Groot onderhoud Erasmusbrug in 2024
We zorgen goed voor onze bruggen zodat deze lang meegaan. De Erasmusbrug, het icoon van Rotterdam, krijgt in 2024 een onderhoudsbeurt.
De werkzaamheden gebeuren verspreid over het jaar. Begin 2025 is het werk klaar.
Er wordt niet het hele jaar door even hard aan de brug gewerkt. Met het schoonmaken en schilderen van de onderkant startten we al in februari.
Direct na de marathon startten de voorbereidingen voor de meest zichtbare delen op de brug, zoals de pyloon. Deze is van de zomer geschilderd. De kleur bleef hetzelfde, namelijk heel lichtblauw.
Beide fietspaden hebben inmiddels een nieuwe slijtlaag gekregen en zijn de slechte plekken op het voetpad hersteld.
Nieuws
In de maanden voorafgaand aan het groot onderhoud onderzocht de gemeente hoe er op een positieve manier begrip voor de werkzaamheden en de mogelijke overlast gevraagd zou kunnen worden. Uit onderzoek kwam naar voren dat de mensen tijdens hun oversteek graag meer te weten wilden komen over de geschiedenis van de brug, de werkzaamheden en over haar (natuurlijke) omgeving.
Daarom is de podcastserie ‘Over de brug’ gemaakt. Kies uw favoriete podcast en download via:
Spotify. Link opent een externe pagina
Apple. Link opent een externe pagina
Op de brug kunnen bezoekers, via de borden met QRcode, aan het begin van beide kanten van de brug hun favoriet downloaden.
Thema's podcast Over de Brug
U kunt kiezen uit de thema’s:
- Werkzaamheden - met Marcel Walravens, Rieke van Wijngaarden en Borne van Elteren
- Historie van de Erasmusbrug - met Riek Bakker
- Spot de Vliegende Vijf van de Erasmusbrug - met Arjan Dwarshuis
- De gebruikers - met Sjors en Kristel
In opdracht van de gemeente Rotterdam:
Concept en programma ontwikkeling - COBALT
Podcast - On Track Agency
Presentatie - Jermaine Berkhoudt
Audio - Beau Zwart
Transcript
Een transcript, de uitgeschreven tekst van wat er in de podcast te horen is kunt u opvragen via e-mail: Erasmusbrug010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Werkzaamheden
De meest in het oog springende en spectaculaire werkzaamheden zijn afgerond. Maar het werk is nog niet klaar:
- Er wordt nog gewerkt aan de leuningstaanders op de brug en het randje eronder. Afhankelijk van het weer worden de laatste vlakken aan de buitenzijde van de brug geschilderd.
- Er is gestart met het inwendige van de brug. Hier zit op sommige plekken roest. Van deze werkzaamheden is niets te zien.
- Van het beweegbare deel van de brug worden de laatste vlakken in de kelder en aan de onderzijde geschilderd en ook binnenin de brug.
- Er wordt nog hard gewerkt aan de geleidewerken voor de scheepvaart: reinigen, ontroesten en schilderen.
- Op sommige plaatsen wordt het beton nog gereinigd en slijtlagen hersteld.
- De tuidempers worden opgeknapt. Een deel van de werkzaamheden aan de dempers loopt door in 2025.
- De rijbanen worden op twee grote plekken hersteld. Dat kan pas op zijn vroegst in het voorjaar.
- Het ketenpark aan de noordzijde wordt nog dit jaar verwijderd.
Bereikbaarheid
De brug blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels bereikbaar en te gebruiken voor alle gebruikers.
Actuele informatie zetten we op deze pagina en in de ErasmusbrugApp die u kunt downloaden voor iOS. Link opent een externe pagina of Android. Link opent een externe pagina.
Vragen en antwoorden
- Alle oppervlakken worden schoongemaakt.
- Plekken met roest worden gerepareerd.
- De hele brug krijgt een nieuwe verflaag.
- De slijtlaag van het fietspad wordt gerepareerd.
- Slechte plekken op de voetpaden en rijbanen worden gerepareerd.
Na 28 jaar heeft de brug onderhoud nodig. We zorgen goed voor onze bruggen. Zo gaan ze lang mee.
Het werk start in de 2e helft van april. Het duurt tot en met eind 2024.
De lopers van de marathon gaan gewoon over de brug. Daar hebben we rekening mee gehouden. Daarna start het werk.
Vanaf begin 2024 werken we waarschijnlijk wel al aan de onderkant van de brug. Ook bereiden we het werk aan de rest van de brug dan alvast voor.
De klep wordt ook schoongemaakt en geschilderd. Er gebeurt tijdens deze werkzaamheden niks aan de installaties.
Om de brug te schilderen, moeten we hoog in de lucht werken.
En natuurlijk willen we al het verkeer zoveel mogelijk door laten gaan.
Dat geldt voor het verkeer over de weg, maar ook voor de scheepvaart.
Daarom plaatsen we tijdelijk beschermend materiaal op de brug, onder de pyloon.
Denk hierbij aan een steiger, waar je onderdoor kan rijden, fietsen en wandelen. Die steiger beschermt mensen die over de brug rijden en lopen.
Om de steiger te kunnen neerzetten, maken we de rijbaan en het voetpad smaller. Hiervoor sluiten we de brug een aantal avonden en nachten af.
Bij het schilderen van de brug hebben we goed weer nodig.
We moeten het werk goed, zorgvuldig en veilig doen. Dat kost tijd.
De scheepvaart kan de brug in principe gewoon gebruiken.
Er zijn alleen stremmingen als we werken aan het beweegbare deel van de brug. We plannen dat werk zo goed mogelijk.
We verwachten dat er weinig overlast is. Maar als er gewerkt wordt, is er geluid.
We werken vooral overdag. Steigers en andere voorzieningen plaatsen we voor een deel in de avond en nacht.
Ongeveer drie weken per fietspad. Fietsers rijden dan op een tijdelijk fietspad.
Als we aan het fietspad werken, rijden de fietsers op de rijbaan. Autoverkeer van zuid naar noord wordt dan omgeleid via de Willemsbrug.
Om de brug te schilderen, moeten we hoog in de lucht werken. Daarom zetten we een soort steiger op het wegdek achter de pyloon. Deze beschermt de mensen die over de brug rijden en lopen. De steiger staat deels op de rijbaan. Die wordt daardoor smaller.
Als we de fietspaden repareren moeten de fietsers op de rijbaan rijden en wordt het autoverkeer omgeleid over de Willemsbrug.
Politie, brandweer en ambulances kunnen er altijd langs.
Ja. De tram rijdt volgens de normale dienstregeling.
Ja. Dat vinden we nodig voor de veiligheid tijdens het werk. De maximumsnelheid op de brug wordt tijdelijk 30 kilometer per uur.
Het voetpad wordt tijdelijk smaller omdat op delen ervan materiaal komt te staan. Dat is nodig voor het werk.
In principe niet. Daarvoor plaatsen we een veiligheidssteiger die de mensen beschermen als ze over de brug lopen of rijden.
De marathon van 2024 gaat gewoon door. De Tour de France Femmes kan de brug over en de Wereldhavendagen gaan door.
Ja, deze gaat door.
Vragen en meldingen
Heeft u andere vragen of wilt u iets melden over de werkzaamheden? Stuur uw vraag of melding dan naar: Erasmusbrug010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina of via de ErasmusbrugApp.
Meer informatie over bruggen en de Maastunnel in Rotterdam op de pagina Oeververbindingen