Het Gouden Ei
Gepubliceerd op: 19-04-2018
Geprint op: 05-12-2019
https://www.rotterdam.nl/loket/gouden-ei/
Spring naar het artikel

Het Gouden Ei is een educatief lesprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8. Kinderen leren op een speelse en begrijpelijke manier omgaan met geld.

Gemeente Rotterdam biedt leerkrachten van het basisonderwijs dit lesprogramma om kinderen een goede financiële basis mee te geven. Getrainde gastdocenten geven vier lessen van één uur. Zo leren de kinderen in een vertrouwde omgeving, de klas, om te gaan met geld.

Aanmelden

Meld u aan voor het Gouden Ei lespakket via de knop 'Gouden Ei aanvragen'.

De lessen worden in overleg ingepland, waardoor het volledig aan te sluiten is op het normale onderwijsprogramma. Iedere les heeft een ander thema, zoals sparen, zakgeld en reclame.
De kinderen leren interactief:

  • filmpjes over het thema
  • zelf aan de slag met een eigen werkmap
  • zelf een reclame maken

Het gouden ei bestaat uit:

  • Vier interactieve gastlessen van elk één uur voor groep 7 en/of voor groep 8, met onderwerpen als zakgeld, sparen, reclame, bewustwording en prijsvergelijking, gegeven door ervaren trainers
  • Werkmap voor leerlingen met (huiswerk)opdrachten (bekijk een voorbeeld van het lesmateriaal hieronder)
  • Een certificaat voor alle leerlingen
  • Workshop voor ouders, gegeven door ervaren trainers. Deze kan direct op school worden gegeven

Gastlessen en workshop voor ouders zijn gratis voor Rotterdamse basisscholen.

Vermeld bij uw aanvraag:

  • het aantal leerlingen
  • welke schooldag de voorkeur heeft voor de gastlessen

De les duurt maximaal 1 uur. Het bestaat uit een reeks lessen van 4x 1 uur per week.

Het Gouden Ei is een educatief lesprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8.

Heb je nog vragen, neem dan contact op.

  • In Rotterdam heeft circa 15% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar schulden. Dit betekent dat 2.700 Rotterdamse jongeren betalingsproblemen hebben. Het gemiddelde schuldbedrag bij deze jongeren is ongeveer € 8.700,- bij gemiddeld zes schuldeisers.
  • Het onderwijs biedt op dit moment niet voldoende in preventief onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en het Geldmuseum onder docenten in het primaire en voortgezet onderwijs (Nibud, 2013).
  • Op dit moment krijgen ruim 270.000 basisschoolleerlingen geen goede financiële educatie omdat 25% van de basisscholen in Nederland hier geen aandacht aan schenken.(Rohlof, 2011).
  • Uit onderzoek (‘Geldzaken in de Praktijk’ (Nibud, 2004)) blijkt dat volwassenen die aangeven dat ze een goede financiële opvoeding hebben gehad, verantwoordelijker omgaan met geld dan volwassenen die dat niet hebben gehad.
  • Veel mensen hebben problemen met het realiseren van een gezonde financiële situatie. Vooral jonge mensen hebben schulden. Wanneer kinderen een financiële opvoeding en financiële educatie krijgen, voorkomt dit schulden in de toekomst.
  • Het gebrek aan volwaardige financiële opvoeding en educatie kan grote gevolgen hebben, er ontstaan namelijk meer risico’s (Centiq, 2009). De meeste opvoeders zien zichzelf als primair verantwoordelijk voor de financiële opvoeding van hun kind (Goos, 2010). Maar opvoeders hebben vaak niet de juiste vaardigheden en competenties om hun kind(eren) hier goed in te begeleiden.

Wilt u meer informatie over de gastlessen van gemeente Rotterdam, wilt u een kennismakingsgesprek aanvragen of wilt u zich aanmelden? Vul onderstaande gegevens in, dan neemt een trainer/voorlichter van gemeente Rotterdam zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer lezen over privacy en hoe gemeente Rotterdam met persoonsgegevens omgaat? Kijk op rotterdam.nl/privacy

\