Registratie niet-ingezetenen
Gepubliceerd op: 07-02-2017
Geprint op: 07-04-2020
https://www.rotterdam.nl/loket/registratie-niet-ingezetenen/
Spring naar het artikel

Komt u naar Nederland om korter dan vier maanden te werken of studeren? Dan Schrijft u zich in als niet-ingezetene in de Basisregistratie personen (ook wel bekend als RNI).

Vrije keus loket inschrijving

Er zijn 19 gemeenten in Nederland met een loket voor niet-ingezetenen. U kiest zelf in welke RNI-gemeente u zich laat inschrijven.

Wilt u een afspraak maken voor het RNI-loket in Rotterdam, dan maakt u online een afspraak via de knop 'afspraak maken' of telefonisch via 14 010. Het RNI-loket bevindt zich in stadswinkel Centrum. U moet persoonlijk langskomen. Ook kinderen moeten aanwezig zijn voor hun inschrijving.

Verblijf langer dan 4 maanden

Blijft u langer dan vier maanden in Nederland? Dan schrijft u zich in bij uw woongemeente voor eerste vestiging vanuit het buitenland in plaats van registratie niet-ingezetenen.

Groepen

Bent u werkgever en wilt u groepen niet-ingezetenen (meer dan 3 personen) tegelijk laten inschrijven? Dan is er een accountmanager die met deze werkgevers afspraken kan maken. Stuur hiervoor een e-mail naar de accountmanager via nietingezetenendv@rotterdam.nl.

Inschrijven vanuit het buitenland

Neemt u in dat geval contact op met de Belastingdienst/kantoor Buitenland in Heerlen:
Telefoon: +31 55 5385385
Adres: postbus 2865, 6401 DJ Heerlen

Let op! De gemeente Rotterdam kan u een bestuurlijke boete geven als u bewust zorgt voor onjuiste informatie in de BRP. Deze boete is om ervoor te zorgen dat iedereen zich correct inschrijft en op tijd de juiste informatie doorgeeft.

De registratie is gratis. U krijgt hiervan ook gratis een bewijs mee.

  • Volledig ingevuld formulier registratie niet-ingezetenen (pdf)
  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart)
  • Uw adres in het land van herkomst (goed leesbaar)
  • De gemeente Rotterdam registreert ook uw eerste verblijfsadres in Nederland. Dit moet u goed leesbaar aanleveren.
  • Voordat u een burgerservicenummer (BSN) krijgt, controleren wij of u een huisvestingsvergunning of een woningonttrekkingsvergunning nodig heeft. Daarnaast controleren we het door u opgegeven verblijfsadres op overbewoning. Wanneer u een huisvestingsvergunning nodig heeft op het adres waar u gaat wonen, dan moet u meerdere documenten bij ons overleggen. Welke dat zijn kunt u terugvinden op onze pagina over huisvestingsvergunning.

In geval van inschrijving van minderjarigen onder 16 jaar:

  • Het kind moet in persoon aanwezig zijn
  • Een geldig identiteitsbewijs van het kind
  • Een geboorteakte van het kind, die voldoet aan de legalisatie eisen
  • Een geldig identiteitsbewijs van de ouder die bij de inschrijving aanwezig is of degene die het gezag heeft

U wordt aan de balie meteen ingeschreven.

Personen uit andere landen die in Nederland korter dan vier maanden komen werken of studeren.

U krijgt direct een burgerservicenummer (BSN). Iedereen die in Nederland wil werken, studeren of op een andere manier met de Nederlandse overheid te maken heeft, moet dit nummer hebben.
Uw geregistreerde gegevens blijven bewaard in de RNI. Bij elke gemeente met een inschrijfvoorziening  kunt u navragen of u in de RNI staat ingeschreven. U mag uw gegevens altijd gratis inzien. U kunt ook een uittreksel uit de RNI aanvragen, hier betaalt u wel voor.

Meer leest u in de informatiefolder in het Nederlands (pdf), Engels (pdf), Duits (pdf), Pools (pdf), Bulgaars (pdf) of Roemeens (pdf).

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen.

Komt u vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten of één van de BES-eilanden, dan moet u kunnen aantonen daar uitgeschreven te zijn. Dit om dubbele inschrijvingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden te voorkomen.

Bij één van de gemeenten met een inschrijfvoorziening voor RNI (ook gemeente Rotterdam) geeft u de nieuwe geregistreerde gegevens door. Hiervoor laat u een document zien waaruit de verandering blijkt. Deze wordt binnen vier weken verwerkt en is gratis.

\