Spring naar het artikel

Rotterdam zet zich in voor veilige en schone wijken waar het prettig wonen is. Onze stadswachten hebben daarin een belangrijke rol. Zij zijn actief in de wijk, maar worden ook stedelijk ingezet.

Zij doen er zoveel mogelijk aan om alledaagse ergernissen van burgers en bezoekers te voorkomen of te verhelpen. Die alledaagse ergernissen gaan vooral over het schoon, heel en veilig houden van de stad. Speeltuinen die schoon blijven, parken waar het prettig verblijven is en straten zonder vuil; de stadswacht zorgt ervoor. Samen met collega’s, politie en de Rotterdammers zelf. Daarom wordt er gehandhaafd op het opruimen van hondenpoep, maar ook op fietsen over de stoep. Maar stadswachten doen meer.

Meer dan handhaven

Stadswachten richten zich ook op het voorkomen van asociaal gedrag en als het nodig is, treden ze op. Ze spreken mensen aan op hun gedrag en waar nodig schrijven ze boetes uit. Op verzoek van de politie houden ze in de gaten of er verdachte situaties zijn. Denk aan gestolen auto’s, vermiste personen of heel jonge kinderen alleen op straat. Zo spannen stadswachten zich in voor wijken waar het prettig wonen is. Zij werken allemaal aan hetzelfde doel en met hart voor 01 0 maar hebben verschillende taken en bevoegdheden.

Actief in de wijk

Stadswachten die wijkhandhaver of wijkbeheerder zijn, werken in een vaste wijk. Die wijk kennen ze als hun broekzak. Ze zijn gastheer en -vrouw van de wijk: zijn zichtbaar, toegankelijk en werken met hart voor de stad. Op deze manier leveren stadswachten een belangrijke bijdrage aan het veiligheidsgevoel in de wijk.

Buurt Bestuurt

In veel wijken zijn stadswachten samen met bewoners actief in een Buurt Bestuurt . Via Buurt Bestuurt kunnen bewoners een top drie opstellen van zaken die verbeterd kunnen worden in de wijk. Onze stadswachten spelen daarin samen met politie en welzijns- of jongerenorganisaties een belangrijke rol, samen met bewoners.

Stadswacht: van wijk, taxi tot jeugd en milieu

De stadswacht in Rotterdam is meestal BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar), maar dat hoeft niet. Bovendien is de één vooral actief in de wijk. De ander werkt met een zogenaamd taakaccent: dat zijn stadswachten die zijn gespecialiseerd in jeugdhandhaving, toezicht op milieuregels, of het handhaven op drank- en horecawetgeving.

Hieronder vindt u de aandachtsgebieden van de stadswachten, onderverdeeld naar onderwerp:

Voertuigen

Een opgeruimde straat zonder rommelig geparkeerde aanhangwagens is belangrijk. Aanhangwagens, caravans, keetwagens en dergelijke voertuigen die bedoeld zijn om achter een motorvoertuig te hangen, mogen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen permanent op één plaats op straat staan. Dit staat in artikel 5.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

Een kleine verplaatsing kan niet als een verplaatsing worden gezien. Een verplaatsing is bijvoorbeeld wél als de aanhangwagen duidelijk in een andere buurt geplaatst wordt. Het om de hoek plaatsen geldt niet als een verplaatsing. Dit geldt voor straten/weggedeelten die zijn aangewezen door het college van burgemeester en wethouders of door de gebiedscommissies. Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op naleving van deze regel.

Aan uw aanhangwagen is een rood label bevestigd:

dan heeft de stadswacht geconstateerd dat uw aanhangwagen meer dan drie aaneengesloten dagen op straat heeft gestaan. Dit is niet toegestaan. Daarom moet u uw aanhangwagen van straat verwijderen. Het verplaatsen van de aanhangwagen naar een andere plek in de buurt is niet voldoende. Uw aanhangwagen moet echt van de straat af.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen aanhangwagens mét en aanhangwagens zónder kenteken.

  • Aanhangwagens zonder kenteken worden zo snel mogelijk verwijderd van straat.
  • Aan eigenaren van aanhangwagens mét kenteken wordt gevraagd om eerst zelf de aanhangwagen van straat te verwijderen.

Als houder van het kenteken op de aanhangwagen heeft u een brief gekregen. In deze brief staat dat er is geconstateerd dat uw aanhangwagen de termijn van drie dagen heeft overschreden. Daarom is er het voornemen u een last onder  dwangsom (een soort geldboete) op te leggen. Ook staat in de brief dat u binnen zeven dagen uw bedenkingen tegen dit voornemen kunt indienen. 

Als u niet op deze eerste brief reageert of uw bedenkingen zijn volgens de gemeente Rotterdam niet overtuigend, dan ontvangt u een tweede brief. Herin wordt u de last onder dwangsom opgelegd. In deze brief staat dat als een stadswacht constateert dat op de derde dag na deze brief de aanhangwagen nog steeds op straat staat, u dan € 250,- per dag moet betalen, met een maximum van € 2.000,-.

