Informatiepakket werkgevers - Hofplein
Hofplein gaat vanaf voorjaar 2025 op de schop. Het drukke verkeersplein verandert de komende jaren in een groen, autoluw stadsplein met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Tijdens deze werkzaamheden is er hinder en zijn er omleidingsroutes voor autoverkeer. Ook is er hinder voor reizigers met de tram, bus of metro. Vanuit de gemeente Rotterdam informeren we de omgeving over deze werkzaamheden. We adviseren automobilisten het Hofplein vanaf de start van de werkzaamheden zo veel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van alternatieven, zoals de fiets, het openbaar vervoer of de P+R.
Informatiepakket werkgevers
Werkzaamheden aan het Hofplein
Advies op Maat
Je staat er niet alleen voor. De mobiliteitsadviseurs van Zuid Holland Bereikbaar helpen je kosteloos bij het bieden van inzicht op de werkzaamheden en de huidige reisbewegingen van de medewerkers. Ook geven zij advies op maat, zodat jouw medewerkers met zo min mogelijk verkeersoverlast van en naar het Hofplein kunnen blijven reizen.
Grote werkgevers met minimaal 100 werknemers kunnen zich aansluiten bij het Werkgeversnetwerk Duurzame Mobiliteit Rotterdam en helpen we door het uitvoeren van een analyse met één van onze scans. Wij werken samen met bedrijven aan maatregelen die passen bij hun bedrijf. In een notendop volgen wij de volgende stappen:
- Natuurlijk is de kennismaking belangrijk. Wat heb je voor bedrijf? Wat zijn je doelen?
- Daarna wordt een intentieverklaring getekend om aan de slag te gaan.
- Vervolgens wordt een scan uitgevoerd. Hoe reizen medewerkers nu? Met de leaseauto, met de privéauto, ov, fiets, etc. En op basis van de afstanden woon-werkverkeer: hoe zouden zij kunnen reizen? Vaak zijn deze gegevens al goed om te voldoen aan de Rapportageplicht en om de data in te voeren op het RVO-platform.
- Daarna volgt de analyse. Welke stappen kun je als bedrijf het beste en slimste zetten om de komende jaren de CO2-uitstoot van mobiliteit naar beneden te brengen? Het doel is om de CO2-uitstoot van mobiliteit in 2030 met 55% te verminderen.
Sluit dus aan bij het Werkgeversnetwerk Duurzame Mobiliteit. Wij helpen je met alle stappen en informeren je over de mogelijkheden van slimme en gezonde mobiliteitsoplossingen. Oplossingen die passen bij jouw bedrijf en werknemers.
Je bent niet de eerste die we helpen! Inmiddels zijn er al meer dan 120 bedrijven die we op weg helpen. Ben jij een werkgever en reis je regelmatig over het Hofplein naar het werk? En heb je minimaal 100 medewerkers? Sluit je dan aan bij het Werkgeversnetwerk en ga in gesprek met Cees Vingerling door hem te mailen op ceesvingerling@zuidhollandbereikbaar.nl. Link opent een externe pagina. Samen houden we onze mooie stad bereikbaar!
Kijk op onze website voor meer informatie: https://www.zuidhollandbereikbaar.nl/werkgevers/netwerken/rotterdam/info. Link opent een externe pagina.
Voor mkb-bedrijven met minder dan 100 medewerkers hebben we het Mobiliteitskompas. Dit is een tool om zelf aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit. Je vindt hier oplossingen voor duurzame mobiliteit. Link opent een externe pagina en handige voorbeelden. Link opent een externe pagina. Zo komen de volgende vragen aan bod:
- Hoe kan ik de CO2-uitstoot van mijn mobiliteit terugdringen?
- Hoe kan ik stimuleren dat mijn werknemers nu en in de toekomst fit en energiek blijven?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik goed bereikbaar blijf, zowel voor klanten als voor nieuwe medewerkers?
- Hoe kan ik mijn medewerkers flexibele en voordelige mobiliteit aanbieden?
In het gebied Rotterdam Central District is er ook een gebiedsmanager actief die jouw bedrijf graag ondersteunt richting duurzame mobiliteit. Of het nou gaat om advies, het koppelen van bedrijven onderling of aan aanbieders of instanties. De gebiedsmanager duurzame mobiliteit kan je er mee helpen! Ga in gesprek met Leontine Oerlemans door haar te mailen op leontine@rotterdam-centraldistrict.nl. Link opent een externe pagina.
Kijk op de website voor meer informatie: https://www.hetmobiliteitskompas.nl. Link opent een externe pagina.
Reisadvies via Whatsapp
Kom je met het openbaar vervoer?
Kom je lopend?
Kom je met de fiets?
We hebben een leuke actie voor werknemers!
