naast de zandberg gaan andere werkzaamheden door zoals de aanleg van stoepranden en stoeptegels. Ook graafwerk voor kabels en leidingen is bezig en het plaatsen van de lantaarnpalen. In april wordt het eerste asfalt aangelegd, zodat de Marathon Rotterdam ongehinderd het parcours kan volgen. Na die periode wordt gestart met de aanleg van de tramrails, het verder asfalteren van de 2e Rosestraat en de Beijerlandselaan en de inrichting van de buitenruimte.
Aan de andere kant van de kruising worden rond woontoren Imagine de puntjes op de i gezet. Met onder meer de aanleg van de stoep, het fietspad en de herbestrating van de Kruierstraat.
De renovatie van de Roseknoop is een jaar bezig. Kijk vanuit de lucht naar de werkzaamheden, indrukwekkende leidingen, fonkelnieuw tramspoor, bergen zand en mijlpalen van een jaar hard werken.
Bekijk het filmpje 1 jaar Renovatie Roseknoop. Link opent een externe pagina (YouTube).
Het nieuwe asfalt ligt, de belijning is aangebracht, het is zover!
Vanaf 21 december gaat de 2e Rosestraat tussen de Laan op Zuid en het Albeda College weer open.
Projectmanager Ronald Wagter: ‘Dat is weer een mijlpaal die we hebben bereikt. We liggen nog steeds op schema. Ook de stoep rondom de Beijerlandselaan ligt er voor de kerst weer in.’
Auto’s, fietsers en voetgangers kunnen vanaf 21 december dus weer door de Rosestraat vanaf de Laan op Zuid richting het Albedacollege en andersom.
Ronald: ‘Het gedeelte aan de kant van de nieuwe woontoren Imagine maken we komende tijd nog ‘woonrijp’. Dat betekent dat we de openbare ruimte netjes afwerken met bijvoorbeeld groen en lantarenpalen.
Ook leggen we aan deze kant het fietspad en de stoep nog aan. Fietsers en voetgangers gaan daarom nog een tijdje via de overkant.’
Andere kant nog dicht
De andere kant van de 2e Rosestraat, vanaf de Laan op Zuid naar de Beijerlandselaan en Hilledijk blijft nog dicht.
Het ophoogzand blijft hier tot eind maart liggen.
Dan is de onderlaag van de grond goed samengedrukt en is de grond stevig genoeg om verder op te bouwen.
Ronald: ‘Waar geen ophoogzand ligt, doen we zoveel mogelijk andere werkzaamheden. We hebben bijvoorbeeld de stoep op de hoek van de Beijerlandselaan met de 2e Rosestraat aangelegd én verbreed.
Vanaf februari komt de nieuwe tramrails voor de bocht in de Beijerlandselaan. Als het ophoogzand weg is, kunnen we echt doorpakken met al het werk. Dan zetten we alles op alles zodat de Roseknoop eind september 2024 weer helemaal open kan.’
Extra asfalt en nieuwe bomen
Even verderop op de Rosestraat, tussen de Vuurplaat en de Lodewijk Pincoffsweg, ligt ook weer nieuw asfalt.
Ronald: ‘Dit hoorde eigenlijk niet bij de renovatie Roseknoop maar deze klus hebben we toch meegenomen. Dat was fijner voor de bewoners en de omgeving, zo hebben we langer overlast en meer afsluitingen voorkomen.’
Op de Laan op Zuid staan al een groot aantal nieuwe bomen fier overeind. Ronald: ‘Vorig jaar hebben we de bomen op het achterste stuk verwijderd omdat de grond hier helemaal open ging. Afgelopen maand is een deel van de nieuwe bomen geplant, de rest gaat in 2024 de grond in.
Het zijn esdoorns en platanen, nu nog even zonder bladeren die zien we in het voorjaar weer verschijnen.’
Nieuwsbrief renovatie Roseknoop
Webcam
Volg de werkzaamheden op de bouwplaats via de live webcam. Link opent een externe pagina (YouTube).
Afsluitingen en omleidingen
Door de werkzaamheden zijn er afsluitingen voor auto, tram en bus. Fietsers en voetgangers worden omgeleid.
- Tot eind december 2023
- 2e Rosestraat: deel tussen de Laan op Zuid en het Albeda College.
- Tot eind september 2024
- 2e Rosestraat: deel tussen de Laan op Zuid en Putselaan.