Als u de aanhangwagen ondertussen heeft verwijderd, dan hoort u verder niets en hoeft u niets te betalen.

Bij een volgende overtreding met een aanhangwagen die op uw naam staat, moet u direct een dwangsom van € 250,- per dag gaan betalen. Dit gaat in onmiddellijk na constatering van de overtreding. Er is geen sprake meer van een voornemen en u kunt dan niet eerst nog bedenkingen maken. U moet dan direct betalen.

Uw aanhangwagen terugkrijgen

Verwijderde aanhangers worden tijdelijk opgeslagen bij een takel- en bergingsbedrijf en daarna gesloopt of geveild:

Een aanhanger kan, afhankelijk van de staat, binnen 2 tot 13 weken worden teruggehaald.

De kosten zijn:

  • voor het wegslepen en overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats:
    - € 166,75 voor een voertuig tot 3.500 kilo
    - € 316,25 voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • voor het bewaren van een voertuig:
    - € 11,50 per dag voor een voertuig tot 3.500 kilo
    - € 31,63 per dag voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • de kosten van een loze rit zijn:
    - € 100,- voor een voertuig, ongeacht het gewicht.

Om uw aanhanger terug te krijgen, belt u naar 14 010.

Aanvullende informatie

Heeft u last heeft van een te lang geparkeerde aanhangwagen in uw buurt? Dan kunt u online een melding maken Kies de categorie ‘(Fiets)wrakken’ en het onderwerp ‘aanhangers/caravans’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Op sommige wegen heeft de gemeente een verbod ingesteld om auto's te koop aan te bieden.

Wanneer voertuigen met grote aantallen tegelijk aangeboden worden, brengt dit voor de omwonenden overlast met zich mee. Een dergelijke uitstalling van voertuigen trekt kooplustigen aan. Ook wordt er beslag op de beschikbare parkeerruimte gelegd.

Verbod

Heeft vaak overlast heeft van te koop aangeboden voertuigen in uw straat en wilt u dat hiertegen actie wordt ondernomen? Dan kunt u een verzoek indienen een verbod in de straat in te stellen. U neemt hiervoor contact op met de gebiedscommissie van het gebied waarin u woont. De plaatsen waar het verbod is ingesteld, zijn met borden aangegeven. U kunt voor informatie over de straten of gebieden die zijn aangewezen ook contact opnemen met uw gebiedscommissie.

Ontheffing

Wanneer u op zo'n weg toch een voertuig te koop wilt aanbieden, moet u minimaal 3 weken ervoor een ontheffing van het verbod aanvragen. De ontheffing kan alleen door burgers per post worden aangevraagd bij de gebiedscommissie van het gebied waarin u woont. Voor het in behandeling nemen van de ontheffingsaanvraag betaalt u kosten. U vermeldt in uw brief:

  • de naam van de straat waar u een voertuig te koop wilt aanbieden
  • merk en type voertuig
  • nummer kentekenplaat

Autowrakken en defecte auto's mogen in Rotterdam niet op straat staan. Autowrakken en defecte auto's geven een rommelige aanblik op straat en nemen parkeerruimte in beslag.

Een autowrak is een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en ook in een verwaarloosde toestand verkeert. Een defecte auto is een voertuig waarmee wegens gebreken niet meer mag of kan worden gereden.

Verwijderen autowrak of defecte auto

Stadswachten controleren op autowrakken of defecte auto's op basis van artikel 5.4. en 5.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012. Wanneer een stadswacht van de gemeente Rotterdam vindt dat een auto voldoet aan de criteria voor wrak, dan ontvangt de eigenaar een brief. Hierin staat dat hij de auto binnen zeven dagen moet verwijderen van straat. Staat het wrak er na zeven dagen nog en/of waren de argumenten van de eigenaar volgens de gemeente niet overtuigend voor het laten staan van het wrak? Dan wordt het wrak verwijderd en opgeslagen bij een takel- en bergingsbedrijf.

Levert de auto direct gevaar op voor de omgeving, dan past de gemeente ‘spoedeisende bestuursdwang’ toe. Dan wordt de auto direct verwijderd. Na afloop ontvangt de eigenaar bericht.
Auto’s zonder kenteken zijn een zaak voor de politie en worden niet door de gemeente verwijderd.

Uw auto terugkrijgen

Verwijderde autowrakken en defecte auto’s worden tijdelijk opgeslagen bij een takel- en bergingsbedrijf en daarna gesloopt of geveild. Een autowrak kan binnen 14 dagen na verwijdering worden teruggehaald.
Een defecte auto kan binnen 13 weken na verwijdering worden teruggehaald.

