Claes de Vrieselaan
In 2024 en 2025 wordt het riool in de Claes de Vrieselaan vervangen tussen het Middellandplein en de Rochussenstraat.
Het werk is meteen een goed moment om na te denken over de toekomst van de Claes de Vrieselaan. De laan is 100 jaar geleden aangelegd als een gezichtsbepalende straat in het hart van Middelland. Nu is de eens zo mooie lange lijn veranderd in drie verschillende delen met drie verschillende uitstralingen.
Wensen voor de toekomst
Hoe ziet de Claes de Vrieselaan eruit na de herinrichting? En niet alleen in 2025 maar ook in 2035 of zelfs in 2045!
Eind 2020 konden mensen ideeën en wensen voor de toekomst van de Claes de Vrieslaan laten weten. Daarmee startten we met het maken van een toekomstig ontwerp. Tussendoor waren er drie 'ontwerpateliers' samen met omwonenden. Op 13 december 2022 lieten we het voorlopig ontwerp zien aan omwonenden.
Nu volgt afronding van het ontwerp en de technische uitwerking van het plan. We verwachten dat in 2024 het werk start en ongeveer anderhalf jaar duurt.
Heeft u het ontwerp nog niet kunnen bekijken, of wilt u dit graag nog een keer doen? Stuur ons dan een e-mail naar claesdevrieselaanSB@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina voor een afspraak. U bent dan begin volgend jaar van harte welkom in de Wijkhub. U kunt dan vragen stellen en uitleg krijgen.
U kunt ons ook per e-mail vragen of u de ontwerpen digitaal kunt bekijken.
De plannen voor de herinrichting van de Claes de Vrieselaan zijn bijna afgerond. We dachten samen met de buurt na over deze herinrichting.
Er was vooral veel aandacht voor de invulling van de middenberm. Moet de Claes de Vrieselaan een brede groenstrook in het midden krijgen? Of juist op sommige plekken een bredere stoep? De meningen hierover liepen uiteen. Uiteindelijk heeft wethouder Vincent Karremans een besluit genomen. Er is gekozen voor het ontwerp met de brede middenberm.
Er ontstaat straks meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Door het verdwijnen van de tramrails, kan de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur. Hierdoor kunnen voetgangers straks ook veiliger de straat oversteken.
Door het weghalen van een aantal parkeerplaatsen komt ook ruimte voor een iets andere invulling van de straat.
Zo komt er meer groen: 2.000 m2 aan klimaatadaptieve verblijfsruimte. Fijn voor de buurt, de bomen en voor alle insecten en andere dieren die kunnen profiteren van de nieuwe bomen, planten, bloemen en struiken.
De straat gaat er door de groene middenberm compleet anders uitzien. De brede strook loopt straks vanaf het Tuschinskipark tot aan het grotere en groenere Middellandplein.
Op verschillende plekken komen, in samenwerking met bewoners en ondernemers, voorzieningen voor activiteiten. Zoals een terras om elkaar te ontmoeten en een speelplek voor de jeugd. En natuurlijk ontbreekt ook de kunst straks niet in de nieuwe Claes de Vrieselaan.
Op Mijn.Rotterdam.nl. Link opent een externe pagina kunt u meer informatie en documenten vinden. Hier vindt u ook de nieuwsbrief juli/augustus 2023 die onlangs in de buurt is bezorgd.
December 2022: presentatie voorlopig ontwerp
Op dinsdag 13 december was er een inloopbijeenkomst om het concept van het voorlopig ontwerp te bekijken. Er kwamen zo’n honderdvijftig belangstellenden langs. Zij bekeken de tekeningen, stelden vragen en ontdekten de vernieuwingen.
In de ontwerpen is veel aandacht voor het groen en er is ruimte voor meer bomen. Ook krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte om veilig verder te kunnen. Dit bijvoorbeeld door het invoeren van een 30 km/uur zone en een andere route voor de tram. Ook is er aandacht voor spelen en verblijven.
Een aantal bewoners van de Claes de Vrieselaan Noord (tussen Middellandstraat en Mathenesserlaan) heeft laten weten dat zij zich zorgen maken. Zij zijn het eens dat het veiliger en groener mag worden in de straat. Maar zij maken zich vooral zorgen over het mogelijk smaller worden van de stoepen en de leefbaarheid direct voor de voordeur. De stoep wordt veel gebruikt voor ontmoeten, fietsen maken, kinderen stoepkrijten, koffiedrinken, geveltuintjes verzorgen, bakfiets neerzetten, etc. Een aantal van hen spreekt binnenkort verder met het projectteam om tot een gezamenlijke visie te komen.
