Roseknoop
Sinds 9 januari 2023 wordt de Roseknoop gerenoveerd. De Roseknoop is een belangrijk en druk kruispunt. Hier komen de 2e Rosestraat, Beijerlandselaan, Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct samen. Het kruispunt krijgt een grote opknapbeurt.
Algemeen
De renovatie gaat lang duren en er komt overlast. Er zijn afsluitingen en omleidingen voor de auto, tram en bus. Alles blijft bereikbaar, soms wel met een omweg en langere reistijd. Houd er rekening mee dat u mogelijk een andere route moet nemen. En dat het langer duurt om thuis, op school, werk of bij de winkels te komen. In september 2024 zijn de grote werkzaamheden en omleidingen klaar. Straks is het gebied beter bereikbaar en stroomt het verkeer beter door. En ligt er een veilig, groen en mooi stadsplein.
Verkeers- en reizigersinformatie
Kijk voor afsluitingen en omleidingen voor auto, fiets en voetganger op Rotterdamonderweg.nl. Link opent een externe pagina.
Kijk voor een overzicht voor omleidingen en gewijzigde routes van tram en bus op RET.nl/roseknoop. Link opent een externe pagina.
Op meerdere plekken in de wijken Feijenoord en IJsselmonde zijn hubs voor deelscooters en deelfietsen. Bekijk de hubs op de kaart. Link opent een externe pagina.
Extra pendelbus
Door de renovatie van de Roseknoop kan het langer duren voor u ergens bent. Daarom rijdt er een extra gratis pendelbus.
Vanaf 1 mei 2023 rijdt de pendelbus langs belangrijke plekken in Feijenoord en een deel van IJsselmonde. Iedereen mag gratis mee maar ouderen en mindervaliden hebben voorrang. Er kunnen 8 mensen mee in het busje.
Lijn 613 rijdt 2 keer per uur, van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Kijk voor de dienstregeling bij de RET en in ov-apps. Het busje rijdt tot eind oktober 2023, tot de Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct weer open gaan.
Het busje rijdt vanaf de Beijerlandselaan onderstaande route.
Haltes:
- Beijerlandselaan
- Polderlaan
- Hillevliet
- Putsebocht
- Afrikaanderplein
- Rijnhaven
- Wilhelminaplein
- Lodewijk Pincoffsweg
- Vuurplaat
- Burgdorfferstraat
- Vrij Entrepot
- Roentgenstraat
- Nassauhaven
- Zinkerstraat
- Persoonsdam
- Rose-Spoorstraat
- Station Zuid/Steenplaat
- Korte Stadionweg
- Stadion Feyenoord
- Stadionweg
- Stadionviaduct
- Breeplein
- Randweg
- Beijerlandselaan.
Met de fiets, scooter of lopend kunt u altijd langs de werkzaamheden van de Roseknoop. Wel vaak met een omweg of langere reistijd. In Feijenoord en IJsselmonde vindt u daarom buurthubs: verzamelplekken voor deelvervoer.
U vindt ze in de wijk en bij de grotere ov-knooppunten zoals metrostation Maashaven, Rijnhaven, Station Zuid, winkelgebieden zoals de Beijerlandselaan en Vuurplaat en Park& Rides.
Bekijk de plattegrond met de buurthubs. Link opent een externe pagina. Of bekijk het overzicht hieronder.
- Wilhelminakade (Metro)
- Maashaven (Putselaan)
- Maashaven (Metro)
- NS Rotterdam Zuid
- NS Lombardijen (Voorplein)
- Vuurplaat
- Cor Kieboomplein
- Noorderhelling (P+R)
- Beverwaard (P+R)
- Beverwaardseweg/Borgharensingel
- Beijerlandselaan/Slaghekstraat
- Groene Hilledijk/Beijerlandslaan (tram)
- Peellandstraat/Beesdestraat (Beverwaard)
- Persoonsdam
- Rhijnauwersingel Oude Watering (Beverwaard)
- Slinge (Metro)
- Stadion Feijenoord (Bert Heesakkerstraat)
- NS Lombardijen (Aesopusplaats)
- Herenwaard (ter hoogt van nummer 20)
- WC Keizerswaard - Herenwaard
- Groene Hilledijk, ter hoogte van de Dordtsetraatweg
- Hillevliet ter hoogte van de Polderlaan
- Strevelsweg ter hoogte van de Lange Hilleweg
- Rosestraat
- Molenvliet, ter hoogte van de Smeetlandsedijk
- Beijerlandselaan ter hoogte van restaurant Almina
- Dwarsdijk
- Frankendaal, hoek Beukendaal
- Stadionlaan, hoek Sportsingel
- Guido Gezelleweg ter hoogte van de Pascalweg
- Rosestraat tegenover Albeda College
- Breeweg, hoek Randweg
- Olympiaweg, ter hoogte van de Smeetlandseweg
- Sandelingenplein
- Van de Takstraat
- Coen Moulijnweg/van Zandvlietplein
Hoe werkt het?