De kosten zijn:

  • voor het wegslepen en overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats:
    - € 166,75 voor een voertuig tot 3.500 kilo
    - € 316,25 voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • voor het bewaren van een voertuig:
    - € 11,50 per dag voor een voertuig tot 3.500 kilo
    - € 31,63 per dag voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • de kosten van een loze rit zijn:
    - € 100,- voor een voertuig, ongeacht het gewicht.

Om uw aanhanger terug te krijgen, belt u naar 14 010.

Aanvullende informatie

Heeft u last van een autowrak in uw buurt, dan kunt u online een melding maken. Kies de categorie ‘(Fiets)wrakken’ en het onderwerp ‘wrak – auto’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Gemeente Rotterdam controleert op verkeerd en hinderlijk geparkeerde (brom)fietsen en scooters. Scooters of (brom)fietsen staan hinderlijk geparkeerd als zij de vrije doorgang belemmeren op basis van artikel 5.12 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012.

Bijvoorbeeld één of meer (brom)fietsen of scooters die tegen prullenbakken, parkeerautomaten, standbeelden of monumenten zijn gezet. Of (brom)fietsen of scooters die nooduitgangen blokkeren. En (brom)fietsen of scooters die ervoor zorgen dat rolstoelgebruikers niet over de stoep kunnen rijden.

Als een stadswacht constateert dat een (brom)fiets of scooter hinderlijk geparkeerd staat, dan zal deze de (brom)fiets of scooter verplaatsen. Dat gebeurt alleen als de (brom)fiets of scooter eenvoudig en zonder schade te verplaatsen is. In alle andere gevallen zal de stadswacht de (brom)fiets of scooter direct verwijderen en laten wegbrengen naar het Fietspunt.

Uw (brom)fiets of scooter terugkrijgen

Als de gemeente uw (brom)fiets of scooter heeft meegenomen, als hinderlijk- of verkeerd geparkeerde fiets, dan wordt deze 13 weken opgeslagen bij het Fietspunt aan de Koperstraat 23. Op de pagina Fietspunt kunt u via een zoekmachine kijken of uw (brom)fiets of scooter bij het Fietspunt staat of u belt 14 010. De kosten voor verwijdering, transport en opslag van de fiets bedragen € 20,- voor een verkeerd- of hinderlijk geparkeerde (brom)fiets. U kunt uw (brom)fiets binnen de termijn terugkrijgen tegen betaling van deze kosten.

Niet vergeten bij het ophalen:

  • registratienummer van uw (brom)fiets of scooter in de zoekmachine
  • een bewijs van eigendom: (brom)fiets- of scootersleutel, verzekeringsdocumenten of aankoopbewijs
  • een geldig legitimatiebewijs
  • pinpas (op het Fietspunt aan de Koperstraat kunt u alleen met pin betalen)

De openingstijden van het Fietspunt zijn: maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Uw (brom)fiets en scooter parkeren rondom Centraal Station

Rondom Centraal Station geldt een (brom)fiets- en scooterparkeerverbod en is parkeren alleen toegestaan in de daarvoor bestemde stallingen en in de speciaal daarvoor bestemde zones.

  • (Brom)fietsen en scooters mogen uitsluitend in de rekken worden neergezet
  • Snor-, brom- en bakfietsen in de daarvoor bestemde ruimten in de openbare fietsenstallingen of in het speciale vak op de Conradstraat.

Verkeerd geparkeerde (brom)fietsen en scooters worden zonder waarschuwing verwijderd. Om voldoende plek voor iedereen te garanderen, worden ook (brom)fietsen en scooters die langer dan 28 dagen ongebruikt zijn verwijderd. Een registratiesysteem in de ondergrondse stalling houdt bij hoe lang een (brom)fiets of scooter wordt gestald.

Uw (brom)fiets- en scooter parkeren rondom Zuidplein, station Blaak, Prins Alexanderplein en Capelsebrug

Stadswachten controleren ook bij het Zuidplein, station Blaak, het Prins Alexanderplein en Capelsebrug op verkeerd geparkeerde (brom)fietsen en scooters.

Parkeren met een brommobiel/bakfiets/fietsaanhanger

  • Een bakfiets en fietsaanhanger mogen op het trottoir staan. Uiteraard zonder hierbij in de weg te staan.
  • Een brommobiel moet op de rijbaan gezet worden, eventueel in de daarvoor bestemde vakken. Bij betaald parkeren moet de bestuurder van de brommobiel betalen met kentekenparkeren.
  • Een gehandicaptenvoertuig mag op het trottoir staan. Een gehandicaptenvoertuig is te herkennen aan de geringe breedte van maximaal 1,10 meter.

Aanvullende informatie

Heeft u last van een verkeerd of hinderlijk geparkeerde (brom)fiets of scooter in uw buurt, dan kunt u bellen naar 14 010.

Fietsen waar je niet meer op kunt rijden en die er als een wrak uitzien, veroorzaken een rommelig straatbeeld en nemen onnodig plaats in. Daarom mogen in Rotterdam fietsen of brommers niet langer dan vier weken onbeheerd op straat blijven staan.