- Ingang Beijerlandselaan en ingang Hilledijk (beide richting Slaghekstraat).
- Hilledijk: deel tussen Putselaan tot Martinus Steijnstraat.
Werkzaamheden: wanneer en wat?
De werkzaamheden voeren we per periode uit en koppelen we zoveel mogelijk aan elkaar. Hieronder in grote lijn informatie over de verschillende periodes.
Van oktober 2023 tot eind september 2024
- Planten bomen Laan op Zuid (vanaf half november 2023)
- Aanpassing fietspad Laan op Zuid – kant Beijerlandselaan: ondergrondse aanpassing en aanleg definitieve bestrating. Dit duurt tot het eind december 2023. Fietsers richting Varkenoordseviaduct moeten oversteken bij de Paul Krugerstraat. In januari 2024 wordt het fietspad aan de kant van woontoren Imagine aangepast en afgerond.
- Inklinken dijk: tussen de Laan op Zuid en de Beijerlandselaan is de dijk het meest verzakt. Dit stuk is opgehoogd met flugsand. De grond moet een paar maanden inzakken, oftewel inklinken. Dit versnellen we door er extra zand op te leggen, in bouwtermen heet dat voorbelasting. Iedere week wordt de grond gemeten. Als de ondergrond stevig genoeg is, halen we de voorbelasting weg en gaan we verder met de werkzaamheden.
- Op de delen waar geen voorbelasting ligt, gaan we verder met werkzaamheden zoals aanleg van het riool.
- Vanaf februari 2024 start de aanleg van de tramrails bij de Putselaan.
- In april 2024 gaat de Marathon Rotterdam weer over de 2e Rosestraat, hiervoor leggen we tijdelijk asfalt aan.
Van 1 mei tot oktober 2023
De werkzaamheden waren een maand eerder klaar.
Afgeronde werkzaamheden:
- Groot onderhoud Varkenoordseviaduct: vervangen betonnen stootplaten, repareren scheuren en versleten plekken op de voet- en fietspaden. Vervangen van voegen.
- Vervangen tramspoor Laan op Zuid, vernieuwen asfalt.
- Vervangen transportleidingen voor water, gas, riolering en stadsverwarming.
- Vervangen kabels en leidingen voor o.a. elektriciteit en glasvezel.
- Ophogen dijk.
- Nieuw asfalt Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct en Olympiakruising: het asfalt had over een paar jaar vernieuwd moeten worden. We hebben besloten om dit in de huidige renovatie van de Roseknoop mee te nemen. Zo voorkomen we meerdere afsluitingen en langer overlast voor bewoners en reizigers.
Van 9 januari tot eind april 2023
Afgeronde werkzaamheden:
- Verwijderen kopsporen op het NS-rangeerterrein onder het Varkenoordseviaduct.
- Verwijderen verharding Rosestraat en 2e Rosestraat.
- Verwijderen tramrails 2e Rosestraat, stukje Beijerlandslaan en Putselaan.
- Start vervangen kabels en leidingen, zoals grote transportleidingen voor water, gas, rioolpersleiding, stadsverwarming, glasvezel en midden- en hoogspanningstracé.
- Aanleg kabels en leidingen en verharding voor het bouwblok op de hoek Hilledijk - 2e Rosestraat.
Achtergrond
Onder de Roseknoop loopt een dijk, die in de jaren 50 van de vorige eeuw is aangelegd. De dijk zie je nauwelijks, maar hij is heel belangrijk. De dijk zorgt ervoor dat Rotterdammers in de wijken daarachter bij hoogwater droge voeten houden. De laatste jaren is de grond verzakt. Om het ook de komende 100 jaar veilig en droog te houden, moeten we de dijk 50 centimeter verhogen. We bouwen op een speciale manier, zo kunnen we nieuwe bomen op de dijk planten. En dat is uniek in Nederland!
Veiliger voor verkeer
Het veiliger maken van het kruispunt voor al het verkeer is ook hard nodig. Het kruispunt is een zogenaamde ‘black spot’. Black spots zijn plekken waar 6 of meer verkeersongevallen in 3 aaneengesloten jaren hebben plaatsgevonden.
