Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 5 min

Hulp bij het huishouden

Een huishoudelijke hulp helpt u met werk in huis. Bijvoorbeeld met schoonmaken, stofzuigen en de was. Kunt u uw huis zelf niet goed schoonhouden? Lees wat u zelf kunt regelen. En wat de gemeente voor u kan doen.

Wat kunt u zelf doen

  • Probeer eerst zelf hulp te vinden. Wonen er volwassen familieleden bij u in huis? Dan moeten zij het huishouden voor u doen.
  • Praat met familie, vrienden, buren of bekenden over hoe ze u kunnen helpen.
  • Er zijn ook hulpmiddelen die het huishouden makkelijker maken. Zoals een robotstofzuiger.
  • U kunt een particuliere hulp inhuren. Dat moet u wel zelf betalen.

Kunt u het probleem niet zelf oplossen?

  • Krijgt u al zorg via de Wet Langdurige Zorg (Wlz)?
    Neem contact op met uw zorgaanbieder.
  • Hebt u korter dan 3 maanden hulp nodig?
    Dan kan de gemeente u niet helpen. Neem contact op met uw zorgverzekeraar.

Geldt dit niet voor u?  Dan kunt u hulp vragen bij de gemeente.

Hoe vraagt u hulp aan? 
Er zijn 3 manieren om huishoudelijke hulp aan te vragen:

Heeft u bij de gemeente gemeld dat u hulp nodig heeft. Dan onderzoekt de gemeente of u die hulp kunt krijgen. 

Wat kan de gemeente voor u doen

  • We kijken samen met u welke taken in huis u nog zelf kunt doen. Ook kijken we welke taken u zelf met hulp kunt doen. En wat echt niet meer lukt.
  • U kunt mogelijk hulp krijgen na onderzoek door de gemeente als:
    • u in de gemeente Rotterdam woont én ingeschreven staat
    • u de zware huishoudelijk taken niet (helemaal) zelf meer kunt doen door uw klachten
    • uw partner of volwassen huisgenoten u niet kunnen helpen of taken van u kunnen overnemen 
      of
      u alleen woont en u geen hulp van anderen kunt krijgen
    • u geen zorg krijgt uit de Wet langdurige zorg (Wlz)
  • U betaalt een eigen bijdrage per maand.
    • U betaalt de eigen bijdrage pas als de huishoudelijke hulp begint.
    • U betaalt altijd dit vaste bedrag. Ook als de hulp maar 1 keer is geweest. Of maar 1 keer in de maand komt. Uw maandbedrag wordt dus niet lager als u minder vaak hulp krijgt.
  • Huishoudelijke hulp kan op twee manieren:
    • De gemeente regelt de hulp voor u.
      Dat heet zorg in natura. U kunt doorgeven welke zorgaanbieder u wilt. U hoeft dan verder niets meer te doen. De gemeente meldt u aan bij de zorgaanbieder.
    • U krijgt een Persoonsgebonden budget (Pgb).
      U koopt zelf huishoudelijke hulp in bij een zorgaanbieder. U moet dan zelf zorgen dat uw huishoudelijke hulp goede kwaliteit levert. Om deze hulp in te kopen, krijgt u geld. Maar dit geld krijgt u niet op uw eigen bankrekening. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt aan de hulp. Een Wmo-adviseur van de gemeente onderzoekt altijd eerst of u een Pgb kunt krijgen.  

Heeft u al hulp van de gemeente?

  • Heeft u al huishoudelijke hulp? En u wilt iets veranderen? Geef dan uw wijziging door. Bijvoorbeeld:
    • als u tijdelijk wil stoppen met de hulp. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk niet thuis bent. En u daarna de hulp weer wilt starten. 
      Ontvangt u langer dan 8 weken geen hulp? Dan moet u een nieuwe melding indienen om de hulp weer te starten. 
    • als u een andere zorgaanbieder wilt.
    • als u wil veranderen van een Persoonsgebonden budget naar Zorg in natura: hulp die de gemeente voor u regelt.
      U kunt een wijziging doorgeven door:
    • Bent u het niet eens met de afspraken? Of hebt u een klacht over de huishoudelijke hulp? Bel of mail dan eerst de zorgaanbieder. 
      Lukt het niet om samen andere afspraken te maken? Geef dit dan door aan de gemeente. U doet dit door:

Vragen en antwoorden

FAQ hulp bij huishouden