Het Gouden Ei
Gepubliceerd op: 19-04-2018
Geprint op: 29-09-2022
https://www.rotterdam.nl/loket/gouden-ei/
Ga naar de hoofdinhoud

Het Gouden Ei is een educatief lesprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8. Kinderen leren op een speelse en begrijpelijke manier omgaan met geld.

Dit programma biedt lessen om een goede financiële basis mee te geven aan kinderen.
Gastdocenten geven 4 lessen van 1 uur. Zo leren de kinderen in de klas om te gaan met geld.
Er zijn ook gastlessen voor jongeren: Workshops over geld, budgetteren en schulden op Mbo's.

Aanmelden

Via de knop 'Gouden Ei aanvragen' meldt u zich aan voor het lespakket.

De lessen worden in overleg ingepland. Zo sluit het aan op het normale onderwijsprogramma. Iedere les heeft een ander thema, zoals sparen, zakgeld en reclame.
De kinderen leren interactief: zij kijken filmpjes over het thema, gaan zelf aan de slag met een eigen werkmap en maken zelf een reclame.

Het gouden ei bestaat uit:

  • 4 interactieve gastlessen van elk één uur voor groep 7 of 8, met onderwerpen als zakgeld, sparen, reclame, bewustwording en prijsvergelijking.
  • Werkmap voor leerlingen met huiswerkopdrachten
  • Een certificaat voor alle leerlingen
  • Workshop voor ouders. Deze kan direct op school worden gegeven

Gastlessen en workshop zijn gratis voor Rotterdamse basisscholen.

Vermeld bij uw aanvraag:

  • het aantal leerlingen
  • welke schooldag de voorkeur heeft voor de gastlessen of de ouderworkshop

De les duurt maximaal 1 uur. Het bestaat uit een reeks lessen van 4 x 1 uur per week.

Heeft u nog vragen, neem dan contact op.

  • 1 op de 7 Rotterdamse jongeren tussen de 18 en 25 jaar heeft schulden.
    Dit betekent dat zo'n 2.700 Rotterdamse jongeren betalingsproblemen hebben.
    Deze jongeren hebben gemiddeld € 8.700,- schuld bij 6 schuldeisers.
  • Scholen bieden nu onvoldoende preventief onderwijs.
    Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en het Geldmuseum onder docenten in het primaire en voortgezet onderwijs (Nibud, 2013).
  • Op dit moment krijgen ruim 270.000 basisschoolleerlingen geen goede financiële educatie omdat 25% van de basisscholen in Nederland hier geen aandacht aan schenken.(Rohlof, 2011).
  • Volwassenen die een goede financiële opvoeding hebben gehad gaan verantwoordelijker met geld om.
    Dit blijkt uit onderzoek (‘Geldzaken in de Praktijk’ (Nibud, 2004).
  • Veel mensen hebben problemen om goed met geld om te gaan.
    Vooral jonge mensen hebben schulden.
    Wanneer kinderen een financiële opvoeding en financiële educatie krijgen, voorkomt dit schulden in de toekomst.
  • Het gebrek aan volwaardige financiële opvoeding en educatie kan grote gevolgen hebben, er ontstaan namelijk meer risico’s (Centiq, 2009).
    De meeste opvoeders zien zichzelf als primair verantwoordelijk voor de financiële opvoeding van hun kind (Goos, 2010).
    Maar opvoeders hebben vaak niet de juiste vaardigheden en competenties om hun kinderen goed te begeleiden.

Wilt u meer informatie over de gastlessen van gemeente Rotterdam, wilt u een kennismakingsgesprek aanvragen of wilt u zich aanmelden? Vul onderstaande gegevens in, dan neemt een trainer/voorlichter van gemeente Rotterdam zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer lezen over privacy en hoe gemeente Rotterdam met persoonsgegevens omgaat? Kijk op rotterdam.nl/privacy