Dit geldt voor gebieden die zijn aangewezen door het college van burgemeester en wethouders of de gebiedscommissies.

Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op naleving van deze regel op basis van artikel 5.12 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

Wanneer is uw (brom) fiets een wrak of onbeheerd?

  • Een fiets of brommer is een wrak wanneer niet met de fiets gereden kan worden omdat één of meerdere onderdelen ontbreken of kapot of krom zijn. Bovendien moeten er aanwijzingen zijn dat een fiets verwaarloosd is, denk aan een laag vuil of stof. Treft een stadswacht een dergelijk wrak aan, dan krijgt de (brom)fiets een waarschuwingssticker. De eigenaar heeft dan een week de tijd om zelf de fiets weg te halen of op te knappen. Gebeurt dit niet, dan verwijdert de gemeente het wrak.
  • Een fiets of brommer wordt gezien als onbeheerd als er geen gebruik van gemaakt wordt. Dit blijkt uit:
    - zachte of platte banden
    - roestvorming
    - onkruid dat door het wiel heen groeit
    - een roestige of droge ketting
    - stof of vuil op het zadel of andere onderdelen van de fiets.
    Onbeheerde (brom)fietsen in een aangewezen gebied krijgen ook een waarschuwingssticker. Hierop staat een datum waarop de fiets weggehaald moet zijn. De eigenaar heeft vier weken de tijd om de fiets weg te halen. Gebeurt dit niet, dan verwijdert de gemeente de fiets of bromfiets en brengt deze naar het Fietspunt.

Waarschuwingsstickers

  • een rode waarschuwingssticker op uw fiets betekent dat uw fiets door een stadswacht is aangemerkt als onbeheerde fiets. Op de sticker staat dat u vier weken de tijd heeft om de fiets van straat te halen. Gebeurt dit niet, dan verwijdert de gemeente uw fiets en brengt het naar het Fietspunt.
  • een gele waarschuwingssticker op uw fiets betekent dat uw fiets door een stadswacht is aangemerkt als fietswrak. Op de sticker staat dat u een week de tijd heeft om de fiets van straat te halen. Gebeurt dit niet, dan verwijdert de gemeente uw fiets en brengt het naar het Fietspunt.

Uw (brom)fiets terugkrijgen

  • als de gemeente uw (brom)fiets heeft meegenomen als fietswrak, dan wordt deze 14 dagen opgeslagen bij het Fietspunt aan de Koperstraat 23. Een onbeheerde fiets wordt 6 weken opgeslagen. Na deze periode wordt de fiets vernietigd. Op de pagina van het Fietspunt kunt u via een zoekmachine kijken of uw fiets bij het Fietspunt staat of u belt 14 010.

De kosten voor verwijdering, transport en opslag van de fiets bedragen € 50,- voor een fietswrak of onbeheerde fiets. U kunt uw (brom)fiets binnen de termijn terugkrijgen tegen betaling van deze kosten.

Niet vergeten bij het ophalen:

  • registratienummer van uw fiets in de zoekmachine
  • een bewijs van eigendom: fietssleutel, verzekeringsdocumenten of aankoopbewijs
  • een geldig legitimatiebewijs
  • pinpas (op het Fietspunt aan de Koperstraat kunt u alleen met pin betalen)

De openingstijden van het Fietspunt zijn: maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Fietstrommel

Misschien is het een goed idee om uw fiets te stallen in een zogeheten fietstrommel. Dit is een afsluitbare kooi die de gemeente plaatst in de straat of buurt waar u woont. U kunt een abonnement op een fietstrommel aanvragen. Houdt u er wel rekening mee dat in sommige buurten een wachtlijst bestaat voor een abonnement. Meer informatie over het aanvragen van een abonnement vindt u op de pagina over fietstrommels.

Aanvullende informatie

Heeft u last van een fietswrak of onbeheerde fiets in uw buurt, dan kunt u online een melding maken. Kies de categorie ‘(Fiets)wrakken’ en het onderwerp ‘wrak – (brom)fiets’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Ondernemers

In Rotterdam moet bedrijfsafval inpandig of ondergronds worden opgeslagen. Het op straat zetten van containers voor bedrijfsafval heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de buitenruimte. Bovendien trekken zij ander vuil, graffiti en wildplak aan. Losse containers belemmeren ook de doorgang van het publiek en nemen vaak parkeerruimte in.
Bedrijfsafval moet daarom inpandig of ondergronds worden verzameld of opgeslagen.
Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op naleving van deze regel.

Een ondernemer mag een afvalcontainer alleen op straat zetten op de dag dat de container geleegd wordt. Nadat de container is geleegd, moet deze zo snel mogelijk, maar uiterlijk om 20.00 uur van straat worden gehaald.

