Hulp bij het huishouden
Een huishoudelijke hulp helpt u met werk in huis. Bijvoorbeeld met schoonmaken, stofzuigen en de was. Kunt u uw huis zelf niet goed schoonhouden? Lees wat u zelf kunt regelen. En wat de gemeente voor u kan doen.
Wat kunt u zelf doen
- Probeer eerst zelf hulp te vinden. Wonen er volwassen familieleden bij u in huis? Dan moeten zij het huishouden voor u doen.
- Praat met familie, vrienden, buren of bekenden over hoe ze u kunnen helpen.
- Er zijn ook hulpmiddelen die het huishouden makkelijker maken. Zoals een robotstofzuiger.
- U kunt een particuliere hulp inhuren. Dat moet u wel zelf betalen.
Kunt u het probleem niet zelf oplossen?
- Krijgt u al zorg via de Wet Langdurige Zorg (Wlz)?
Neem contact op met uw zorgaanbieder. - Hebt u korter dan 3 maanden hulp nodig?
Dan kan de gemeente u niet helpen. Neem contact op met uw zorgverzekeraar.
Geldt dit niet voor u? Dan kunt u hulp vragen bij de gemeente.
Hoe vraagt u hulp aan?
Er zijn 3 manieren om huishoudelijke hulp aan te vragen:
- via 14 010.
- via de Vraagwijzer.
- via het contactformulier.
Heeft u bij de gemeente gemeld dat u hulp nodig heeft. Dan onderzoekt de gemeente of u die hulp kunt krijgen.
Wat kan de gemeente voor u doen
- We kijken samen met u welke taken in huis u nog zelf kunt doen. Ook kijken we welke taken u zelf met hulp kunt doen. En wat echt niet meer lukt.
- U kunt mogelijk hulp krijgen na onderzoek door de gemeente als:
- u in de gemeente Rotterdam woont én ingeschreven staat
- u de zware huishoudelijk taken niet (helemaal) zelf meer kunt doen door uw klachten
- uw partner of volwassen huisgenoten u niet kunnen helpen of taken van u kunnen overnemen
of
u alleen woont en u geen hulp van anderen kunt krijgen - u geen zorg krijgt uit de Wet langdurige zorg (Wlz)
- U betaalt een eigen bijdrage per maand.
- U betaalt de eigen bijdrage pas als de huishoudelijke hulp begint.
- U betaalt altijd dit vaste bedrag. Ook als de hulp maar 1 keer is geweest. Of maar 1 keer in de maand komt. Uw maandbedrag wordt dus niet lager als u minder vaak hulp krijgt.
- Huishoudelijke hulp kan op twee manieren:
- De gemeente regelt de hulp voor u.
Dat heet zorg in natura. U kunt doorgeven welke zorgaanbieder u wilt. U hoeft dan verder niets meer te doen. De gemeente meldt u aan bij de zorgaanbieder. - U krijgt een Persoonsgebonden budget (Pgb).
U koopt zelf huishoudelijke hulp in bij een zorgaanbieder. U moet dan zelf zorgen dat uw huishoudelijke hulp goede kwaliteit levert. Om deze hulp in te kopen, krijgt u geld. Maar dit geld krijgt u niet op uw eigen bankrekening. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt aan de hulp. Een Wmo-adviseur van de gemeente onderzoekt altijd eerst of u een Pgb kunt krijgen.
- De gemeente regelt de hulp voor u.
Heeft u al hulp van de gemeente?
- Heeft u al huishoudelijke hulp? En u wilt iets veranderen? Geef dan uw wijziging door. Bijvoorbeeld:
- als u tijdelijk wil stoppen met de hulp. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk niet thuis bent. En u daarna de hulp weer wilt starten.
Ontvangt u langer dan 8 weken geen hulp? Dan moet u een nieuwe melding indienen om de hulp weer te starten. - als u een andere zorgaanbieder wilt.
- als u wil veranderen van een Persoonsgebonden budget naar Zorg in natura: hulp die de gemeente voor u regelt.
U kunt een wijziging doorgeven door:- via 14 010.