De elektrische fiets is in veel situaties en voor veel werknemers een geschikte manier van reizen voor afstanden tot circa 15 kilometer. Het heeft de potentie veel autoritten te vervangen. Werknemers die momenteel met de auto naar het Hofpleingebied reizen willen we stimuleren om met de elektrische fiets naar werk te reizen. We richten ons op werknemers die in de buurt van het Hofplein werken, momenteel met de auto naar het Hofplein reizen, maar hier niet afhankelijk van zijn, en op een fietsbare afstand van 15 km van de kantoorlocatie wonen.
Het uitprobeeraanbod e-bike stelt mensen in staat kennis te maken met de elektrische fiets, door drie weken lang gratis een e-bike uit te proberen. Deze fiets kan worden gebruikt voor zowel de woon-werk ritten als de zakelijke ritten. Door zelf te ervaren hoe het is om elektrisch te fietsen, kan de drempel om een e-bike te leasen worden verlaagd. Als mensen eenmaal een e-bike hebben, is de verwachting dat zij een deel van de ritten die ze anders met een auto zouden reizen, nu met de e-bike gaan reizen.
Voor dit aanbod werken we samen met E-bike to go! Geïnteresseerd? Meld je hier aan. Link opent een externe pagina. We hebben in totaal 575 credits, dus wees er snel bij!
De Noord e-bike
De Noord e-bike is een goede keuze voor het dagelijks woon-werkverkeer, vooral voor afstanden tot zo’n 15 kilometer. Dankzij de krachtige motor en de slimme technologie is het niet alleen een duurzame optie, maar ook een gezonde en efficiënte manier om je bestemming te bereiken.
Shimano middenmotor
De Shimano Steps 6100 motor zorgt voor sterke trapondersteuning en maakt het fietsen zo goed als moeiteloos. Het slimme krachtensysteem past de ondersteuning aan op je eigen kracht, waardoor je altijd de juiste hoeveelheid ondersteuning krijgt, zonder moeite. De fiets heeft drie trapondersteuningen: eco, normaal en high.
Een accu die lang meegaat
De fiets heeft een uitneembare batterij van 508 Wh, wat een bereik van maximaal 110 kilometer biedt bij de eco-trapondersteuning. Dit maakt de e-bike perfect voor zowel korte ritten door de stad als langere afstanden. En omdat de batterij in 4 uur oplaadt, is de e-bike weer snel klaar voor de volgende rit.
Veiligheid
De Noord e-bike is uitgerust met een geïntegreerde GPS, waarmee je de fiets eenvoudig kunt traceren mocht deze ooit gestolen worden. Voor extra beveiliging wordt de e-bike geleverd met twee sloten: het ABUS 5650L-slot en het Noord-kettingslot, zodat de fiets altijd goed is vastgemaakt.
Een betrouwbare fiets
De e-bike is uitgerust met duurzame Schwalbe Marathon E Plus anti-lek banden en een robuust frame, wat deze geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Het gebruik van de carbon beltdrive-ketting zorgt voor een geruisloze en onderhoudsarme rit, terwijl het comfortabele Selle Royal E-Zone-zadel je ook op langere ritten niet in de steek laat.
Service is altijd dichtbij
De Noord e-bike is te huur, inclusief service, diefstal- en schadedekking. Met de MyBike-app weet je altijd waar je e-bike zich bevindt en kun je het onderhoud gemakkelijk beheren. We bieden snelle service op locatie – of het nu op kantoor, thuis of in onze winkel aan de Hoogstraat 43A in Rotterdam is. Ons team staat altijd klaar om je te helpen. Zo heb je altijd een werkende e-bike!
Fietsen in Nederland is altijd al onderdeel geweest van onze vervoermiddelenmix, maar zelfs in Nederland is de populariteit van het fietsen in de afgelopen jaren gestegen. Een derde meer mensen wil fietsen of een fiets kopen dan voor de coronapandemie. En de nummer één reden is om meer dagelijkse beweging te krijgen als onderdeel van een routine. Daar komt ook onze zuinige natuur om de hoek kijken: bijna twee derde vindt de kosten van een elektrische fiets de grootste zorg.
Fietsen naar het werk biedt een uitstekende oplossing voor mensen om die routine in te bouwen en als werkgever kun je toch nog wel een duwtje in de rug geven door het financieel aantrekkelijker te maken om een fiets te kopen. En dat kan ook. Hieronder vind je daarvoor alle opties, inclusief een inschatting op die onderdelen.
In de basis kan je als werkgever drie dingen doen voor een medewerker: een deel van de fietskosten vergoeden, een fiets verstrekken en een fiets ter beschikking stellen. Er zit niet zo heel veel verschil tussen vergoeden en verstrekken, anders dan dat vergoeden er niet vanuit gaat dat het hele bedrag dat de fiets kost, opgehoest wordt door de werkgever en bij verstrekken wel. In de uitwerking worden die dus ook tegelijk behandeld.
