Spring naar het artikel

Alle fietsers krijgen op het kruispunt Boezemweg – Gerdesiaweg tegelijk groen licht. Zij kunnen schuin oversteken. Dit gaat sneller en is veiliger.

Bij ‘Alle fietsers tegelijk groen’ krijgen de fietsers groen licht tijdens het  rode licht voor het overige verkeer. Fietsers die linksaf willen, steken schuin over en zijn zo sneller aan de overkant. Bovendien komen zij niet meer in de dode hoek van een afslaande (vracht)auto of bus. De kans op zware ongevallen wordt dus kleiner. In Groningen kennen ze deze regeling op 28 kruispunten. Daar zijn sinds de invoering in 1989 geen dodelijke ongevallen meer geweest.

Geen voorrangregels

Volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens gelden geen voorrangsregels bij ‘Alle fietsers tegelijk groen’. Zo hebben fietsers van rechts geen voorrang. Fietsers moeten het dus samen oplossen. Het advies is elkaar de ruimte te geven en, als het even kan, de hand uit te steken.

Proef wordt permanent

Het ging hier om een proef, die liep van november 2017 tot en met april 2018. Uit onderzoek blijkt dat de proef geslaagd is. Fietsers maken gebruik van de mogelijkheid om schuin over te steken. En ze zijn blij met de snelle en veilige oversteek. De gemeente gaat in de loop van 2018 ‘alle fietsers tegelijk groen’ invoeren op meer kruispunten. Op de kruising Boezemweg-Gerdesiaweg blijft het.

Fietsvriendelijk

Het wachten bij verkeerslichten is een van de grootste ergernissen van fietsers. Daarom zorgt de gemeente dat de verkeerslichten fietsvriendelijker worden afgesteld. Deze maatregel komt voort uit het fietsplan, waarmee de gemeente het fietsen in Rotterdam wil stimuleren en prettiger wil maken. 

Antwoorden op veelgestelde vragen:

Ja. Dit is het eerste kruispunt in Rotterdam waar alle fietsers tegelijk groen licht krijgen.

Dit kruispunt voldoet aan eisen, zoals:

  • niet teveel autoverkeer
  • voldoende fietsers (die linksaf gaan)
  • gescheiden fietspaden.

Auto’s en fietsers hebben niet meer tegelijk groen licht. Zij krijgen na elkaar groen. De voetgangers krijgen tegelijk groen met de fietsers. Binnen één cyclus krijgen de fietsers één keer groen.

Dat zou kunnen. Maar als fietsers goed opletten en elkaar de ruimte geven, dan blijkt deze regeling goed te werken. Zo is de ervaring in andere steden. Tegelijk neemt de kans op zware ongevallen drastisch af.

Volgens de wet heeft niemand voorrang. Dat betekent dat fietsers zelf op moeten letten en rekening met elkaar moeten houden wanneer ze het kruispunt oversteken.

Verkeerslichten gaan vóór verkeersborden en verkeerstekens (zoals haaientanden). Dus wanneer de fietsverkeerslichten op groen staan, dan hebben de haaientanden op de weg geen betekenis.

Nee, wanneer de verkeerslichten knipperen of uit staan, gelden de verkeersborden en verkeerstekens (bijvoorbeeld haaientanden).