Oktober 2022: ontwerpatelier 3: Claes de Vrieselaan Noord
Op dinsdag 4 oktober was het derde ontwerpatelier over de herinrichting. Dit keer werd het noordelijke stuk van de laan, tussen de Mathenesserlaan en het Middellandplein besproken.
Punten uit dit atelier:
- De schetstekening werd besproken en omwonenden spraken over het belang van veiligheid voor voetgangers en fietsers en meer (biodivers) groen.
- Er kwamen veel wensen en ideeën op, zoals een stroompunt in de middenberm, behouden van fietstrommels, fiets parkeer oplossingen en een goede entree voor het Wijkpaleis.
- Er zijn een aantal belangrijke officiële stappen gezet in de afgelopen tijd. Zo kan de trambaan komen te vervallen, kan een 30km/u zone worden ingevoerd en er mogen minimaal 48 parkeerplekken verwijderd worden.
- In de discussie werd nog gevraagd om nog meer parkeervakken te verwijderen. Dat is misschien iets voor de toekomst, maar dat kan dan door de bewoners zelf in gang gezet worden - onderling en in samenspraak met de dienst mobiliteit.
- De middenberm wordt vrij van parkeren om meerdere redenen. Zo wordt het gebied minder rommelig, maken we meer ruimte voor groen en voor bomen. Er komen 13 nieuwe bomen bij.
- Veiligheid staat voorop. De breedte van de straat wordt ongeveer 4 meter en die ruimte moet gedeeld worden met de fiets, waardoor de auto als vanzelf voorzichtiger moet zijn. Ook de voorrangssituatie veranderd. Op alle kruispunten komen drempels over het hele kruispunt zodat voetgangers, mindervaliden en schoolkinderen gelijkvloers kunnen oversteken.
- Er wordt langs geparkeerd in plaats van haaks parkeren. Het voordeel is dat de straat smaller kan worden en het toch gevaarlijkere haaks-uit parkeren nu niet meer kan.
- Verder was er aandacht om de reeds lang gedane belofte om het Middellandplein 'af' te maken.
Augustus 2022: ontwerpatelier 2: Claes de Vrieselaan Midden
Op 30 augustus ging het over het middenstuk van de laan, tussen de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. Er waren omwonenden, ondernemers, initiatiefnemers, het Groenteam Middelland en andere betrokkenen.
Dit keer ging het meer over het bespreken van wat er is geleerd van de initiatieven in de laan, in de afgelopen twee jaar. Vooral het bewonersinitiatief Tuin van Claes en het tijdelijke terras van de UEB (in de middenberm tijdens de coronaperiode).
Het idee van een gemeenschapstuin door en voor bewoners bleek niet haalbaar door de specifieke locatie en de vele verkeersbewegingen. Er werd gesproken over verder vergroenen en het meer een publieke ruimte te laten zijn. Het ontwerpteam kijkt samen met de UEB of er in de middenberm mogelijkheden zijn voor een uitgiftepunt voor koffie en broodjes.Er werd nagedacht over de naam 'Tuin van Claes'.
Juni 2022: ontwerpatelier 1: Claes de Vrieselaan Zuid
Op 28 juni werd het eerste ontwerpatelier gehouden over de herinrichting van de Claes de Vrieselaan. Dit keer het Zuidelijke stuk van de laan, tussen de Rochussenstraat en Nieuwe Binnenweg. Over de hoofdlijnen was iedereen het wel eens: 30 km/u zone, ruim baan voor voetgangers en fietsers én verdere vergroening met een verblijfsfunctie. Er werd doorgesproken over de vraag van en voor wie de middenberm is van de Claes de Vrieselaan Zuid. Zijn dat hondenbezitters? Kinderen? Jongeren? Of de ouderen? Is er ook nog plek voor kunst of sporten?
Het plan/ontwerpteam heeft veel nieuwe wensen en ideeën opgehaald. Het is nu aan dit team om keuzes te maken en het ontwerp verder af te maken. Misschien zijn niet alle ideeën uitvoerbaar, maar het doel is zeker dat de omwonenden straks zeggen: 'Ja, het is goed zo!'.
Mei 2022: themabijeenkomst mobiliteit
De bijeenkomst startte met een toelichting op de herinrichting, een presentatie over de parkeerdrukcijfers en de verkeersveiligheid in de wijk en een presentatie over deelmobiliteit Een deel van de deelnemers sloten zich aan bij een verdiepende sessie over deelmobiliteit.
Meer informatie
Heeft u vragen over de herinrichting of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het projectteam via een e-mail aan ClaesdevrieselaanSB@Rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.