Nieuwe huizen
De Roseknoop is onderdeel van Stadionpark, de grootste gebiedsontwikkeling van Rotterdam-Zuid. Er komen veel nieuwe woningen in Stadionpark, een deel daarvan komt aan de Roseknoop. Parkstad en de Tweebosbuurt zijn aangrenzende nieuwbouwprojecten die ook invloed hebben op het gebied. Al die huizen moeten goed aangesloten worden op de kabels en leidingen. En op het riool natuurlijk.
Vervangen riool, leidingen en tramrails
De gemeente Rotterdam verbetert het riool in heel de stad. Dat is ongeveer 2.500 kilometer riolering. Daardoor zijn we beter voorbereid op hevige regenbuien en klimaatverandering. De riolering van de Roseknoop is nu ook aan de beurt. Omdat we de dijk ophogen, komen andere leidingen voor water, gas, warmte en elektriciteit te laag te liggen. Er komt te veel druk op. Daarom leggen we nieuwe leidingen en kabels. We leggen ze wat hoger in de grond zodat de monteurs er in de toekomst goed bij kunnen. De RET vernieuwt tegelijkertijd de tramrails.
Meer groen en bomen
Als de huizen klaar zijn, pakken we stoepen, straten en pleinen aan. Met meer ruimte voor fiets- en voetgangerspaden. Er komen 200 bomen bij en 3.000 m2 groen. Uiteindelijk zorgt de renovatie van de Roseknoop tot een betere bereikbaarheid van Stadionpark en Rotterdam-Zuid. En het verkeer stroomt beter door.
De Roseknoop verandert van een stenige omgeving in een mooi, veilig en groen stadsplein.
Meer informatie
Heeft u vragen of opmerkingen? Wilt u de middelen uit de toolkit ontvangen? Mail naar roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Kijk ook bij de vragen en antwoorden op deze pagina. Misschien vindt u daar het antwoord op uw vraag.
Vragen en antwoorden
Vragen en antwoorden over hinder
U bent waarschijnlijk 10 tot 20 minuten langer onderweg dan u gewend bent. Bij slecht weer, ongelukken of andere situaties kan dit nog langer zijn.
Het is lastig te zeggen hoe groot de drukte en overlast precies worden. Dit verschilt ook per buurt en moment van de dag. Er zijn meerdere afsluitingen en omleidingen voor het autoverkeer, de tram en bus. Ook zijn er rondom de Roseknoop meerdere bouwplaatsen waardoor er meer bouwverkeer is.
Ja, de hulpdiensten hebben altijd toegang. Dat is noodzakelijk. Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kijkt de gemeente wekelijks naar de situatie. Voor de hulpdiensten is er een overzichtskaart met de snelste route om bij de melding te komen. Als het echt nodig is, gebruiken de hulpdiensten het fietspad of de stoep.
We zorgen ervoor dat mensen met rollators, scootmobielen en in rolstoelen zo goed en veilig mogelijk hun bestemming kunnen bereiken langs de werkzaamheden. Voor ouderen of mensen die minder mobiel zijn, brengen we Trevvel en Stichting Wijkbus onder de aandacht. Die kunnen vervoer van deur tot deur aanbieden.
Ja, deze voorzieningen blijven bereikbaar. Wel moet u misschien een andere route nemen of duurt het langer dan u gewend bent. Op RET.nl/roseknoop. Link opent een externe pagina vindt u de aangepaste routes van diverse tram- en buslijnen.
Door de werkzaamheden en omleidingen wordt het in bepaalde straten drukker. Dat kunnen we helaas niet voorkomen.
- De eerste twee weken zijn er verkeersregelaars.
- Tijdens de hele periode van de werkzaamheden staat er een bergauto klaar die auto’s snel kan wegslepen als dat nodig is.
- Op de snelweg komen borden met omleidingsroutes.
- In Rotterdam plaatsen we borden met welke wegen zijn afgesloten. We leiden het verkeer via alternatieve routes naar de bestemming.
- Er zijn online kaarten met omleidingen, afsluitingen en wegen die je wel kan nemen. Deze kaarten verspreiden we ook in de buurt, bijvoorbeeld via informatiebijeenkomsten en flyers. Of per e-mail.
- Er komen extra verkeerscamera's zodat we goed weten wat er allemaal gebeurt. Zo kunnen we op tijd bijsturen.