Houdt een ondernemer zich hier niet aan, dan kan de gemeente een zogenaamde last onder dwangsom opleggen. De dwangsom bedraagt € 100,- per dag, met een maximum van € 3.000,-. De ondernemer heeft dan nog een week de tijd om de container van straat te halen. De dwangsom geldt voor elke dag dat de ondernemer in overtreding is.

Voor ondernemers bestaan een aantal verschillende inzamelmogelijkheden van afval. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina bedrijfsafval.

Aanvullende informatie

Heeft u last van bedrijfsafval in uw buurt, dan kunt u online een melding maken.
Kies de categorie ‘Afval’ en het onderwerp ‘bedrijfsafval’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Terrassen bij de horeca maken een stad gezellig, maar soms ook rommelig. De gemeente Rotterdam heeft daarom enkele regels vastgesteld waar alle terrassen in de stad aan moeten voldoen.

De precieze regels staan in de nota Kwaliteitseisen voor terrassen. Gespecialiseerde stadswachten controleren op naleving van deze regels. Wordt geconstateerd dat een terras niet voldoet aan de voorwaarden, dan stuurt de gemeente maximaal drie keer een schriftelijke waarschuwing naar de ondernemer.

Is het terras daarna nog niet in orde, dan krijgt de ondernemer een dwangsom opgelegd van € 2.500,- per keer dat de overtreding wordt geconstateerd. De dwangsom kan oplopen tot maximaal € 5.000,-.

Ondernemers die de overtreding blijven begaan, riskeren sluiting van het terras of intrekking van hun exploitatievergunning.

Wetten en regels

Stadswachten handhaven op basis van artikel 2.3.8 (lid 2) van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012. Deze luidt: 'Onverminderd het bepaalde in artikel 2:30, derde lid, kan de burgemeester de in het eerste lid bedoelde ingebruikneming van de openbare weg weigeren als het de verwachting is dat het gebruik:

  • schade toebrengt aan de weg of gevaar kan veroorzaken voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan
  • een belemmering vormt voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg
  • afbreuk doet aan andere publieke functies van de openbare ruimte, inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan.'

Als u een brief heeft ontvangen van de gemeente (Stadsbeheer) of als u vragen heeft over de controle, dan kunt u bellen naar 14010.

In Rotterdam moet de winkeluitstalling aan bepaalde voorwaarden voldoen. Uitstalling van de goederen mag zonder vergunning tijdens de openingstijden van de winkel.

Winkeliers kunnen hun goederen op de openbare weg (stoep) voor hun winkel neerzetten. Dit mag niet leiden tot overlast of onveilige situaties. Vooral voor het wandelend publiek moet een veilige en vrije doorgang op straat gewaarborgd blijven.

Als een winkelier zich niet aan de regels voor winkeluitstallingen houdt, kan dit leiden tot het opleggen van een dwangsom van minimaal € 100,- per dag. Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op naleving van de regels.

Regels bij een winkeluitstalling

De volgende regels gelden op basis van artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

  • een winkeluitstalling mag alleen op een stoep staan die, gemeten van de gevel tot en met de stoeprand, minimaal 3,50 meter breed is
  • na het plaatsen van de winkeluitstalling moet op de stoep altijd een obstakelvrije ruimte van minimaal 1,80 meter overblijven
  • de goederen moeten geplaatst zijn binnen de winkeluitstallingszone. Deze winkeluitstallingszone is maximaal 1 meter, gemeten vanuit de gevel van de winkel. Hij is niet breder dan de breedte van de gevel van de winkel en niet hoger dan 1 meter.
  • er mag één reclame-uiting in de winkeluitstallingszone staan, die niet hoger is dan 1,25 meter en in geen enkele richting breder dan 0,85 meter en alleen tijdens openingstijden.

De gemeente wil bruisende en aantrekkelijke horeca zonder overlast, agressie, geweld en alcoholmisbruik. Speciaal opgeleide stadswachten controleren of de horeca-ondernemers hun onderneming beheren volgens de regels en daarmee bijdragen aan een aantrekkelijk horeca-aanbod.

Zaken op orde

De stadswachten controleren of een horeca-inrichting in het bezit is van de benodigde vergunningen en de wet- en regelgeving naleeft. Het gaat om de controle van de exploitatievergunning, de drank- en horecawetvergunning, de vergunning voor speelautomaten en de terrassen. Ook controleren de stadswachten op het verantwoord verstrekken van alcohol. Dit houdt in dat geen alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de 18 jaar en dat niet wordt geschonken aan bezoekers die al te veel gedronken hebben.

Meer informatie over de handhaving en het beleid vindt u op de pagina Horecavergunning.

Stadswachten treden op tegen achtergelaten winkelwagens. Achtergelaten winkelwagens geven een rommelig straatbeeld. Ze worden soms gebruikt om vernielingen mee aan te richten. En de winkelwagens kunnen zelfs tot gevaarlijke (verkeers)situaties leiden als ze uit baldadigheid op de weg worden gereden en achtergelaten.