- Ga op uw smartphone naar de App Store of Google Play.
- Download de app van het voertuig dat u wilt gebruiken en meld u aan.
- Ga op pad.
- Zet de deelfiets, deelscooter of bakfiets aan het eind van uw rit weer terug bij een hub.
Gebruikt u de app voor de eerste keer? Dan krijgt u korting!
Parkeren binnen het vak
Elke hub krijgt op straat een duidelijk vak en in de app een 'digitaal hek'. U moet de scooter binnen het vak parkeren. Anders gaat die niet op slot!
Doe mee met de Roseknoop Challenge! Ga lopen, pak de fiets, scooter of het ov en spaar punten voor leuke cadeaus en kortingen van lokale winkeliers! Hoe? Download de gratis Dumoco+ app op uw telefoon. De app houdt uw reis automatisch bij via GPS. Met de Challenge ontwijkt u files én u bespaart ook nog eens op reiskosten voor de auto. Lopen en fietsen is ook nog eens goed voor de gezondheid en beter voor het milieu. Driedubbel voordeel dus!
Klankbordgroep Roseknoop: ogen en oren van de wijk
Tegelijk met de renovatie van de Roseknoop is ook de Klankbordgroep Roseknoop opgericht. De leden in de klankbordgroep zijn de ogen en de oren van de wijk bij bereikbaarheid en hinder. De klankbordgroep overlegt regelmatig met de gemeente. Hierdoor blijven de lijnen kort en kan er snel geschakeld kan worden bij klachten en overlast. Of bij verkeerssituaties die bijgesteld moeten worden.
- De klankbordgroep bestaat uit wijkraadsleden en bewoners van de wijken: Hillesluis
- Bloemhof
- Vreewijk
- Afrikaanderwijk
- Entrepot-Noordereiland
- Katendrecht-Wilhelminapier
- Lombardijen
- Groot- en Oud-IJsselmonde.
Verder zitten er ondernemers in van de Winkelboulevard op Zuid, Vuurplaat, Laan op Zuid, Stadionweg en het Cor Kieboomplein. En er zitten ambtenaren en experts in van de gemeente en de RET die met de Roseknoop te maken hebben.
Actielijst
De mensen in de klankbordgroep zijn de ogen en oren van de wijk als het gaat over bereikbaarheid en hinder. Ze houden in de gaten wat er allemaal speelt in de wijken rondom de Roseknoop. Andersom kunnen bewoners en ondernemers bij de leden van de klankbordgroep terecht. Bijvoorbeeld met vragen, meldingen over hinder, overlast en onveiligheid. Uit de bijeenkomst komen actiepunten waar het projectteam van de Roseknoop mee aan de slag gaat. Zo worden de fiets- en voetgangersroutes verbeterd, en komen er meer en duidelijkere borden die de routes aangeven.
Extra uitleg
De klankbordgroep komt het eerste half jaar maandelijks bij elkaar. In drukke periodes is dit vaker, zoals bij de start of bij het aanbreken van een nieuwe fase. Vanuit de gemeente en de RET schuiven medewerkers aan om vragen te beantwoorden of om extra uitleg te geven. Bijvoorbeeld over mobiliteit, tijdelijke verkeersmaatregelen, de werkzaamheden of het openbaar vervoer.
