Vergunningen en abonnementen
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 15-12-2018
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/vergunningen-en-abonnementen/
Spring naar het artikel

Op deze pagina vindt u een overzicht van parkeervergunningen en -abonnementen voor bewoners en bedrijven.

Veelgestelde vragen over de betaling van parkeerproducten

Parkeerproducten worden variërend per product gefactureerd per maand, kwartaal of per jaar.
U ontvangt de acceptgiro altijd aan het begin van de periode.
Wanneer u bijvoorbeeld heeft gekozen voor een kwartaalbetaling, dan ontvangt u de acceptgiro aan het begin van het kwartaal.
Wanneer u heeft gekozen voor een automatische incasso, krijgt u geen acceptgirokaart. Het bedrag wordt automatisch afgeschreven.

Een wijziging in de betaalwijze, de betaaltermijn of het bankrekeningnummer kunt u direct zelf aanpassen via Mijn Loket. Ook kunt u het schriftelijk doorgeven door middel van het formulier 'Wijziging betaling parkeerproducten'.
Een wijziging in de betaaltermijn van uw parkeerproduct gaat op 1 januari van het volgende jaar in. De bezoekers- en mantelzorgparkeervergunning kunt u alleen per kwartaal betalen via de automatische incasso.
Het wijzigen van betaalwijze automatische incasso naar acceptgirokaart is niet mogelijk voor de hulpverlenersvergunning, bezoekers- en mantelzorgpas.

U kunt een parkeerproduct niet contant betalen bij een stadswinkel. U kunt een parkeerproduct, zoals een parkeervergunning of een -abonnement wel contant betalen aan de balie van Belastingen Rotterdam

Wat moet ik doen als ik een vordering dubbel heb betaald? Het kan gebeuren dat u een vordering dubbel betaald heeft of dat u per ongeluk teveel betaald heeft voor een parkeervergunning of -abonnement. U krijgt in dat geval een brief omdat u dan geld tegoed heeft van de gemeente Rotterdam.

In de brief staat het bedrag dat u terugkrijgt. De gemeente gebruikt voor het terugbetalen een termijn van 3 tot 6 weken. Er wordt nooit contant geld teruggegeven aan de kas van Belastingen.

Geen rekeningnummer bekend bij Belastingen
U krijgt een brief met daarin het verzoek om het rekeningnummer door te geven, waarop het geld terugbetaald moet worden. Zodra de gemeente deze gegevens van u ontvangen heeft, wordt het geld aan u terugbetaald.

Wel rekeningnummer bekend bij Belastingen
U krijgt een brief waarin staat dat u het bedrag krijgt terugbetaald op uw rekeningnummer dat bij Belastingen bekend is. Wilt u dat in de toekomst een ander rekeningnummer wordt gebruikt voor terugbetalingen? U moet dan zo snel mogelijk een ander rekeningnummer doorgeven aan Belastingen.

Als u automatische incasso heeft, kunt u geen factuur ontvangen. In andere gevallen kunt u contact opnemen met Belastingen Rotterdam op het telefoonnummer 14 010. U kunt ook langskomen aan de balie van Belastingen Rotterdam.

  • U kunt de parkeervergunning betalen:
    • per drie maanden of per jaar;
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt een garageabonnement betalen:
    • per maand of per jaar;
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt een fietstrommelabonnement betalen:
    • per drie maanden of per jaar;
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt de bezoekers/mantelzorgpas alleen betalen per drie maanden via automatische incasso.

Vooruitbetalen is niet mogelijk. Als u op vakantie gaat of lange tijd afwezig bent, kunt u het beste een automatische incasso aanvragen. Dit kan via het formulier wijziging betaling parkeerproducten. U kunt dit downloaden en opsturen.

Ik heb een vordering ontvangen van een parkeervergunning. Maar het bedrag klopt niet. Hoe kan dat? Controleert u goed de periode waar de vordering over gaat. Bezoekerspasvorderingen ontvangt u altijd achteraf na het aflopen van een kwartaal. Als er meer dan een kenteken op uw parkeerproduct staat dan komt er VARIABEL op de vordering te staan.

Heeft u tussentijds opgezegd en krijgt u nog geld terug?
Het kan zijn dat de betaling van een parkeerproduct en de beëindiging ervan elkaar gekruist hebben. In dat geval vindt er een vermindering op de vordering plaats.

Het teveel betaalde bedrag kan worden verrekend met nog eventuele andere openstaande vorderingen bij Belastingen Rotterdam. Hierover krijgt u schriftelijk bericht. Als er geen openstaande vorderingen zijn, wordt het bedrag teruggestort. U ontvangt dan geen aangepaste factuur, u moet de bestaande factuur betalen vóór de vervaldatum. Als u de hele voorgaande betaaltermijn betaalt, dan krijgt u binnen zes tot acht weken het teveel betaalde geld terug.