Na gebruik: winkelwagen weer terug

Winkelwagens moeten na gebruik direct van de openbare weg worden verwijderd. Dit is zowel een verplichting voor de winkelier als voor de burger, de consument. In bepaalde gebieden waar grote overlast is van achtergelaten winkelwagens, mogen bewoners geen winkelwagens verder dan 100 meter van de winkel meenemen.

Dit geldt voor gebieden die zijn aangewezen door het college van burgemeester en wethouders. Deze gebieden zijn met borden aangegeven. Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op naleving van deze regels op basis van artikel 2.14 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012.

Optreden tegen achtergelaten winkelwagens

Stadswachten van de gemeente Rotterdam treden op tegen winkeliers en burgers die winkelwagens op straat achter laten. Met winkeliers maken zij afspraken over het verwijderen van hun winkelwagens. Als deze afspraken niet worden nagekomen wordt een dwangsom opgelegd van € 250 per dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 10.000.

Burgers  krijgen een boete van € 95 als zij:

  • hun winkelwagen achterlaten;
  • zich in een aangewezen gebied bevinden met een winkelwagen, op meer dan 100 meter van de winkel.

Aanvullende informatie

Heeft u last van een achtergelaten winkelwagen in uw buurt, dan kunt u online een melding maken. Kies de categorie ‘Winkelwagens’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Sinds 2014 moeten alle taxichauffeurs zijn aangesloten bij een TTO (Toegelaten Taxiorganisatie). Dit geldt voor alle taxi's die vervoer willen aanbieden op de openbare weg of op taxistandplaatsen.

Taxi’s die zijn aangesloten zijn herkenbaar aan hun daklicht en zijn individueel herkenbaar aan een uniek nummer op dit daklicht.

Nieuwe taxiregels

Met de nieuwe regels wil de gemeente Rotterdam ervoor zorgen dat de kwaliteit van het taxivervoer beter wordt. Het uitgangspunt is dat de klant goede service en kwaliteit krijgt en op een veilige en betrouwbare manier wordt vervoerd.

Om deze kwaliteit te garanderen, heeft de gemeente Rotterdam verplicht dat alle taxichauffeurs in de opstapmarkt een RTX-vergunning moeten hebben. De opstapmarkt is het taxivervoer vanaf een vaste taxistandplaats en het aanhouden van een taxi op straat. Taxichauffeurs zonder deze vergunning worden geweerd. Daarnaast is het per 1 januari 2014 verplicht voor elke chauffeur te zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Alleen taxichauffeurs die voldoen aan het Rotterdamse Taxikeurmerk kunnen zich aansluiten bij een door de gemeente Rotterdam goedgekeurde TTO.

Voor de belmarkt (telefonisch bestelde taxiritten) en de contractmarkt (taxivervoer dat geregeld wordt via contracten) is geen RTX-vergunning en/of  TTO-vergunning nodig.

Rotterdams Taxikeurmerk (RTX)

Vanaf 1 oktober 2013 bent u verplicht in het bezit te zijn van een RTX-vergunning wanneer u taxivervoer aanbiedt op de opstapmarkt. Om in aanmerking te komen voor een RTX-vergunning moet u beschikken over een certificaat van de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi (SKRT-certificaat) en zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie.

Op de website www.skrt.nl vindt u informatie over hoe u het SKRT-certificaat kunt behalen. U vindt hier ook informatie over hoe u zich kan aansluiten bij één van de TTO’s in oprichting.

Wilt u een TTO oprichten?

Een TTO is een zogenoemde Toegelaten Taxi Organisatie. Dit is een georganiseerd verband van taxichauffeurs die gezamenlijk optreden. De TTO heeft een minimale grootte van 35 keurmerkchauffeurs en 25 rijklare auto’s. Wilt u een TTO oprichten dan kunt u een TTO-vergunning aanvragen bij de gemeente Rotterdam. De leges voor een TTO bedragen € 7.950,- euro. De leges dekken de administratieve kosten die verbonden zijn aan de nieuwe regelgeving.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Rotterdam of kunt u terecht bij de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi.

Overig

Het controleren van betaald parkeren vindt plaats vanuit de afdeling Parkeervoorzieningen van Toezicht & Handhaving. Hierbij worden steeds vaker scanvoertuigen ingezet. Stadswachten handhaven op verkeerd parkeren, zoals stilstaan op wegen waar dat niet mag of foutparkeren. Kijk voor meer informatie op 'Betaald parkeren in Rotterdam'.

Als het gaat om de buitenruimte, is hondenpoep nummer één op de lijst van ergernissen van Rotterdammers. Daarom gelden in Rotterdam een opruim- en aanlijnplicht en zijn uitlaat- en losloopzones aangewezen. Bekijk de pagina's Honden en Uitlaatzones voor meer informatie.

