Ga naar de hoofdinhoud

21 maart 2024

Algemeen

Leestijd: 3 min

‘Zo’n transport beweegt zich als een slang door de stad’

Sommige beroepen kennen we allemaal wel, andere zijn wat minder bekend. Zoals dat van Kees van Roon. In zijn werk houdt Van Roon zich bezig met exceptioneel grote en zware transporten, bijvoorbeeld van windmolens. Daarbij helpt het dat hij Rotterdam op zijn duimpje kent.

‘Ik buig me over aanvragen van exceptionele, dus bijzondere, transporten. Denk aan vervoer van grote buizen, balken en zelfs windmolens. Zo’n transport beweegt zich vaak als een slang door de stad, je kunt het niet missen als het voorbijkomt. Ik controleer van tevoren of de voorgestelde route mogelijk is en of daar obstakels zijn.’ 

Groter, breder, hoger

Meer dan 4000 aanvragen krijgt Van Roon jaarlijks binnen. Het gaat om bijzonder vervoer  door Rotterdam, het havengebied en Hoek van Holland. ‘Dit soort transport is groter, zwaarder, breder of hoger dan wettelijk is toegestaan. Daarom mogen vervoerders er niet zomaar mee over de weg rijden. Ze moeten een aanvraag indienen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Die klopt vervolgens bij alle wegbeheerders aan, zoals de gemeente Rotterdam.’

Kees van Roon in de nacht bij een vrachtwagen
Foto: Erno Wientjens

Route wijzigen

‘Bij elke aanvraag zoek ik naar de beste route, rekening houdend met obstakels zoals borden, rotondes en versmallingen. Ik pas de route bijna dagelijks aan. Niet alleen voor het gemak van de vervoerder, maar ook voor dat van andere weggebruikers en de veiligheid. Automobilisten kunnen soms van route veranderen, maar voor vervoerders met uitzonderlijk transport is dat een stuk lastiger. En als zij vastlopen, veroorzaakt dit vertraging voor al het verkeer.’

Te smalle weg 

Ondanks de voorzorgen van Van Roon ontstaan er soms toch problemen op de route voor het uitzonderlijk transport. Zoals toen een uitvoerder van wegwerkzaamheden zelf had besloten dat de fietsers en bromfietsers meer ruimte nodig hadden. ‘Daardoor was de rijbaan smaller geworden, te smal voor het bijzonder transport. En dus kwam dat tot stilstand. Een breedte van 4 meter is soms veel te smal voor een exceptioneel transport.’

Vertraging voorkomen

Van Roon doet er alles aan om een zo goed mogelijke route te organiseren en vertraging voor het overige verkeer te voorkomen. ‘Ik ken de straten en wegen ondertussen op mijn duimpje, want ik rijd geregeld door de stad, op de fiets of met de auto.’ Het helpt Van Roon om een beeld te hebben bij een bepaalde situatie. ‘Daarom ga ik regelmatig de route bekijken, ook omdat straten en wegen nogal eens veranderen. Dan kan ik de route afhankelijk van de situatie zo nodig aanpassen. En anders bel ik een collega die de wijk nog beter kent dan ik.’

Laan op Zuid

Van Roon is een van de eersten die op de hoogte is van veranderingen in de wegen en straten in Rotterdam, het havengebied of Hoek van Holland. Dat scheelt hem werk. Hij wist al een paar jaar van de tijdelijke sluiting van de Laan op Zuid en kon op tijd voor een alternatieve route zorgen.

Paaltje weghalen

Ook benadert Van Roon vooraf collega's binnen en buiten de gemeente, om hen te informeren over het aankomende transport. ‘Bijvoorbeeld collega's van de gemeente, zodat ze op tijd een paaltje kunnen weghalen om te zorgen dat de vervoerder er langs kan. Ook overleg ik regelmatig met de RET, zodat de bestuurders in het OV weten wanneer ze op de weg te maken krijgen met uitzonderlijk vervoer.’

Stukjes van de puzzel 

Het plannen van een route is voor Van Roon als een puzzel, omdat hij verrassingen wil voorkomen. Maar binnenkort houdt het puzzelen voor hem op, want na meer dan 10 jaar gaat hij met pensioen. ‘Ik draag mijn rol over aan een nieuwe collega, die ik eerst ga inwerken. Hoewel ik wat tips en trucs zal delen, moet mijn opvolger uiteindelijk zelf zijn of haar weg vinden. Zowel letterlijk als figuurlijk.’

Meer informatie 

Wilt u meer informatie over werken bij de gemeente Rotterdam of alle beschikbare vacatures bekijken? Kijk dan op www.werkenvoorrotterdam.nl. Link opent een externe pagina