Heeft u vragen of opmerkingen voor de klankbordgroep? Geef ze door aan uw wijkraad of e-mail naar roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Ondernemers
Bent u ondernemer en heeft u door de werkzaamheden minder omzet? Dan kunt u mogelijk nadeelcompensatie aanvragen. Dit is een gedeeltelijke vergoeding voor schade of het mislopen van inkomsten. Bijvoorbeeld doordat de gemeente tijdelijk een weg afsluit.
Toolkit. Een informatiepakket om klanten en bezoekers te informeren over de bereikbaarheid:
Nieuws
Sinds 1 mei zijn het Varkenoordseviaduct en een deel van de Laan op Zuid afgesloten voor het openbaar vervoer en autoverkeer. De geplande opening hiervan zou op 30 oktober 2023 zijn. Door de efficiënte samenwerking tussen aannemers, de RET en gemeente Rotterdam kan de Laan op Zuid vier weken eerder open op maandag 2 oktober 2023 voor auto en tram.
Wethouder Vincent Karremans opent die maandagochtend in alle vroegte op symbolische wijze dit deel van de Roseknoop. Hij zegt hierover: “Goed nieuws! Dankzij onze mannen en vrouwen die ook tijdens de zomer keihard hebben doorgewerkt aan de Roseknoop kan de Laan op Zuid nu eerder open dan gepland. Hiermee wordt de doorstroming van verkeer op Zuid alweer een stuk
soepeler en is bijvoorbeeld De Kuip een stuk beter bereikbaar.”
Extra werkzaamheden
Het is niet alleen de eerdere opening die dit moment bijzonder maakt. Tijdens de werkzaamheden
die 1 mei begonnen, pakte het projectteam extra werkzaamheden op. De parkeervakken langs de
Laan op Zuid zijn opgehoogd en de Laan én het Varkenoordseviaduct krijgen nieuw asfalt. Dit
gebeurt in het tweede en derde weekend van september.
Nieuwe rails, kabels en leidingen
De RET heeft over de Laan op Zuid nieuwe tramrails en bovenleidingen aangelegd en er zijn nieuwe haltes geplaatst bij het Varkenoordseviaduct. De kruising Rosestraat en Laan op Zuid is opgehoogd en onder deze kruising zijn nieuwe transportkabels en leidingen aangebracht voor riolering, water, elektriciteit, stadsverwarming en gas. Hiermee is de belangrijke schakel tussen
Noord en Zuid in het stedelijke netwerk van kabels en leidingen vernieuwd. Het
Varkenoordseviaduct kreeg na 30 jaar een grote onderhoudsbeurt en kan er nu weer jaren tegenaan.
“Maar,” zegt Vincent Karremans, “eerlijk is eerlijk: we zijn pas halverwege en ook het komende jaar wordt het geduld van bewoners en ondernemers op de proef gesteld. We werken keihard door aan de resterende werkzaamheden en hopen op ieders begrip”.
Renovatie Roseknoop
De vervroegde opening betekent dat IJsselmonde en de Laan op Zuid per 2 oktober beter bereikbaar zijn. Verkeersdeelnemers en ov-reizigers moeten hier en daar nog wel gebruikmaken van omleidingen. De kruising waar de Beijerlandselaan, Putselaan en 2e Rosestraat samenkomen blijft nog ruim een jaar dicht De tram gaat nog niet over de Beijerlandselaan.
De dijk die dwars door het gebied loopt, is inmiddels hersteld. Maar deze moet goed inklinken zodat bewoners, ondernemers en bezoekers ook de komende 100 jaar droge voeten houden.
De renovatie van de Roseknoop is in volle gang. Komende periode worden er extra werkzaamheden uitgevoerd op de Laan op Zuid. Hieronder leest u wat en waarom.
Aanleggen kabels in stoep: tot half oktober
Vanaf maandag 14 augustus wordt in opdracht van de RET een lange sleuf gemaakt in de stoep van de Laan op Zuid.
Dit is alleen aan de kant van de even huisnummers, vanaf het Spoorweghavenplein tot en met de Lodewijk Pincoffsweg.
De RET legt 6 nieuwe elektriciteitskabels in de sleuf. Deze zijn nodig om de tram weer te kunnen laten rijden. Omdat het om veel en lange kabels gaat, blijft de stoep voor langere tijd open. Half oktober gaat de sleuf dicht en wordt deze opnieuw bestraat.