Aanvullende informatie

Als u last heeft van hondenpoep in uw buurt, dan kunt u online een melding maken. Kies de categorie ‘Vuil op straat’ en het onderwerp ‘hondenpoep op straat’ of ‘honden-uitlaatzone’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Stadswachten treden op tegen verkeerd aangeboden huisvuil. Wie huisvuil verkeerd aanbiedt, krijgt een rekening.

Alleen inwoners van Rotterdam mogen in Rotterdam huisvuil aanbieden ter inzameling. Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren of u uw huisvuil op de juiste manier aanbiedt. Ze zijn officieel bevoegd om huisvuilzakken te controleren. Dit betekent dat Stadswachten huisvuilzakken mogen openmaken, controleren, hier stukken uithalen en meenemen.

Biedt u uw huisvuil verkeerd aan, dan kunt u binnen enkele dagen een rekening van 125 euro per post toegestuurd krijgen voor het verwijderen van het huisvuil. Het bedrag is gebaseerd op de kosten die de gemeente maakt voor het handhaven: 

  • het van straat verwijderen van het huisvuil
  • het aanbieden van dit huisvuil aan de afvalverwerker
  • en de administratiekosten om de rekening naar de overtreder te sturen.

Op alle restafvalcontainers in de gemeente Rotterdam zit een sticker waarop staat dat afval naast de container een boete oplevert.

Verkeerd aangeboden huisvuil

Verkeerd aanbieden is bijvoorbeeld te vroeg of te laat buiten zetten, naast een container of kliko zetten, ergens anders op straat zetten of in de verkeerde container enz. 
De regels zijn:

  • voor een wijk waar de gemeente vuilniszakken van straat ophaalt:
    - u verpakt uw huisvuil in een vuilniszak
    - u sluit de vuilniszak goed af: zo voorkomt u zwerfvuil, stankoverlast en overlast door ongedierte
    - u zet uw huisvuil alleen op de ophaaldag buiten. Dus niet de avond ervoor!
  • woont u in een wijk met (ondergrondse) containers:
    - u verpakt uw huisvuil in een zak
    - u stopt de vuilniszak in de container, dus niet ernaast
    - u let erop dat de zak niet te vol is en zo de vulopening blokkeert
  • woont u in een wijk waar mini-containers (kliko’s) worden gebruikt:
    - u zet de mini-container alleen op straat op de ophaaldag vanaf 7.00 uur
    - u haalt de mini-container na het leegmaken direct of uiterlijk om 20.00 uur nadat deze is geleegd weer van straat

Lees meer over de Afvalstoffenverordening 2009 en het Uitvoeringsbesluit 2009.

Optreden tegen verkeerd aangeboden huisvuil

De gemeente Rotterdam past de zogenaamde ‘spoedeisende bestuursdwang’ toe. Ofwel, het direct van straat verwijderen van verkeerd aangeboden huisvuil, het achterhalen van de overtreder en het in rekening brengen van de kosten van handhaving bij de overtreder. De overtreder krijgt binnen enkele dagen de rekening per post toegestuurd.

Bij meerdere overtredingen past de gemeente Rotterdam ‘de Rotterdamse Hufterboete’ toe. Dit betekent dat de overtreder bij een tweede keer verkeerd aanbieden van huisvuil naast de rekening van 125 euro een boete krijgt van 95 euro. Overtreders die meer dan twee keer hun huisvuil verkeerd aanbieden krijgen de derde keer een boete van 95 euro met een last onder dwangsom van 500 euro. Bij de vierde overtreding moet die 500 euro worden betaald of moet de overtreder 3 dagen zwerfvuil opruimen in de eigen buurt.

Betalen

Stadsbeheer stuurt u een rekening met de kosten voor het van de straat verwijderen van huisvuil. De inning en incasso van de kosten wordt uitgevoerd door Belastingen Rotterdam. Voor de mogelijkheden voor het treffen van betalingsregelingen bekijkt u de pagina betalingsregeling.

Oneens met de rekening

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met de rekening. Let op! Gedurende de behandeling van uw bezwaarschrift, heeft u geen uitstel van betaling. Als uw bezwaarschrift gegrond wordt verklaard door de Algemene Bezwaarschriftencommissie, ontvangt u het door u betaalde bedrag binnen drie tot vijf weken retour.

Aanvullende informatie

U kunt online een melding maken:

  • als u op straat verkeerd aangeboden huisvuil of huisvuil naast een container aantreft. Kies in het menu de categorie Afval en het juiste onderwerp
  • als u last heeft van een volle of defecte container in uw buurt. Kies in het menu de categorie Afvalcontainers en het juiste onderwerp

Of bel naar 14 010 om uw melding telefonisch door te geven.

