Kruisplein
Sinds oktober 2024 werkt de gemeente Rotterdam aan de herinrichting van het Kruisplein om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is groot onderhoud uitgevoerd aan de tramsporen en het plein is opnieuw ingericht. De noordkant van het Kruisplein was daardoor afgesloten voor autoverkeer.

Tijdelijke maatregel
Wanneer?
Waarom?
Wat gebeurt er daarna?
Veelgestelde vragen
Het Kruisplein wordt al langere tijd gezien als een verkeersonveilige locatie. Er gebeuren veel ongelukken, waarbij in het merendeel één of meerdere auto's betrokken zijn. Bewoners en ondernemers ervaren bovendien veel overlast door asociaal verkeersgedrag en door show- en sluipverkeer in de woonstraten rondom het Kruisplein. In de Verkeersveiligheidsprikker geven Rotterdammers het Kruisplein keer op keer aan als een onveilige plek.
Daarom is in 2021 een pilot uitgevoerd op het plein om te onderzoeken of een afsluiting van het Kruisplein voor gemotoriseerd verkeer — vanaf de Mauritsweg of het Schouwburgplein over het Kruisplein richting de West-Kruiskade — de verkeerssituatie zou verbeteren. Uit die pilot bleek dat de verkeerssituatie inderdaad verbeterde, de situatie overzichtelijker werd, het plein fijner werd om te gebruiken en het show- en sluipverkeer afnam.
Naar aanleiding van deze pilot en een raadsmotie in 2021 is een intensief participatietraject van 2 jaar met de wijk gestart over de definitieve herinrichting van het Kruisplein. In september 2024 is gestart met de uitvoering van die herinrichting. Onderdeel daarvan was een afsluiting van het Kruisplein voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Mauritsweg of het Schouwburgplein.
Vanaf 18 maart 2025 is het Kruisplein tijdelijk opengesteld voor autoverkeer om de bereikbaarheid van de West-Kruiskade te verbeteren. Voor de bouw van De Modernist moest een bouwterrein worden ingericht, waardoor het westelijke deel van het Kruisplein werd afgesloten. Hierdoor was de noordkant van de West-Kruiskade alleen nog bereikbaar via de woonstraat Diergaardesingel. Dit leidde tot een slechtere bereikbaarheid van de straat voor gemotoriseerd verkeer.
Op basis van signalen van bewoners en ondernemers over deze verminderde bereikbaarheid is besloten het Kruisplein tijdelijk weer open te stellen voor autoverkeer. Dit gold zolang er nog geen alternatieve route beschikbaar was voor de afsluiting door het bouwterrein.
De openstelling is tijdelijk en loopt tot 11 augustus 2025. Daarna wordt het Kruisplein weer afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De gemeente heeft drie varianten onderzocht om de West-Kruiskade beter bereikbaar te maken. Deze zijn voorgelegd aan bewoners en ondernemers. Uit de reacties blijkt dat variant 3 – de keerlus op het Kruisplein – als beste optie wordt gezien. De voorbereiding hiervoor is al gestart. De werkzaamheden vinden vanaf de week van 21 juli plaats.
Variant 1: Meer verkeer via de Diergaardesingel (door aanpassingen aan de straat)
De Diergaardesingel is een brede straat met een directe verbinding tussen het Weena en de West-Kruiskade. Deze straat is relatief eenvoudig aan te passen en maakt de volledige West-Kruiskade bereikbaar. Het is echter een woonstraat, wat kan leiden tot meer verkeersdruk en overlast voor omwonenden.
Variant 2: Rijrichting Batavierenstraat omdraaien
Door de rijrichting van de Batavierenstraat om te draaien, ontstaat er een korte route tussen het Weena en de West-Kruiskade. De straat is echter smal, en deze aanpassing maakt slechts een deel van de West-Kruiskade bereikbaar. Ook is het een woonstraat waar meer verkeer niet wenselijk is.
De uiteindelijke gekozen variant 3: Keerlus op het Kruisplein tussen noord- en zuidzijde van de West-Kruiskade
Door op het Kruisplein een keerlus te realiseren tussen de noord- en zuidzijde van de West-Kruiskade, ontstaat een route waarmee de hele straat bereikbaar blijft. Deze optie voorkomt dat verkeer een grote omweg moet maken. Realisatie is technisch complex en vereist samenwerking met onder andere de RET.
De keerlus zorgt ervoor dat de volledige West-Kruiskade bereikbaar blijft. Ook is deze oplossing noodzakelijk tijdens komende werkzaamheden aan de Westersingel (rioolvervanging). Daarnaast biedt de keerlus omwonenden een korte route om de wijk en de straat te verlaten. Deze variant kreeg bovendien brede steun van de betrokken bewoners en ondernemers.
Hoewel het technisch de meest complexe oplossing is, levert de keerlus de meeste voordelen op voor het gebied. De input van betrokkenen heeft dit beeld bevestigd.
Op 1, 3 en 4 juli 2025 zijn bewoners en ondernemers uitgenodigd om hun mening te geven over drie varianten. Dit gebeurde via vrije inloopmomenten in de mobiele wijkhub op het Kruisplein.
Daarnaast is er de afgelopen vier maanden veelvuldig contact geweest met ondernemers, via e-mail, telefonisch overleg en gesprekken tussen BIZ West-Kruiskade en de gemeente.
Om bewoners en ondernemers goed te informeren, is gebruikgemaakt van brieven, e-mails, de gemeentelijke website en (sociale) media. Beide wijkraden zijn betrokken bij het proces en hebben geadviseerd over de vorm van participatie.
Al vanaf 15 juli staan op verschillende belangrijke routes in het centrum borden om automobilisten te attenderen op het feit dat de West-Kruiskade binnenkort niet meer via het kruisplein te bereiken is. Vóór 11 augustus zorgen we ervoor dat het fietspad wordt aangeduid door fietsborden, er komen autoverbodsborden en verplichte rechtdoor/rechtsaf borden. Op het fietspad wordt duidelijk met belijning aangegeven dat het een fietspad is en er komt een paaltje zoals al op het zuidelijke fietspad is aangebracht.
Met de keerlus worden de fietsers gescheiden van het kerende verkeer zodat ze elkaar niet tegenkomen. De twee verschillende voetgangersstromen worden samengevoegd zodat het duidelijk zichtbaar is waar er overgestoken wordt. Alle entrees en stromen worden begeleid met belijning, barriers en extra verduidelijkende borden.