Uw woning of winkel blijft gewoon bereikbaar.
Ophogen parkeervakken: half augustus - half september
Vanaf maandag 14 augustus worden op de hoofdrijbaan van de Laan op Zuid de parkeervakken aan beide kanten opgehoogd.
Het gaat om de parkeervakken tussen de Stieltjesstraat tot aan de Vuurplaat.
Dit betekent dat u de auto hier niet kunt parkeren.
De rechterrijstrook langs de parkeervakken wordt deze periode afgesloten. Het werkverkeer kan er zo goed bij en de bouwvakkers kunnen veilig hun werk doen.
De parkeervakken worden vanaf 14 augustus opnieuw bestraat.
Als het nieuwe asfalt is aangebracht zijn de parkeervakken weer bereikbaar.
De rijbaan langs de trambaan, die nu is afgesloten, gaat dan weer open.
Verkeer kan tijdens deze werkzaamheden op de Laan op Zuid door blijven rijden, net als nu, over één rijbaan.
Parkeervakken langs de ventwegen verderop op de Laan op Zuid worden niet meegenomen; deze zijn nog in goede staat.
Nieuw asfalt Laan op Zuid
De Laan op Zuid (en later ook de Rosestraat) krijgen nieuw asfalt. Het huidige asfalt had over een paar jaar vernieuwd moeten worden. We hebben besloten om dit in de huidige renovatie van de Roseknoop mee te nemen.
Zo voorkomen we meerdere afsluitingen en langer overlast voor bewoners en reizigers.
We verwijderen eerst de oude toplaag van het bestaande asfalt en daarna brengen we een nieuwe toplaag van asfalt aan.
Let op: We werken steeds aan één rijbaan tegelijk.
Wel is er in verschillende fases één rijrichting afgesloten voor autoverkeer. Automobilisten worden via verkeersregelaars en borden omgeleid.
De werkzaamheden kunnen verkeershinder geven.
Voetgangers, fietsers en scooters kunnen er wel langs.
Het asfalteren is in het weekend van:
- Vrijdag 8 september tot maandag 11 september
- We asfalteren vanaf het Varkenoordseviaduct richting het Wilhelminaplein. De kruising Zuiderspoorstraat - Lodewijk Pincoffsweg is open voor autoverkeer.
- Vrijdag 15 september tot maandag 18 september
- We asfalteren vanaf het Wilhelminaplein richting het Varkenoordseviaduct. De kruising Vuurplaat - Brede Hilledijk is open voor autoverkeer.
- Reserveweekend bij uitloop van de eerdere werkzaamheden zoals extreem weer: vrijdag 29 september tot maandag 2 oktober.
De werkzaamheden zijn van vrijdag 19.00 uur tot maandag 05.00 uur. We proberen overlast zoveel mogelijk te beperken, maar u hoort mogelijk hard geluid want we werken met machines.
Woningen, winkels, scholen en parkeergarages blijven bereikbaar. Soms wel met een omweg.
Houd dus rekening met een langere reistijd.
De renovatie van de Roseknoop is begonnen! Afgelopen maandag 9 januari zijn de bovenleidingen van de tram verwijderd en de eerste hekken geplaatst. Deze week wordt ook op bepaalde plekken het asfalt verwijderd. Ruim anderhalf jaar zijn de 2e Rosestraat en ingangen van de Beijerlandselaan en Hilledijk/Putselaan afgesloten voor auto, tram en bus. Waarom moet dat zo lang duren, kan dat niet wat sneller?
'Dat is de vraag die iedereen stelt', weet ook projectmanager Ronald Wagter. De belangrijkste reden is de dijk die onder de Roseknoop loopt. 'Die is ernstig verzakt, bij de Laan op Zuid is dat 80 centimeter en op andere plekken zelfs één meter tot 1 meter 30. Die dijk is belangrijk want die beschermt de wijken daarachter tegen hoogwater. Ophogen met anderhalve meter klinkt eenvoudig, gooi er gewoon een beetje aarde op. Maar zo simpel is het niet, dit is een megaklus. Nou is onze stad wel wat grote projecten gewend, maar zelfs voor Rotterdamse begrippen is dit geen kattenpis.'
