Achterstallig woningonderhoud melden
Gepubliceerd op: 16-01-2017
Geprint op: 23-07-2021
https://www.rotterdam.nl/loket/melding-klacht-onderhoud-huurwoning/
Ga naar de hoofdinhoud

Slecht onderhoud aan uw huurhuis of gehuurde (studenten)kamer, zoals lekkage, slechte kozijnen, houtrot en vocht meldt u bij de gemeente.

Niet ál het onderhoud is voor de huisbaas. Sommige dingen moet u als huurder zelf doen. Kijk voor meer informatie op de pagina onderhoud huurwoning.

Slecht onderhoud melden bij de huisbaas

Meld slecht onderhoud éérst bij de huisbaas. Herstelt de huisbaas het onderhoud niet, meld dit dan bij de gemeente.

Let op: Bij een direct gevaarlijke situatie belt u 112. Voorbeelden van direct gevaar zijn een gaslek, stenen die uit de gevel vallen of een dakgoot die op straat dreigt te vallen.

Online klacht doorgeven

Geef online uw melding over achterstallig woningonderhoud door via de knop 'melding maken'.

Na het invullen klikt u op 'afronden'. De melding wordt dan direct naar de afdeling Bouw en Woningtoezicht gestuurd. U krijgt per e-mail een bevestiging van ontvangst.

Telefonisch klacht doorgeven

Bel naar het gemeentelijk servicenummer 14 010. Vertel dat het om achterstallig woningonderhoud gaat en geef uw melding door.

Het melden van uw klacht is gratis.

Vul het formulier in onder de knop 'melding maken'. Als u klaar bent, klikt u op afronden. Het formulier wordt dan automatisch verstuurd.

Een inspecteur van Bouw en Woningtoezicht neemt binnen 5 werkdagen contact met u op.

 

Hoe staat het met mijn melding?

Bekijk uw online melding in het Digitaal Loket. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

  • voor huurders van een woning of kamer
  • ook studenten kunnen achterstallig onderhoud melden

Heeft u vragen, neem dan contact op met de gemeente Rotterdam.

Bij een melding doet de gemeente onderzoek naar de situatie en probeert dit op te lossen. Als de situatie niet is opgelost,kan de gemeente handhavend optreden.

Een melding is geen handhavingsverzoek. Als u een handhavingsverzoek wilt doen, geeft u dit aan in het aanmeldingsformulier.
U krijgt binnen 8 weken een antwoord op uw verzoek.

Nee, u maakt hiervoor geen melding bij de gemeente. Een huiseigenaar is zelf verantwoordelijk voor leidingen in huis. Loden leidingen voor het aanvoeren van drinkwater in panden vallen niet onder achterstallig (woning)onderhoud.

Een eigenaar is niet verplicht om de aanwezige loden leidingen voor het aanvoeren van drinkwater te vervangen door leidingen van een ander materiaal. In het bouwbesluit 2012 zijn hierover geen artikelen opgenomen.

Lood in drinkwater is wel slecht voor de gezondheid van kinderen. Daarom adviseert de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst (GGD) om de loden leidingen snel te vervangen. Dit is ook het advies van de Gezondheidsraad.

Wilt u informatie over loden waterleidingen en wat u kunt doen? Kijk op de pagina Loden waterleidingen van de GGD Rotterdam-Rijnmond.