Posters die illegaal worden geplakt op muren, elektriciteitshuisjes, lantarenpalen enz. geven een rommelige aanblik. Stadswachten van de gemeente Rotterdam controleren op illegaal geplakte posters, vooral in het centrum. De gemeente kan plakkers van posters, of hun opdrachtgevers, een dwangsom opleggen voor elke geplakte poster. Per poster geldt een dwangsom van van € 250 per dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 10.000.
Als de plakker of opdrachtgever na het opleggen van de dwangsom nog een keer posters plakt, dan zal de gemeente de dwangsom innen.
De stadswacht handhaaft op basis van artikel 2.42 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012.
Meer informatie over het legaal plakken van posters vind u op de website van Rotterdam Festivals.

Aanvullende informatie

Heeft u last van wild geplakte posters of andere vervuiling van de buitenruimte, dan kunt u online een melding maken. Kies de categorie ‘Graffiti’ en het onderwerp ‘wildplakken’. U kunt ook bellen naar 14 010.

Als u in de openbare ruimte reclame- of strooibiljetten uitdeelt aan het publiek, noemen we dit flyeren. Flyeren mag in Rotterdam zonder vergunning. Het uitdelen van flyers mag niet gepaard gaan met het plaatsen van materialen op de openbare weg, zoals een auto op het trottoir of een kraampje van waaruit de zaken worden uitgedeeld. Degene die de flyers uitdeelt is verantwoordelijk voor het opruimen van de flyers die door het publiek worden weggegooid.
In de beurstraverse en andere besloten winkelgebieden (zgn. semi-openbaar terrein) is het verboden zonder toestemming van de eigenaar (van het particuliere winkelgebied) flyers uit te delen.
De regels over flyeren zijn terug te vinden in artikel 18 van de Afvalstoffenverordening 2009.

Inwoners van Rotterdam krijgen in bepaalde gevallen een interventieteam op bezoek. Het interventieteam staat voor de deur wanneer er signalen zijn van onregelmatigheden in en om de woning die te maken hebben met leefbaarheid en veiligheid.

Voorbeelden hiervan zijn woonfraude, overlast, illegale bewoning en de aanwezigheid van hennepkwekerijen.

Het huisbezoek

Een interventieteam gaat onder andere na of bewoners ingeschreven zijn in de basisregistratie personen (BRP). Maar het kijkt naar onderhoud en brandveiligheid van het pand. En geeft signalen over bijvoorbeeld de rechtmatigheid van een uitkering door aan de verantwoordelijke dienst. Daarnaast geeft het interventieteam informatie en advies aan de burger over mogelijke regelingen en voorzieningen. Met de waarnemingen worden betrokken diensten ingelicht en acties uitgezet.

Gebiedsgericht of stedelijk

Er zijn zowel stedelijke interventieteams als interventieteams die werken in een specifiek gebied:

  • Gebiedsgerichte interventieteam
    Het gebiedsgerichte interventieteam verricht huisbezoeken bij signalen van woonoverlast, woonfraude en sociale misstanden. Het team bestaat uit minimaal twee en maximaal drie personen met ieder een eigen vakgebied (gemeentelijk ambtenaar met bijvoorbeeld politie). De samenstelling varieert per gebied, afhankelijk van de aard en de ernst van de ontvangen signalen.
  • Stedelijk interventieteam
    Het stedelijk interventieteam bestaat uit minimaal twee en maximaal drie stadswachten. Zij gaan langs bij bewoners die zich hebben ingeschreven in de BRP en controleren op illegale bewoning, leegstand en het bezit van een huisvestingsvergunning in de aangewezen gebieden. Bij elk huisbezoek controleert het team of de inschrijving van bewoners in de BRP overeenkomt met de feitelijke situatie. Tegelijkertijd letten de stadswachten onder meer op de sociale situatie, brandveiligheid en de bouwkundige staat van het huis.

Samenwerking

De interventieteams werken samen met bijvoorbeeld woningcorporaties, de (zorg)wijkteams, andere gemeentelijke diensten en de politie.

Aanvullende informatie

Voor vragen en opmerkingen kunt u terecht bij het algemene telefoonnummer van de gemeente Rotterdam: 14 010.

Sinds november 2016 dragen de Rotterdamse stadswachten een nieuw uniform. Met het nieuwe model volgt Rotterdam het beleid van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om landelijk eenzelfde uniform te dragen.

Het nationale uniform past binnen de ingezette professionalisering van het vak; de afgelopen jaren zijn de opleidingseisen verzwaard. Binnen deze professionalisering past een eigen herkenbare identiteit voor stadswachten. Het uniform wordt al in een aantal gemeenten rondom Rotterdam gebruikt, zoals Schiedam en Capelle aan den IJssel. Grotere gemeenten zoals Amsterdam en Den Haag gingen Rotterdam al eerder voor. Het nieuwe uniform voeren we in Rotterdam stapsgewijs in. Zo kan het zijn dat u soms nog een stadswacht in het oude uniform tegenkomt.

Herkenbaar

Stadswachten zijn zichtbaar in de stad en in de wijk en een zelfde nationaal uniform draagt bij aan hun herkenbaarheid. Ook uitwisseling van stadswachten met andere steden wordt daarmee eenvoudiger.