Drukte in de ondergrond
Maar waaróm is het dan zo'n megaklus? Ronald: 'De ondergrond in Rotterdam ligt vol met kabels en leidingen. Denk aan stroom, gas, riolering, stadsverwarming, water, glasvezel. Die moeten het wel blijven doen. Rotterdammers moeten gewoon het licht kunnen aandoen, douchen, naar de wc en internetten. Door het ophogen van de dijk moeten al die kabels en leidingen ook hoger worden gelegd. Als we de leidingen laten liggen en er grond op leggen, gaan ze kapot. Als ze te diep liggen, kunnen de monteurs er straks niet goed bij.'
Nieuwe kabels erin, oude eruit
De leidingen worden in fases vervangen. Ronald: 'We leggen eerst een stuk nieuwe leiding aan, sluiten die aan, verwijderen een stuk oude leiding en sluiten daarna de nieuwe op de oude leiding aan. Zo doen we steeds een stukje per leiding voor elektriciteit, water, warmte, gas en riool. Omdat we willen dat alles het blijft doen, kost dat dus heel veel tijd.'
Joekels
'En er zitten joekels van leidingen bij. Zo ligt de hoofdwaterleiding van Evides hier precies onder. Die heeft een doorsnee van 1 meter 20. Die gaan we vervangen over een lengte van 600 meter. Voor het riool vervangen we 1.000 meter leiding en leggen we 1.400 meter nieuwe leiding aan. Bij de elektriciteitskabels gaat het om ongeveer 15.000 meter. Dat is best spectaculair maar het maakt de mensen hopelijk ook een beetje duidelijk waarom het zo lang duurt.'
Op de gigantische bouwplaats Roseknoop wordt met man en macht gewerkt om alles volgens planning te laten verlopen. De eerste nieuwe leidingen voor stadsverwarming liggen al in de grond.
Bekijk de Rosknoop van boven |Youtube.com. Link opent een externe pagina.
Wekelijks lopen, fietsen en scooteren duizenden Feyenoordsupporters over het Varkenoordseviaduct om hun cluppie aan te moedigen in De Kuip. Vanaf 1 mei kan dat nog steeds, wel over een aangepast voet- en fietspad. Met de auto blijft De Kuip onder meer bereikbaar via de Coen Moulijnweg, Olympiaweg en Stadionweg. En met tram 2 en 20 (halte Breeplein) en bus 175. Tijdens wedstrijden stopt de trein op NS Station Rotterdam Stadion.
Webcam
Volg via een livestream de werkzaamheden op het kruispunt Roseknoop.
Bekijk de YouTube Live webcam bij de Roseknoop:
Afsluitingen en omleidingen
Door de werkzaamheden zijn er lange tijd afsluitingen voor autoverkeer, tram en bus. Fietsers en voetgangers worden veilig langs de werkzaamheden geleid, soms ook met een omweg. Om de overlast te beperken, komen er alternatieve routes en duidelijke informatie op de borden langs de weg.
De afsluitingen zijn in verschillende periodes:
- De 2e Rosestraat is van 9 januari 2023 tot eind september 2024 afgesloten voor autoverkeer, tram en bus. Het deel tussen de Laan op Zuid en het Albeda College gaat eind december 2023 weer open.
- Ingang Beijerlandselaan (bij de 2e Rosestraat) van 9 januari 2023 tot eind september 2024.
- De Hilledijk is van 9 januari tot eind september 2024 deels afgesloten voor al het verkeer. De afsluiting is vanaf de Martinus Steijnstraat tot de Putselaan.
- Het Varkenoordseviaduct en een deel van de Laan op Zuid zijn van 1 mei tot eind oktober 2023 afgesloten voor auto, tram en bus. De afsluiting is vanaf de Stokerstraat tot de Stadionweg. Fietsers en voetgangers kunnen er wel door. In deze periode zijn 3 kruisingen over de Laan op Zuid dicht voor auto’s:
- Lodewijk Pincoffsweg en Zuiderspoorstraat: 1 mei tot en met 9 juli
- Vuurplaat en Brede Hilledijk: 24 juli tot en met 20 augustus
- Paul Krugerstraat: 24 juli tot en met 20 augustus. Omrijden kan via de keerlus bij de Stokerstraat.
