Spring naar het artikel

Het Proveniersplein heeft een facelift gekregen. Met de herinrichting van de noordelijke entree van Rotterdam Centraal komt afronding van de grootschalige metamorfose van de buitenruimte in het stationsgebied een stap dichterbij.

De opening werd zaterdag 27 januari verricht door wethouder Robert Simons van Stedelijke ontwikkeling en Integratie, samen met vertegenwoordigers van de bewoners van de Spoorsingel en de Provenierssingel. Zij lieten in elk van de twee singels een modelboot te water, waarna de bootjes elkaar in het midden ontmoetten. De symbolische handeling markeert de nieuwe verbinding van de singels.

'Prachtig om samen met de bewoners van de Provenierswijk en iedereen die heeft bijgedragen aan de aanleg van het Proveniersplein stil te staan bij deze mijlpaal', zegt wethouder Simons. 'Met de oplevering van het nieuwe Proveniersplein en de Stationssingel hebben we niet alleen een fraaiere noordelijke entree van het station gerealiseerd. Met deze mijlpaal naderen we ook de afronding van de herinrichting van het gehele stationsgebied.'

Verbeteringen

Het meest opvallend is de nieuwe verbinding tussen het water van de Provenierssingel en de Spoorsingel. Om de aansluiting mogelijk te maken is 1.600 kubieke meter grond afgegraven. Twee nieuwe bruggen verbinden de oevers van de beide singels. De noordzijde van Rotterdam Centraal heeft daarmee een heel nieuw aanzicht gekregen. Het nieuwe Proveniersplein heeft een bijzonder architectonisch ontwerp. Dat is niet zo gek: het project is een onderdeel van de herontwikkeling van het hele stationsgebied, waar ook het iconische, in 2014 opgeleverde Rotterdam Centraal onder valt. Ook de Stationssingel is aangepakt. De verkeersveiligheid is sterk verbeterd, tramhalte -en spoor zijn vernieuwd en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte door een breder trottoir.

De noordkant van het Centraal Station is een stuk groener dan voorheen, met veel gras, bomen en struiken. De waterpartij dient als waterberging voor periodes waarin veel regen valt. Een deel van het regenwater dat op het reusachtige nieuwe stationsdak valt, komt in de singels terecht. Daarmee draagt het nieuwe plein bij aan het klimaatbestendig maken van het stationsgebied.

Kosten

Met de herinrichting van het stationsgebied is een bedrag van 70 miljoen euro gemoeid. Daaronder vallen het Proveniersplein, het Stationsplein, het Kruisplein, de Conradstraat, het Delftseplein en Weena. De opknapbeurt van het Proveniersplein is een project ter waarde van 10 miljoen euro. Simons: 'Het is niet alleen gelukt om binnen het gestelde budget te blijven, ook hebben we onze planning gehaald. De directe omgeving van het station is grondig aangepakt en heeft nu dezelfde kwaliteit als Rotterdam Centraal zelf.'

Met dank aan de bewoners

De herinrichting van de singels en het plein startte juni 2016. De herinrichting heeft dus ruim anderhalf jaar geduurd. In die periode moesten de bouwers leidingen en kabels omleggen, grootschalige graafwerkzaamheden voor het nieuwe singeldeel uitvoeren en de nieuwe bruggen plaatsen. Het was daardoor een grote uitdaging om het Rotterdam Centraal bereikbaar te houden.

Projectmanager Sebastiaan van de Ven van de gemeente wijst op de uitstekende samenwerking met omwonenden. 'Het is mede te danken aan de constructieve houding van de buurtbewoners dat het project zonder vertraging is afgerond', zegt hij. 'Verschillende bewoners en bewonersorganisaties namen deel in een klankbordgroep waarin de gemeente, en de omwonenden elkaar steeds op de hoogte hebben gehouden van de voortgang van het project. We zijn erg blij met het begrip en de medewerking van de omwonenden en ondernemers.'