Test de toekomst van Rotterdam
Gepubliceerd op: 29-04-2020
Geprint op: 20-09-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/test-de-toekomst/
Spring naar het artikel

Rotterdam groeit. Het wordt steeds drukker in de stad. Steeds meer mensen lopen, pakken de fiets of het openbaar vervoer. Daarom richten we bepaalde wegen tijdelijk anders in. We testen wat wel en niet werkt.

Zo willen we leren of de verkeerssituatie en de omgeving verbetert. Op deze manier maken we Rotterdam klaar voor de toekomst: gezonder, schoner en beter bereikbaar.

In 2020 voeren we vier experimenten uit met tijdelijke aangepaste verkeerssituaties.

Een groot deel van de auto’s die door het Oude Westen rijdt, komt niet uit de wijk en heeft hier ook geen bestemming. Ze gebruiken de wijk als route van oost naar west en andersom. Door de wegen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein aan te passen, rijden deze zogenaamde ‘wijkvreemde’ auto’s niet meer door het Oude Westen.

Vanaf donderdag 30 april verandert de verkeerssituatie in deze wijk. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte op het Kruisplein en de Eendrachtsplein. Daardoor wordt het veiliger om hier te fietsen en lopen. Auto’s kunnen de pleinen niet meer oversteken. De verkeerssituatie wordt door minder verkeer veiliger en de lucht in de wijk schoner en gezonder.

Wat verandert er precies?

Deze plattegronden geven aan hoe de nieuwe verkeerssituaties voor het Kruisplein en het Eendrachtsplein eruitzien.

Wat betekent dit voor u?

Bewoners en bezoekers kunnen de wijk nog gewoon lopend, per fiets, met het openbaar vervoer en met de auto bereiken. Wel is de route voor auto’s veranderd. Wilt u weten welke route het beste is voor u, kijk dan voor actuele verkeersinformatie op rotterdamonderweg.nl/testdetoekomst.

Duur van het experiment

Vanaf 30 april 2020 verandert de inrichting van de weg rondom het Kruisplein en het Eendrachtsplein. Dit duurt tot minimaal eind augustus 2020.

Vragen? Of reageren?

Wij zijn benieuwd wat u vindt van de veranderingen in het Oude Westen. U kunt reageren via testdetoekomst@rotterdam.nl.Via dit e-mailadres kunt u ook uw vragen stellen over het experiment. Wilt u liever telefonisch uw vraag stellen? Dat kan via 14 010.

 

De Erasmusbrugroute is de belangrijkste fietsroute tussen noord en zuid. Op de kruispunten bij de Erasmusbrug is het erg druk met fietsers. Om de wachttijden voor de fietsers en voetgangers minder lang te maken, staan de verkeerslichten vaker op groen. Dat hebben we in 2019 al veranderd. Omdat ze af en toe ook tegelijk groen licht hebben, komen fietsers elkaar tegen en is het extra druk op die momenten. Daarom is er meer ruimte nodig, zodat fietsers elkaar veilig voorrang kunnen geven.

Vanaf maandag 25 mei verandert de verkeerssituatie rondom de Erasmusbrug. De inrichting op de kruispunten passen we aan om fietsers en voetgangers die extra ruimte te geven. Zo wordt het fijner en veiliger om op deze route te fietsen en lopen.

Het gaat om beide kruispunten rondom de Erasmusbrug: het Wilhelminaplein aan de zuidkant en de kruising Vasteland/Schiedamsedijk aan de noordkant van de brug.

Wat betekent dit voor u?

De Erasmusbrug blijft van beide kanten bereikbaar voor al het verkeer. Wel is de weginrichting voor auto’s veranderd. Wilt u weten welke route het beste is voor u, kijk dan voor actuele verkeersinformatie op rotterdamonderweg.nl.

Duur van het experiment

Vanaf 25 mei 2020 verandert de inrichting van de weg rondom de Erasmusbrug. Dit duurt tot minimaal eind september 2020.

Vragen? Of reageren?

Via testdetoekomst@rotterdam.nl kunt u uw vragen stellen over het experiment. Wilt u liever telefonisch uw vraag stellen? Dat kan via 14 010.

De uitstoot van verkeer bepaalt voor een belangrijk deel de luchtkwaliteit in de stad. Op de route tussen het Zuidplein en het Bentinckplein, met de Maastunnel in het midden van die route, rijdt veel verkeer. De gemeente heeft het doel dat de luchtkwaliteit in de hele stad voldoet aan de Europese normen. Daarom rijdt tijdens dit experiment minder verkeer op de route en wordt de lucht hier schoner en gezonder.

Vanaf dinsdag 2 juni wordt op de route tussen het Zuidplein en het Bentinckplein één rijbaan gesloten voor het auto- en vrachtverkeer. Dit geldt voor het verkeer dat zowel vanaf de noord- als vanaf de zuidkant richting de Maastunnel rijdt.