Werkzaamheden: wanneer en wat?
De werkzaamheden worden per periode uitgevoerd. We koppelen alle werkzaamheden zoveel mogelijk aan elkaar. Hieronder de informatie over de verschillende periodes.
Een paar weken van tevoren plaatsen we de informatie die bij de nieuwe periode hoort.
Van 9 januari tot eind april 2023
De werkzaamheden zijn onder meer:
- Verwijderen kopsporen op het NS-rangeerterrein onder het Varkenoordseviaduct.
- Verwijderen verharding Rosestraat en 2e Rosestraat.
- Verwijderen tramrails 2e Rosestraat, stukje Beijerlandslaan en Putselaan.
- Plaatsen bouwkeet op het Vredesplein voor de uitvoering en informatie.
- Start vervangen kabels en leidingen, zoals grote transportleidingen voor water, gas, rioolpersleiding, stadsverwarming, glasvezel en midden- en hoogspanningstracé.
- Aanleg kabels en leidingen en verharding voor het bouwblok op de hoek Hilledijk - 2e Rosestraat.
- De marathon op 16 april gaat over het bouwterrein, van de Putselaan over
de 2e Rosestraat richting de Laan op Zuid.
Van 1 mei tot eind oktober 2023
De werkzaamheden zijn onder meer:
- Groot onderhoud Varkenoordseviaduct: vervangen betonnen stootplaten aan voet viaduct (beide kanten), repareren scheuren op de rijbaan en versleten plekken op de voet- en fietspaden. Vervangen van voegen.
- Vervangen tramspoor Laan op Zuid, daarna vernieuwen asfalt.
- Vervangen transportleidingen voor water, gas, riolering en stadsverwarming.
- Vervangen kabels en leidingen voor o.a. elektriciteit en glasvezel
- Ophogen dijk.
Werkzaamheden: waarom
Onder de Roseknoop loopt een dijk, die in de jaren 50 van de vorige eeuw is aangelegd. De dijk zie je nauwelijks, maar hij is heel belangrijk. De dijk zorgt ervoor dat Rotterdammers in de wijken daarachter bij hoogwater droge voeten houden. De laatste jaren is de grond verzakt. Om het ook de komende 100 jaar veilig en droog te houden, moeten we de dijk 50 centimeter verhogen. We bouwen op een speciale manier, zo kunnen we nieuwe bomen op de dijk planten. En dat is uniek in Nederland!
Achtergrond
Onder de Roseknoop loopt een dijk, die in de jaren 50 van de vorige eeuw is aangelegd. De dijk zie je nauwelijks, maar hij is heel belangrijk. De dijk zorgt ervoor dat Rotterdammers in de wijken daarachter bij hoogwater droge voeten houden. De laatste jaren is de grond verzakt. Om het ook de komende 100 jaar veilig en droog te houden, moeten we de dijk 50 centimeter verhogen. We bouwen op een speciale manier, zo kunnen we nieuwe bomen op de dijk planten. En dat is uniek in Nederland!
Veiliger voor verkeer
Het veiliger maken van het kruispunt voor al het verkeer is ook hard nodig. Het kruispunt is een zogenaamde ‘black spot’. Black spots zijn plekken waar 6 of meer verkeersongevallen in 3 aaneengesloten jaren hebben plaatsgevonden.
Nieuwe huizen
De Roseknoop is onderdeel van Stadionpark, de grootste gebiedsontwikkeling van Rotterdam-Zuid. Er komen veel nieuwe woningen in Stadionpark, een deel daarvan komt aan de Roseknoop. Parkstad en de Tweebosbuurt zijn aangrenzende nieuwbouwprojecten die ook invloed hebben op het gebied. Al die huizen moeten goed aangesloten worden op de kabels en leidingen. En op het riool natuurlijk.
Vervangen riool, leidingen en tramrails
De gemeente Rotterdam verbetert het riool in heel de stad. Dat is ongeveer 2.500 kilometer riolering. Daardoor zijn we beter voorbereid op hevige regenbuien en klimaatverandering. De riolering van de Roseknoop is nu ook aan de beurt. Omdat we de dijk ophogen, komen andere leidingen voor water, gas, warmte en elektriciteit te laag te liggen. Er komt te veel druk op. Daarom leggen we nieuwe leidingen en kabels. We leggen ze wat hoger in de grond zodat de monteurs er in de toekomst goed bij kunnen. De RET vernieuwt tegelijkertijd de tramrails.