- via het contactformulier.
- Bent u het niet eens met de afspraken? Of hebt u een klacht over de huishoudelijke hulp? Bel of mail dan eerst de zorgaanbieder.
Lukt het niet om samen andere afspraken te maken? Geef dit dan door aan de gemeente. U doet dit door:- via 14 010.
- via het contactformulier.
- als u tijdelijk wil stoppen met de hulp. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk niet thuis bent. En u daarna de hulp weer wilt starten.
Vragen en antwoorden
FAQ hulp bij huishouden
Ramen zemen binnen, vloeren stofzuigen en dweilen en het sanitair schoonmaken.
Dat zijn allemaal taken die moeten gebeuren in ruimtes die u elke dag gebruikt.
De wmo-adviseur van de gemeente bepaalt samen met u welke hulp u nodig heeft.
Krijgt u de hulp toegekend? Dan heet dat een indicatie.
De zorgaanbieder bespreekt met u wanneer de hulp wordt geboden.
Als de gemeente besluit dat u hulp krijgt, krijgt u daarover een brief thuis.
- Heeft u gekozen voor zorg in natura?
Dan meldt de gemeente u aan bij de zorgaanbieder die u heeft gekozen. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op. - Heeft u gekozen voor een Persoonsgebonden budget (Pgb)?
Meld u zich dan aan bij de Sociale verzekeringsbank (SVB). Beheert u uw Pgb niet zelf, dan kan uw Pgb-vertegenwoordiger u aanmelden.
Een Pgb-vertegenwoordiger is iemand die voor u uw Pgb-budget regelt. Ook regelt de Pgb-vertegenwoordiger de contacten en alle administratie met de SVB.
U maakt daarna eerst een zorgovereenkomst op met de zorgaanbieder die u heeft uitgekozen. De SVB en de gemeente moeten deze overeenkomst allebei goedkeuren. Hebben zij uw zorgovereenkomst goedgekeurd? Dan maakt u met uw zorgaanbieder afspraken over de hulp die u krijgt. Daarna kunt u of uw Pgb-vertegenwoordiger de hulp declareren bij de SVB.
Uw zorgaanbieder heeft een website. Daarop staan het telefoonnummer en het e-mailadres.
Ja, helaas hebben zorgaanbieders tegenwoordig regelmatig wachttijden. Dat verschilt wel per zorgaanbieder. Bel of mail hiervoor de zorgaanbieder.
U mag van de zorgaanbieder verwachten dat deze de gemaakte afspraken nakomt. Deze afspraken zijn beschreven in de beschikking die u van de gemeente heeft ontvangen. Ook wordt er samen met u door de zorgaanbieder een leveringsplan opgesteld.
Wanneer u bijvoorbeeld een indicatie heeft gekregen voor huishoudelijke ondersteuning, dan neemt de zorgaanbieder contact met u op.
Er wordt met u een kennismakingsgesprek afgesproken. Daarin wordt besproken welke hulp u nodig heeft en wanneer deze wordt gegeven.
De zorgaanbieder probeert hierbij rekening te houden met uw mogelijkheden.
Als u een goede reden heeft, kunt u het tijdstip verzetten. Dit doet u samen met de zorgaanbieder.
Kunt u geen goede reden opgeven en weigert u het tijdstip?
Dan zal de zorgaanbieder u ná de 2e weigering een laatste dag en tijdstip aanbieden. Als u deze zonder opgaaf van goede reden ook weigert, dan zal de zorgaanbieder geen contact meer met u opnemen. U ontvangt dan geen hulp van deze zorgaanbieder.
De hulp en ondersteuning worden steeds duurder. De gemeente kan dit niet meer betalen. Strijken is ook niet noodzakelijk. En u kunt kreukvrije kleding kopen. Daarom heeft de gemeente ervoor gekozen om de hulp bij het strijken niet meer te vergoeden.
De gemeente zet de huishoudelijke hulp voor 6 weken automatisch over op uw naam. In die 6 weken onderzoekt de gemeente of u huishoudelijke hulp kunt houden.