Dit experiment is de eerste actie van een stappenplan om uiteindelijk op de ‘Maastunnelcorridor’ een rijstrook vrij te maken voor hulpdiensten en een snelle en frequente openbaar vervoer-lijn (ook wel hoogwaardig openbaar vervoer of HOV genoemd). Zo komt er steeds minder uitstoot, wordt de lucht steeds schoner en gezonder en blijft Rotterdam bereikbaar. Geleidelijk werken we toe aan het reduceren van de wegcapaciteit en daarmee het verminderen van uitstoot door verkeer. De eerste stap is het wegnemen van een rijstrook voor auto- en vrachtverkeer op de Pleinweg richting de Maastunnel en de ’s Gravendijkwal richting Maastunnel.

Wat betekent dit voor u?

De Maastunnel blijft van beide kanten bereikbaar. Er rijdt wel minder verkeer op de route van zuid naar noord en andersom. Een andere route naar uw bestemming kan wellicht sneller zijn. Wilt u weten welke route het beste is, kijk dan voor actuele verkeersinformatie op rotterdamonderweg.nl.

Duur van het experiment

Vanaf 2 juni 2020 verandert de inrichting van de weg op de route van het Zuidplein tot het Bentinckplein (verkeersbesluit). Dit duurt tot minimaal oktober 2020.

Vragen? Of reageren?

Via testdetoekomst@rotterdam.nl kunt u uw vragen stellen over het experiment. Wilt u liever telefonisch uw vraag stellen? Dat kan via 14 010.

Rondom een groot aantal basisscholen in Rotterdam rijdt meer autoverkeer dan nodig is. Dat zorgt ervoor dat leerlingen en ouders zich niet veilig voelen op de route van en naar school. Daar wil de gemeente wat aan doen, zodat de verkeerssituatie veiliger wordt en kinderen zelfstandig naar school kunnen fietsen en lopen.

Het experiment Veilige Schoolomgeving maakt onderdeel uit van een reeks verkeersexperimenten om op verschillende locaties in Rotterdam de inrichting van de weg tijdelijk aan te passen. Zo leren we wat wel en niet werkt. We testen de toekomst van Rotterdam.

Theresiaschool in Bloemhof, Rotterdam-Zuid

Op 14 september start het eerste experiment bij de Theresiaschool in Bloemhof. Leerlingen van de Theresiaschool voelen zich niet veilig op de weg en het fietspad voor de school. Ook bij het oversteken van de drukke Strevelsweg kunnen onveilige situaties ontstaan. Daarom wordt de verkeerssituatie rondom de school voor een periode van vier maanden tijdelijk anders ingericht. Zo leren we of deze nieuwe verkeersmaatregelen helpen voor een veiliger gevoel. Ook leren we of meer kinderen zelfstandig naar school gaan fietsen en lopen.

Wat verandert er precies?

De belangrijkste verandering is de maximumsnelheid. Deze wordt vanaf 14 september tijdelijk lager op het gedeelte van de Strevelsweg, voor de basisschool. De snelheid gaat van 50 naar 30 kilometer per uur.

We kijken ook wat andere aanpassingen doen voor de verkeersveiligheid bij de school. Zo wordt de rijbaan voor de school smaller via markeringen op de weg. Er komen teksten op het fietspad die zorgen dat fietsers goed opletten voor overstekende kinderen en er zijn fietsvlonders naast het zebrapad geplaatst. Bewoners hoeven hun fiets niet meer in de middenberm te stallen. Dit vergroot het zicht voor alle verkeersdeelnemers. Voetgangers krijgen bij de verkeerslichten op de kruising langer groen, zodat zij meer tijd hebben om in één keer over te steken. Tot slot is er nieuwe verlichting bij de voetgangersoversteek geplaatst om te kijken welk effect dit heeft.

Dit pakket aan maatregelen is in samenspraak met de schoolkinderen tot stand gekomen. Op de plattegrond hieronder ziet u de nieuwe tijdelijke verkeerssituatie.

Wat betekent dit voor de bereikbaarheid?

Voor bewoners en bezoekers verandert er tijdens dit verkeersexperiment niets aan de route en bereikbaarheid van de straten rondom de school. Ook winkels en bedrijven aan de Strevelsweg blijven bereikbaar.

Duur van het experiment

Vanaf 14 september 2020 verandert de inrichting van de weg rondom de Theresiaschool. Het verkeersexperiment duurt tot halverwege januari 2021.

Evaluatie en vervolg

Tijdens het experiment verzamelen we data om te meten wat wel en niet werkt. Er volgt dan een rapport over de effecten en conclusies van het experiment. Het rapport wordt, samen met een advies, voorgelegd aan het college van B&W. Daarna krijgt de gemeenteraad een voorstel over de toekomstige inrichting van de weg rondom de Theresiaschool.

Vragen? Of reageren?

Via testdetoekomst@rotterdam.nl kunt u uw vragen stellen over het experiment. Wilt u liever telefonisch uw vraag stellen? Dat kan via 14 010.

\