Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Bellen

U kunt op telefoonnummer 14 010 terecht met vragen en meldingen aan de Gemeente. De telefonische dienstverlening via 14 010 is beschikbaar in het Nederlands én in het Engels. Vanuit het buitenland kunt u 14 010 niet bereiken. Belt u dan met +31 10 267 16 25.

Wanneer kan ik 14 010 bellen?

14 010 is 24 uur per dag bereikbaar. U betaalt de gebruikelijke belkosten.

Voor al uw vragen is 14 010 geopend op:

  • maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur
  • zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur

Buiten deze tijden is 14 010 ook geopend voor het aanmelden van (bezoekers)parkeren en het doorgeven van een spoedmelding in de buitenruimte.

Op feestdagen gelden andere tijden:

  • Nieuwjaarsdag: gesloten
  • Tweede Paasdag: gesloten
  • Koningsdag, 27 april: gesloten
  • Dodenherdenking, 4 mei:  geopend tot 19.30 uur
  • Bevrijdingsdag, 5 mei: gesloten
  • Hemelvaartsdag: gesloten
  • Tweede Pinksterdag: gesloten
  • Kerstavond, 24 december: geopend tot 17.00 uur
  • Eerste kerstdag,  25 december: gesloten
  • Tweede kerstdag,  26 december: gesloten
  • Oudejaarsdag,  31 december: van 8.00 tot 17.00 uur

Keuzemenu met 7 opties

Als u naar 14 010 belt en u weet het nummer van de optie binnen het keuzemenu, dan kunt u na in inspreken van 'Rotterdam' direct een keuze maken. Ook tijdens de boodschap van de burgemeester.

  • Optie 1 gaat over Belastingen en (bezoekers)parkeren
    Kies hiervoor als u vragen hebt over bijvoorbeeld openstaande aanslagen, betalingsregelingen, parkeervergunning, bezwaar belastingen, kwijtschelding, boetes of de  WOZ-waarde.
  • Optie 2 gaat over bijstandsuitkering, bijzondere bijstand, werk of Tozo
    Kies hiervoor als u (status)vragen hebt over bijvoorbeeld uw uitkering en bijzondere bijstand, het doorgeven van wijzigingen, het opvragen van documenten en voor vragen over werk.
  • Optie 3 gaat over afval en meldingen buitenruimte
    Kies hiervoor als u vragen hebt over bijvoorbeeld (afspraak maken) grofvuil, zwerfvuil (naast container), huis- of wijkcontainers, het maken van een melding over plaagdieren, het maken van een melding buitenruimte en het opvragen van de status hiervan.
  • Optie 4 gaat over het aanvragen van zorg of hulpmiddelen (WMO), vragen over extraatjes, zoals AOW- en Jeugdtegoed, vragen voor de VraagWijzer, en ook als u moeite hebt met rondkomen, bijvoorbeeld met vragen over geldzorgen of de energietoeslag.
  • Optie 5 gaat over Burgerzaken
    Kies hiervoor als u vragen heeft over bijvoorbeeld rijbewijs, paspoort, aktes, uittreksels, verhuizingen, migratie, briefadres, naturalisatie of als u een afspraak wil maken bij 1 van onze publiekslocaties. 
  • Optie 6 gaat over de Rotterdampas
    Kies hiervoor als u vragen heeft over het aanvragen, verlengen of gebruik van de Rotterdampas.
  • Optie 9 gaat over alle overige vragen
    Kies hiervoor als u vragen heeft over bijvoorbeeld bouw- en woningtoezicht, omgevingsvergunningen, subsidies, achterstallig woningonderhoud, bestemmingsplannen, of alle overige onderwerpen. 

Problemen met het bereiken van 14 010

  • Sommige bedrijfscentrales blokkeren nummers die met een '1' beginnen. Alleen de beheerder van die centrale kan dat aanpassen.
  • Zakelijke mobiele telefoons kunnen problemen geven. Voorbeelden zijn netwerken als 'Grip' van KPN of 'Corporate Net' van Vodafone. Vraag de beheerder van de telefooncentrale van uw bedrijf of uw zakelijke toestel hiermee te maken heeft.
  • Via Skype is het nog niet mogelijk 14 010 te bellen. U kunt dan het vaste nummer 010 267 16 25 als alternatief gebruiken. Neem voor meer informatie hierover contact op met uw aanbieder.
Bellende vrouw met koptelefoon op

Meer informatie

Wilt u iets regelen met de Gemeente of iets aanvragen? Kijk dan eerst op Mijn Loket. Link opent een externe pagina.

De Gemeente neemt alle telefoongesprekken op. Bellers naar 14 010 kunnen deelnemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. Daarmee kunnen we de telefonische dienstverlening verbeteren.