Als je een fiets vergoedt of verstrekt dan is de fiets uiteindelijk van de werknemer. Het kan op vier verschillende manieren:
- Je kunt medewerkers voor wie het fietsen een optie is, natuurlijk gewoon extra bruto loon geven. Dat is een heel makkelijke manier. Maar dit kost natuurlijk als werkgever geld: extra bruto loon en extra werkgeverslasten. Ook de medewerker krijgt natuurlijk te maken met meer inkomstenbelasting.
- Als je nog ruimte hebt in de werkkostenregeling (WKR), dan kan je dat gebruiken om dit bedrag netto uit te betalen, aan te wijzen als eindheffingsloon, en daarmee tegemoet te komen in de kosten van de fiets (geheel of gedeeltelijk).
- Een medewerker kan de bruto loon uitruilen met netto loon. Dus deze persoon krijgt minder bruto loon, maar daarvan wordt de fiets betaald en dat scheelt dus in de inkomstenbelasting. Een deel komt wel ten laste van de WKR.
- Als je als werknemer geld leent van je werkgever dan moet daar natuurlijk gewoon rente over betaald worden, anders vindt de overheid het niet goed. Maar zij hebben voor de fiets een uitzondering gemaakt: hiervoor kan je je medewerker geld lenen, zonder dat ze hier rente over hoeft te betalen. Dit om het fietsen te stimuleren.
Als je een fiets ter beschikking stelt, wordt de fiets eigendom van de werkgever. In dit geval zijn er drie opties:
- Net als dat een medewerker een auto van de zaak kan krijgen, kan een medewerker ook een fiets van de zaak krijgen. Net als de auto van de zaak kan deze fiets geleased of gekocht worden door het bedrijf. Net als de auto van de zaak, betaalt de medewerker een bijtelling over de fiets, maar hij ligt lager: 7%. En er kan voor gekozen worden deze te vergoeden uit de WKR. Meestal is dit financieel gezien niet de meest gunstige constructie voor mensen die nu een reiskostenvergoeding krijgen. Maar daar staat wel tegenover dat ze een nieuwe, onderhouden, verzekerde fiets rijden. Dus erg ongunstig is het ook niet.
- Je kunt medewerkers natuurlijk gebruik laten maken van deelfietsen. Denk aan de ov-fiets, maar ook deelfietsen (en scooters) die je in steeds meer steden ziet. Mits medewerkers er hun woon-werk of zakelijke rit mee doen, zijn dit gewoon zakelijke kosten, dus is het niet al te ingewikkeld om in te regelen, je krijgt gewoon een factuur van de deelfietsaanbieder (al dan niet via de mobiliteitskaart of -app die je gebruikt).
- En dan kan je altijd nog besluiten gewoon fietsen op de zaak neer te zetten waar mensen voor hun werkritjes gebruik van kunnen maken. Of je die koopt of leaset is aan jou, maar zolang mensen er maar geen privé ritten mee maken, zijn ze door iedereen te gebruiken.
En natuurlijk kan je van alles combineren. Misschien wil je een deel van de mensen een fiets verstrekken en een deel een fiets van de zaak geven, terwijl je ook nog een paar fietsen op kantoor hebt staan die mensen kunnen gebruiken. Het is allemaal mogelijk.
Maak je gebruik van deelmobiliteit?
Hoe zit het met vervoer over water?
Kom je toch met de auto?
- P+R Hoek van Holland
- Metrolijn B naar Nesselande - P+R Pernis
- Metrolijn C De Terp - P+R Hoogvliet Tussenwater
- Metrolijn D Rotterdam Centraal
- Metrolijn C De Terp - P+R Hoogvliet
- Metrolijn D Rotterdam Centraal
- Metrolijn C De Terp - P+R Zalmplaat
- Metrolijn D Rotterdam Centraal
- Metrolijn C De Terp - P+R Slinge
- Metrolijn D Rotterdam Centraal
- Metrolijn E Den Haag Centraal - P+R Beverwaard
- Tramlijn 3 Rotterdam Centraal
- Buslijn 144 Rotterdam Zuidplein met een overstap op metrolijn D of E
- Buslijn 142 Rotterdam Zuidplein met een overstap op metrolijn D of E - P+R Noorderhelling
- Tramlijn 3 Rotterdam Centraal
- Buslijn 75 Rotterdam Zuidplein met een overstap op metrolijn D of E - P+R Kralingse Zoom
- Metrolijn A Schiedam Centrum
- Metrolijn B Hoek van Holland Strand
- Metrolijn C De Akkers - P+R Capelsebrug
- Metrolijn A Schiedam Centrum
- Metrolijn B Hoek van Holland Strand
- Metrolijn C De Akkers - P+R Schenkel
- Metrolijn A Schiedam Centrum
- Metrolijn B Hoek van Holland Strand - P+R Alexander
- Metrolijn A Schiedam Centrum
- Metrolijn B Hoek van Holland Strand - P+R Nesselande
- Metrolijn B Hoek van Holland Strand - P+R Melanchtonweg
- Metrolijn E Slinge
- Tramlijn 8 Spangen - P+R Meijersplein
- Metrolijn E Slinge
- Tramlijn 8 Spangen