Het Oude Dorp
In 2018 heeft de gemeente samen met bewoners, Woonbron en het Havenbedrijf een Masterplan opgesteld voor de nieuwe inrichting van het oude centrum van Heijplaat. De wateroverlast in het oude dorp wordt opgelost.
Meer bomen en planten vangen de gevolgen van de klimaatverandering op. We zorgen dat Heijplaat weer een passende historische uitstraling krijgt. Dat is de basis voor het nieuwe inrichtingsplan waaraan sinds 2020 wordt gewerkt.
Wilt u de complete stukken van het Programma van Eisen en Voorlopig Ontwerp rustig thuis bekijken? Stuur dan een e-mail naar Heijplaat@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina. Dan sturen we u de stukken toe.
Nieuwe riolering
De gemeente vervangt vanaf eind 2023 de riolering in het oude centrum van Heijplaat. Dat is nodig om een einde te maken aan de wateroverlast. Een ingrijpende operatie: alle straten in het oude centrum worden opgebroken. Daarna richten we het oude dorp opnieuw in volgens de ideeën uit het Masterplan.
Nieuwe inrichting straten en pleinen
Nadat de riolering is vervangen, worden de straten en pleinen van het oude centrum opnieuw ingericht. Er komen meer bomen, planten en gras. Meer groen levert niet alleen een prettiger woonomgeving op. Het zorgt in de zomer voor een lagere temperatuur op straat. Maar ook dat overtollig regenwater snel wordt afgevoerd.
Beschermd stadsgezicht
Heijplaat is een beschermd stadsgezicht. Het is een tuindorp: ooit gebouwd als gezonde woonomgeving voor de werknemers van de RDM. In de loop der jaren zijn de straten en pleinen van het oude dorp er rommeliger uit gaan zien. Ook is groen vervangen door stenen. Bij de nieuwe inrichting van de straten en pleinen willen we de oorspronkelijke opzet van Heijplaat zoveel mogelijk terugbrengen. Zo gebruiken we gebakken klinkers en restaureren we de muziekkoepel aan het Rondoplein die al jaren in verval is.
Het nieuwe Rondoplein in de zomer en in de winter
Meer ruimte voor voetgangers en fietsers
Voetgangers en fietsers krijgen bij de nieuwe inrichting van het oude dorp meer ruimte. Zo worden de straten op de as van het oude dorp (Vestaplein, Vestastraat, Rondoplein, Alcorstraat, Alcorplein en de Streefkerkstraat) autoluw. Auto’s krijgen wat minder de ruimte. Er komen minder parkeerplaatsen en meer straten worden eenrichtingverkeer. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor groen en bomen.
Bij de nieuwe inrichting van de pleinen de straten houden we rekening met de afgelegen ligging van Heijplaat. Hierdoor hebben bewoners vaker een auto nodig. Er zijn straks voldoende parkeerplaatsen in de wijk. Alleen liggen die niet allemaal voor de deur.
Planning
Wat is er al gebeurd op weg naar een nieuwe inrichting van de straten en pleinen van Heijplaat:
- 2018: Masterplan Buitenruimte Heijplaat vastgesteld
- 2019: Verkeerscirculatieplan opgesteld
- 2020: Programma van Eisen voor de inrichting van Heijplaat vastgesteld
- 2022: Voorlopig Ontwerp voor de nieuwe inrichting van Heijplaat vastgesteld.
- 2023: Vaststelling Definitief Ontwerp van Heijplaat. Start van de technische voorbereiding: aanbesteding van het werk, bedenken in welke volgorde het werk wordt aangepakt.
- Eerste kwartaal 2024 Start van de werkzaamheden: vervanging van de riolering en daarna de straten en pleinen opnieuw inrichten.
- 2027: Alle werkzaamheden klaar: Heijplaat klaar voor de toekomst!
Samen met bewoners
De belangen van bewoners wegen zwaar voor de gemeente. Daarom overleggen we in elke fase van de werkzaamheden met bewoners over de plannen. We overleggen ook met een klankbordgroep die bestaat uit bewoners van Heijplaat. En met de wijkraad.
Wensen van bewoners hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de plannen. We kunnen niet alle wensen vervullen. Bijvoorbeeld wanneer sprake is van een groter belang voor heel Heijplaat.
Het nieuwe Schoolplein en Alcorplein
Naar een Definitief ontwerp
Het Voorlopig Ontwerp voor de nieuwe inrichting is klaar. De gemeente verwerkt nu de reacties daarop in het Definitief Ontwerp. Het resultaat laten we zien in de eerstvolgende bewonersbijeenkomst. Wilt u tussentijds iets kwijt, dan kunt u contact opnemen met de projectorganisatie van de gemeente, de klankbordgroep of de wijkraad.
Het precieze ontwerp van de pleinen staat in het Definitief Ontwerp. Hierin worden ook de opmerkingen van bewoners verwerkt. Deze ontwerpen kunnen dus nog wat veranderen.
Langs de Courzandseweg komt een ondiepe greppel – een wadi- voor de afvoer van overtollig regenwater. Dat regenwater zakt in korte tijd in de bodem om verder afgevoerd te worden.
Langs de wadi komen stapstenen of boomstammetjes zodat kinderen daar kunnen spelen.
We zoeken uit of de skatebaan op deze plek goed bevalt. Is dat zo dan kan de skatebaan na de vervanging van de riolering terugkomen. Verder onderzoeken we of we gebouw De Kolck kunnen slopen zodat er ruimte komt voor sport- en spelplekken. Voor bijvoorbeeld een jeu de boules baan, fitnesstoestellen voor volwassenen, een volleybalveldje, enzovoort.
Meer straten worden eenrichtingsverkeer. Dat levert ruimte op voor extra bomen en groenvakken.
De Heysedijk wordt verbonden met de Eemhavenweg. Daarmee maken we een ring rond het oude Dorp en zorgen we dat de as van het dorp zo min mogelijk verkeer te verwerken krijgt.
De bus rijdt in de toekomst niet meer langs het Rondoplein maar via de Alwinastraat en de Mijdrechtstraat naar de Courzandseweg.
Voor, tijdens en na de coronapandemie zijn er verkeerstellingen gehouden in het Oude Dorp. Er is geteld hoeveel auto’s er zijn en hoeveel parkeerplaatsen. Op verschillende momenten van de dag en avond, door de week en in het weekend.
Er zijn meer parkeerplaatsen dan er nodig zijn voor het aantal auto’s in het oude dorp. Dat maakt het mogelijk om parkeerplaatsen te vervangen door bomen en groenvakken. En om meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers. Er blijven voldoende parkeerplaatsen over maar niet iedereen kan meer voor de eigen deur parkeren.