- Verkeerslichten en omleidingen stellen we efficiënt in. De mensen in de Verkeersregiekamer houden het verkeer 24/7 met camera’s in de gaten. De Verkeersregiekamer kan op afstand verkeerslichten en digitale borden aanpassen. Zo kan iedereen snel in, door, of juist óm de stad blijven reizen.
- We proberen verkeer zoveel mogelijk te spreiden: bijvoorbeeld met meerdere verkeerslichten.
- Op meerdere plekken in Feijenoord en IJsselmonde komen hubs voor deelvervoer zoals fietsen, scooters en bakfietsen.
Vragen en antwoorden over bereikbaarheid
Huizen, scholen en winkels blijven bereikbaar. Soms wel met een omweg en langere reistijd. Het hangt er ook af waar u vandaan komt. Met de fiets, scooter of te voet kunt u veilig langs de werkzaamheden. Op plekken waar zand ligt, leggen we platen neer.
Ja, u kunt nog steeds met de auto bij uw huis komen. Soms moet u wel wat verder parkeren. Bijvoorbeeld omdat er tijdelijk geen parkeerplekken in de straat zijn. Bij verhuizingen, of voor de toegang van rouw- of trouwwagens, kunt u contact opnemen met het projectteam.
Winkels en horeca blijven bereikbaar. Leveranciers kunnen blijven bevoorraden. Wel kan het zijn dat de leverancier tijdelijk een andere route moet rijden. In de flyer in de toolkit vindt u informatie over de bereikbaarheid van winkels en bedrijven.
Als u merkt dat u door de werkzaamheden minder omzet heeft, dan kunt u mogelijk nadeelcompensatie aanvragen. Dit is een gedeeltelijke vergoeding voor schade of het mislopen van inkomsten. Bijvoorbeeld doordat de gemeente tijdelijk een weg afsluit.
Er komen voor zover bekend geen pendelbusjes van de RET of gemeente. Andere vormen van vervoer, zoals tuktuks of riksja’s zouden een mogelijkheid kunnen zijn, bijvoorbeeld rondom de Afrikaandermarkt. Dit kan iets zijn wat andere partijen op kunnen pakken.
Algemene vragen en antwoorden
Er moet veel werk worden gedaan. De dijk moet worden opgehoogd. In de ondergrond liggen veel kabels en leidingen. Denk aan stroom, gas, riolering, stadsverwarming, water en glasvezel. Als we de leidingen laten liggen en er grond op leggen, gaan ze kapot. Als ze te diep liggen, kunnen de monteurs er straks niet goed bij. We leggen de kabels en leidingen dus ook hoger, dat doen we in fases. Want ze moeten het wel blijven doen. Ook vernieuwt de RET de tramrails. Dat is waarom de renovatie zo lang duurt.
- Met extra camera’s houden we het verkeer goed in de gaten. Als het nodig is, stuurt de Verkeersregiekamer bij. Bijvoorbeeld door verkeerslichten anders in te stellen, of langer op groen te zetten. Of de digitale borden aan te passen. En we kunnen verkeersregelaars inzetten.
- We luisteren graag naar de ervaring en ideeën van bewoners. Als er bijvoorbeeld meldingen zijn over te hard rijden, onderzoeken we hoe we dit kunnen oplossen.
- De handhavers spelen een belangrijke rol. Ze gaan met mensen in gesprek en kunnen optreden als dat nodig is. En ze houden in de gaten of er gevaarlijke situaties zijn.
- De wijkraden in Feijenoord en Groot-IJsselmonde hebben regelmatig contact met het team van de Roseknoop. Ook is er een klankbordgroep met wijkraadsleden. Signalen kunnen we zo snel met elkaar bespreken.
Zo’n fly-over zou heel lang worden. Er zou veel verkeer over en onderdoor moeten. Er moeten veel mensen in de buurt van de fly-over werken, met grote voertuigen. Dit zorgt voor te veel onveilige en gevaarlijke situaties. Door de lengte en ingewikkelde constructie zou de fly-over ook te duur worden.
- Bewoners in het gebied vragen we om (als dat kan) vaker het openbaar vervoer of de fiets te pakken. Op meerdere plekken in Feijenoord en IJsselmonde komen plekken voor deelvervoer, zoals scooters, fietsen en bakfietsen.
- Houd rekening met een langere reistijd, ga eerder weg.
- Informeer elkaar, uw klanten en mensen die op bezoek komen. Zoek bij vragen of opmerkingen contact met het Roseknoop team.