Meer groen en bomen
Als de huizen klaar zijn, pakken we stoepen, straten en pleinen aan. Met meer ruimte voor fiets- en voetgangerspaden. Er komen 200 bomen bij en 3.000 m2 groen. Uiteindelijk zorgt de renovatie van de Roseknoop tot een betere bereikbaarheid van Stadionpark en Rotterdam-Zuid. En het verkeer stroomt beter door.
De Roseknoop verandert van een stenige omgeving in een mooi, veilig en groen stadsplein.
Bouwkeet
Het Roseknoop heeft een projectteam. Het team zit vanaf januari 2023 in een bouwkeet aan het Vredesplein. Vanuit de bouwkeet werken we aan de Roseknoop en omliggende bouwprojecten zoals Parkstad en de Tweebosbuurt.
U kunt in de bouwkeet langskomen voor meer informatie, ideeën, vragen en opmerkingen.
Openingstijden:
- Maandag van 10.00 tot 14.00 uur
- Dinsdag van12.00 tot 16.00 uur
- Woensdag van10.00 tot 16.00 uur
Of mail voor het maken van een afspraak op een andere dag naar roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Vragen en antwoorden
Vragen en antwoorden over hinder
U bent waarschijnlijk 10 tot 20 minuten langer onderweg dan u gewend bent. Bij slecht weer, ongelukken of andere situaties kan dit nog langer zijn.
Het is lastig te zeggen hoe groot de drukte en overlast precies worden. Dit verschilt ook per buurt en moment van de dag. Er zijn meerdere afsluitingen en omleidingen voor het autoverkeer, de tram en bus. Ook zijn er rondom de Roseknoop meerdere bouwplaatsen waardoor er meer bouwverkeer is.
Ja, de hulpdiensten hebben altijd toegang. Dat is noodzakelijk. Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kijkt de gemeente wekelijks naar de situatie. Voor de hulpdiensten is er een overzichtskaart met de snelste route om bij de melding te komen. Als het echt nodig is, gebruiken de hulpdiensten het fietspad of de stoep.
We zorgen ervoor dat mensen met rollators, scootmobielen en in rolstoelen zo goed en veilig mogelijk hun bestemming kunnen bereiken langs de werkzaamheden. Voor ouderen of mensen die minder mobiel zijn, brengen we Trevvel en Stichting Wijkbus onder de aandacht. Die kunnen vervoer van deur tot deur aanbieden.
Ja, deze voorzieningen blijven bereikbaar. Wel moet u misschien een andere route nemen of duurt het langer dan u gewend bent. Op RET.nl/roseknoop. Link opent een externe pagina vindt u de aangepaste routes van diverse tram- en buslijnen.
Door de werkzaamheden en omleidingen wordt het in bepaalde straten drukker. Dat kunnen we helaas niet voorkomen.
- De eerste twee weken zijn er verkeersregelaars.
- Tijdens de hele periode van de werkzaamheden staat er een bergauto klaar die auto’s snel kan wegslepen als dat nodig is.
- Op de snelweg komen borden met omleidingsroutes.
- In Rotterdam plaatsen we borden met welke wegen zijn afgesloten. We leiden het verkeer via alternatieve routes naar de bestemming.
- Er zijn online kaarten met omleidingen, afsluitingen en wegen die je wel kan nemen. Deze kaarten verspreiden we ook in de buurt, bijvoorbeeld via informatiebijeenkomsten en flyers. Of per e-mail.
- Er komen extra verkeerscamera's zodat we goed weten wat er allemaal gebeurt. Zo kunnen we op tijd bijsturen.
- Verkeerslichten en omleidingen stellen we efficiënt in. De mensen in de Verkeersregiekamer houden het verkeer 24/7 met camera’s in de gaten. De Verkeersregiekamer kan op afstand verkeerslichten en digitale borden aanpassen. Zo kan iedereen snel in, door, of juist óm de stad blijven reizen.
- We proberen verkeer zoveel mogelijk te spreiden: bijvoorbeeld met meerdere verkeerslichten.
