Spring naar het artikel

Deze 6,5 kilometer lange fietsroute loopt van Schieplein tot aan het Varkenoordseviaduct. Steeds meer fietsers maken er gebruik van. Dagelijks fietsen 8.000 fietsers over de Schiekade en 10.000 fietsers over de Erasmusbrug.

Door de drukte is sprake van heuse fietsfiles en bijna-botsingen bij de verkeerslichten. De verbetering van de route is een van de actiepunten uit het Fietsplan. Met dit plan wil de gemeente stimuleren dat Rotterdammers fietsen, omdat het gezond is en bijdraagt aan schonere lucht. Vorig jaar hebben fietsers – onder meer via de online fietscommunity fietsfan010 - meegedacht over het fietsplan. De talrijke suggesties gebruikt de gemeente nu om deze ‘fietsverkeersader’ te verbeteren.

Fietsflow

De route wordt tot eind 2018 in etappes verbeterd. Bij de verkeerslichten krijgen de fietsers meer groen en komen grotere wachtplekken. Fietspaden worden egaler gemaakt en – waar mogelijk - verbreed. Meer fietspaden en -oversteekpunten in twee richtingen zorgen ervoor dat fietsers minder hoeven om te rijden. Verkeerssituaties worden aangepast zodat fietsers een stevigere positie in het verkeer krijgen. En de gemeente gaat op verschillende plekken langs de route experimenteren met innovatieve signalering. Deze signalering laat fietsers zien of ze sneller of langzamer moeten rijden om het volgende groene licht te halen. Op deze manier kunnen zij in hun ‘fietsflow’ blijven.

Parallelle fietsroutes ook aangepakt

De gemeente pakt ook twee parallel lopende fietsroutes aan. Het gaat hier om de fietsroutes Rozenlaan (Hillegersberg-Schiebroek) - Boompjes en Noorderbocht (Noord) - Westersingel. Het fietspad aan de Overschiese Kleiweg wordt doorgetrokken tot aan de Noorderbocht. De bewoners van woonwijk Park 16hoven krijgen hiermee een betere fietsverbinding met het centrum.
 
In het onderstaande filmpje meer over de verbeteringen: