Schoner bouwverkeer voor schonere lucht
Gepubliceerd op: 11-06-2019
Geprint op: 17-09-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/schone-lucht/
Spring naar het artikel
Foto: Nathalie Peters

Een uniek project in de wereld. Een waarmee een enorme milieuwinst behaald kan worden. Dat zijn uitspraken van Casper van der Velden, directeur/eigenaar van P. Van der Velden Bedrijfswagens.

Dit Rotterdamse bedrijf ontwikkelt momenteel een voertuig dat nog niet bestaat: een elektrische betonmixer. Ondersteuning van gemeente Rotterdam en een subsidie van het Rijk gaf hiertoe de aanzet.

Van der Velden: ‘Ik ben een fanatieke fietser en het valt me in mijn ritjes in en rond Rotterdam vaak op dat het bouwverkeer zorgt voor een enorme uitstoot van vieze lucht. En omdat er in deze stad zoveel gebouwd wordt, is dat een groot probleem. Toen ik hoorde dat er een subsidieregeling kwam voor milieu en transport heb ik samen met drie andere ondernemingen de handen ineengeslagen om iets te doen aan deze uitstoot.’

Dieselmotoren op hoge toeren

In Nederland rijden zo’n duizend betonmixers die een flink deel van de uitstoot van CO2 voor hun rekening nemen. Maar liefst 263 kilo per dag per betonmixwagen. Dat komt omdat de mixers tijdens werktijden voortdurend moeten draaien. Het zware cement moet in beweging blijven, anders verhardt het en is het niet meer bruikbaar. De dieselmotoren draaien dus op hoge toeren. 

Casper van der Velden: ‘Hoe mooi zou het zijn als de betonmixers elektrisch kunnen worden aangedreven? Samen met de drie andere ondernemers hebben we hiervoor een rijkssubsidie van een half miljoen euro gekregen (uit de regeling DKTI-Transport). De gemeente heeft ons onder meer geholpen bij de subsidieaanvraag. We hopen dat de elektrische betonmixer eind dit jaar klaar is.’

Prijs moet omlaag

Om de milieuvriendelijke aandrijving tot een succes te maken, moet er volgens Van der Velden wel iets gebeuren aan de prijs. ‘Elektrische voertuigen van deze grootte zijn nu tweeënhalf à drie keer duurder dan voertuigen op diesel. Die prijs moet omlaag. Anders zal de vraag naar elektrische mixers niet goed op gang komen. De overheid kan die vraag natuurlijk ook stimuleren. Bijvoorbeeld door in aanbestedingen voor bouwprojecten eisen te stellen aan milieuvriendelijke aandrijving van bouwtransport.’

Meer informatie

Ook steeds meer voertuigen van gemeente Rotterdam zijn elektrisch aangedreven. Zo rijden inmiddels twee hybride vuilnisauto’s en een elektrische door de Rotterdamse straten. In het komend halfjaar komen daar nog twee elektrische wagens bij. In 2030 moet het hele gemeentelijke wagenpark op schone brandstoffen rijden.

Om de overgang naar elektrisch rijden voor personenvervoer te versnellen, heeft Rotterdam inmiddels zo’n 2.000 openbare laadpunten geplaatst in de stad.

Lees meer op de pagina Elektrisch rijden en de website Logistiek 010.