- Op meerdere plekken in Feijenoord en IJsselmonde komen hubs voor deelvervoer zoals fietsen, scooters en bakfietsen.
Vragen en antwoorden over bereikbaarheid
Huizen, scholen en winkels blijven bereikbaar. Soms wel met een omweg en langere reistijd. Het hangt er ook af waar u vandaan komt. Met de fiets, scooter of te voet kunt u veilig langs de werkzaamheden. Op plekken waar zand ligt, leggen we platen neer.
Ja, u kunt nog steeds met de auto bij uw huis komen. Soms moet u wel wat verder parkeren. Bijvoorbeeld omdat er tijdelijk geen parkeerplekken in de straat zijn. Bij verhuizingen, of voor de toegang van rouw- of trouwwagens, kunt u contact opnemen met het projectteam.
Winkels en horeca blijven bereikbaar. Leveranciers kunnen blijven bevoorraden. Wel kan het zijn dat de leverancier tijdelijk een andere route moet rijden. In de flyer in de toolkit vindt u informatie over de bereikbaarheid van winkels en bedrijven.
Als u merkt dat u door de werkzaamheden minder omzet heeft, dan kunt u mogelijk nadeelcompensatie aanvragen. Dit is een gedeeltelijke vergoeding voor schade of het mislopen van inkomsten. Bijvoorbeeld doordat de gemeente tijdelijk een weg afsluit.
Er komen voor zover bekend geen pendelbusjes van de RET of gemeente. Andere vormen van vervoer, zoals tuktuks of riksja’s zouden een mogelijkheid kunnen zijn, bijvoorbeeld rondom de Afrikaandermarkt. Dit kan iets zijn wat andere partijen op kunnen pakken.
Algemene vragen en antwoorden
Er moet veel werk worden gedaan. De dijk moet worden opgehoogd. In de ondergrond liggen veel kabels en leidingen. Denk aan stroom, gas, riolering, stadsverwarming, water en glasvezel. Als we de leidingen laten liggen en er grond op leggen, gaan ze kapot. Als ze te diep liggen, kunnen de monteurs er straks niet goed bij. We leggen de kabels en leidingen dus ook hoger, dat doen we in fases. Want ze moeten het wel blijven doen. Ook vernieuwt de RET de tramrails. Dat is waarom de renovatie zo lang duurt.
- Met extra camera’s houden we het verkeer goed in de gaten. Als het nodig is, stuurt de Verkeersregiekamer bij. Bijvoorbeeld door verkeerslichten anders in te stellen, of langer op groen te zetten. Of de digitale borden aan te passen. En we kunnen verkeersregelaars inzetten.
- We luisteren graag naar de ervaring en ideeën van bewoners. Als er bijvoorbeeld meldingen zijn over te hard rijden, onderzoeken we hoe we dit kunnen oplossen.
- De handhavers spelen een belangrijke rol. Ze gaan met mensen in gesprek en kunnen optreden als dat nodig is. En ze houden in de gaten of er gevaarlijke situaties zijn.
- De wijkraden in Feijenoord en Groot-IJsselmonde hebben regelmatig contact met het team van de Roseknoop. Ook is er een klankbordgroep met wijkraadsleden. Signalen kunnen we zo snel met elkaar bespreken.
Zo’n fly-over zou heel lang worden. Er zou veel verkeer over en onderdoor moeten. Er moeten veel mensen in de buurt van de fly-over werken, met grote voertuigen. Dit zorgt voor te veel onveilige en gevaarlijke situaties. Door de lengte en ingewikkelde constructie zou de fly-over ook te duur worden.
- Bewoners in het gebied vragen we om (als dat kan) vaker het openbaar vervoer of de fiets te pakken. Op meerdere plekken in Feijenoord en IJsselmonde komen plekken voor deelvervoer, zoals scooters, fietsen en bakfietsen.
- Houd rekening met een langere reistijd, ga eerder weg.
- Informeer elkaar, uw klanten en mensen die op bezoek komen. Zoek bij vragen of opmerkingen contact met het Roseknoop team.
Meer informatie
Heeft u vragen of opmerkingen? Wilt u de middelen uit de toolkit ontvangen? Mail naar roseknoop@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.