Spring naar het artikel

Nee-Nee stickers of Nee-Ja stickers kunt u gratis afhalen bij de Stadswinkels. De stadswinkel aan de Coolsingel 40 is tijdelijk dicht. Hier kunt u tot het voorjaar 2018 niet terecht voor een Nee-Nee- of Nee-Ja-sticker.

Met deze stickers kunt u aangeven dat u:

  • niet bent geïnteresseerd in ongeadresseerd reclamedrukwerk en ook niet in huis-aan-huisbladen (Nee/Nee-sticker)
  • niet bent geïnteresseerd in ongeadresseerd reclamedrukwerk maar wel in huis-aan-huisbladen (Nee/Ja-sticker).

Behalve bij de stadswinkels kunt u de stickers ook bestellen via MailDB.

Veelgestelde vragen NEE-NEE en NEE/JA Stickers:

Met een NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders meer. Er is keuze uit twee stickers:

  • Met deze sticker op de brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen. U ontvangt wel de informatie van de gemeente.
  • Met deze sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk maar wél huis-aan-huisbladen. U ontvangt wel de informatie van de gemeente.

U kunt 1 exemplaar van de door u gewenste sticker afhalen bij één van de Stadswinkels. Deze sticker ontvangt u gratis. De sticker is tegen betaling ook te bestellen op neeneeneeja.nl/ (€ 2,75). Dit bestelpunt is niet van de gemeente, de gemeente heeft dus geen invloed op de kosten.

U kunt per keer één exemplaar van de door u gewenste sticker afhalen bij één van de Stadswinkels. Bij bestelling via neeneeneeja.nl (€ 2,75) kunt u ook één exemplaar krijgen. U kunt daar wel drie keer bestellen, steeds tegen betaling van €2,75.

De gemeente heeft in 2017 als proef naar een klein aantal adressen de stickers gestuurd. Daarmee willen we onderzoeken of het stickergebruik toeneemt. Het is voorlopig niet de bedoeling om dit bij meer adressen te doen.

  • Met een NEE-NEE-sticker gaat u papierverspilling tegen. U zorgt dan voor een beter milieu! Per jaar ontvangt u ongeveer 30 kilo aan ongeadresseerd drukwerk in uw brievenbus. Dat is erg milieuonvriendelijk. Veel papier belandt namelijk gelijk weer in de prullenbak. Veel reclames zijn tegenwoordig ook op internet te vinden.
  • Met een NEE-Ja-sticker ontvangt u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk. U ontvangt wel de huis-aan-huisbladen, zoals de Havenloods. In de huis-aan-huisbladen vindt u naast advertenties ook berichten over uw buurt, activiteiten in de stad en gemeentelijke besluiten.

U kunt een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Deze moet de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden. Handelt de adverteerder uw klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dan kunt u binnen 4 weken een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. Stichting Reclame Code, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam. Informatie over het indienen van de klacht kunt u vinden op reclamecode.nl of u kunt bellen naar (020) 696 00 19.

Al het ongeadresseerd drukwerk valt onder de afspraken, dus ook dit drukwerk. In de praktijk wordt veel van dit drukwerk toch bezorgd. U kunt hier een klacht over indienen.

De gemeente Amsterdam heeft besloten het stickerbeleid zo te wijzigen dat er alleen ongeadresseerd drukwerk mag worden bezorgd als er een JA-JA sticker op de brievenbus zit. Dat betekent dat mensen dus actief moeten laten zien dat ze wel ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen. Over dit besluit dient een rechtszaak van de reclamebranche. De gemeente Rotterdam wacht de uitspraak over deze rechtszaak af voor er eventuele veranderingen worden onderzocht.

Geadresseerde reclame (‘direct mail’) staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden via postfilter.nl of door het sturen van een brief naar Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR Amsterdam.

Bij Postfilter kunt u aangeven of u reclame van bepaalde soorten bedrijven (sectoren) wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven. Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Een organisatie waarvan u klant bent, of klant bent geweest, mag u geadresseerde reclame toesturen. U kunt hen wel vragen om hiermee te stoppen. Daarmee maakt u gebruik van uw 'recht van verzet'. Binnen drie maanden moet de organisatie dan stoppen met het sturen van geadresseerde reclame naar uw adres.