Spring naar het artikel

Ouder worden gaat vanzelf. Maar dat doen op een manier die bij u past, vraagt voorbereiding. Hoe wilt u dat uw leven er later uitziet? En wat betekent dit voor nu?

Deze pagina geeft antwoorden en praktische tips. Ga in gesprek met uw partner, buurvrouw, dochter, zoon of kennis. De placemat en de menukaart kunnen u hierbij helpen!

U kunt de placemat ook ophalen op bij de VraagWijzer, de bibliotheek of het Huis van de Wijk bij u in de buurt.

Bent u professional en wilt u meer informatie over het Programma Langer Thuis? Kijk dan op de pagina voor professionals.

Hoe wilt u (later) wonen?

Aanpassingen, kleine of grote in de woning of woonsituatie kunnen  ervoor zorgen dat u zo lang mogelijk veilig en comfortabel kunt blijven wonen. Of denkt u aan verhuizen?

Kijk wat er in uw huidige woning beter en comfortabeler kan. Doe de huistest op mijnhuisopmaat.nl.

Veel aanpassingen koop je gewoon bij de bouwmarkt, Blokker of Action. Denk alvast aan:

  • Zorg voor goede verlichting bij voor- en achterdeur. U kunt zien waar u loopt en wie er voor de deur staat.
  • Hang een rookmelder op elke verdieping. Er zijn ook brandmelders die u een melding geven via de smartphone.
  • Maak uw trap veilig. Een kleine aanpassing kan voor veiligheid zorgen, bijvoorbeeld een extra trapleuning.
  • Zorg voor houvast bij op- en afstapjes. Denk aan een greep of beugel bij het bad of de keldertrap.
  • Installeer een thermostaatkraan in douche of bad. Hiermee kunt u verbranding voorkomen.
  • Zorg voor een toilet op de slaapverdieping. U hoeft dan ’s nachts geen trappen te lopen.
  • Hang een nachtlampje op met bewegingssensor. Zo hoeft u ’s nachts niet in het donker over de gang

Er zijn allerlei technische hulpmiddelen om veilig en comfortabel zelfstandig te wonen. Het zijn vaak kleine, praktische oplossingen.

De Keuzegids Thuistechnologie helpt het goede technische hulpmiddelen te vinden. De gids beschrijft belemmeringen, zoals slechthorendheid of slecht ter been zijn. Daarbij geeft de gids suggesties voor technische oplossingen in huis. Van elk hulpmiddel wordt uitgelegd hoe het werkt en welke financiering hiervoor mogelijk is. U kunt de gids ophalen bij de VraagWijzers. U kunt hem ook hier downloaden:

Grotere aanpassingen

Soms zijn grotere aanpassingen aan huis nodig. Mooie voorbeelden vindt u op Langer thuis in eigen huis. Of kijk op de pagina Woningaanpassing.

Sommige ingrepen, zoals een traplift, tillift of aangepaste keuken, kunnen (deels) worden vergoed via de Wmo. U kunt hiervoor terecht bij de VraagWijzer.

Als u door ziekte of een beperking niet goed meer zelfstandig kunt functioneren, bieden hulpmiddelen een uitkomst. Bijvoorbeeld een rolstoel of een tillift. Sommige zijn te leen of te koop. Voor andere kunt u naar de gemeente. Op de pagina over hulpmiddelen leest u wat er mogelijk is.

Als u nog zelfstandig woont maar het niet altijd meer lukt om het huis op orde te houden, is het handig als iemand u helpt met taken zoals stofzuigen, strijken, schoonmaken of eten koken.

Wanneer er niemand uit uw omgeving kan helpen, dan kunt u bij de gemeente terecht. Lees er meer over op de pagina huishoudelijke hulp.

Soms zijn aanpassingen in huis niet de oplossing, of is het huis om andere redenen minder geschikt om te blijven wonen. Er zijn verschillende manieren om een ander huis te vinden. Een ander huis vindt u voornamelijk via internet. Vraag zo mogelijk hulp in uw omgeving als u het zelf niet kunt.

  • Sociale huurwoningen vindt u via Woonnet Rijnmond. U moet zich hier eerst registreren. Daarna kunt u reageren op woningen via de website. Hier kunt u allerlei woonwensen doorgeven.
  • Voor huurwoningen kunt u ook kijken op Woonz, SOR,  en Wonen in Rotterdam.
  • Een nieuwe koopwoning kunt u het beste zoeken op internet via Funda. Het is handig om een aankoopmakelaar in te schakelen die ervaring heeft met het zoeken naar geschikte woningen of levensloopbestendige woningen.
  • Via mijnhuisopmaat.nl kunt u de thuistest doen, om zo uw woning veiliger en comfortabeler te maken

Vragen om alvast over na te denken:

  • Bij wie wilt u in de buurt wonen?
  • Wat wilt u in de buurt kunnen doen?
  • In wat voor woning kunt u comfortabel oud worden?

Wat doet u in uw vrije tijd, met wie en hoe blijft u onder de mensen?

Aandacht voor uzelf en uw omgeving zijn van groot belang.

  • Bezoek het Huis van de wijk bij u in de buurt. Voor als u op zoek bent naar activiteiten of zelf een goed idee hebt.
  • Vraag de Rotterdampas aan voor korting of gratis toegang op musea, activiteiten en evenementen. De pas is gratis voor mantelzorgers met € 25 ov-tegoed.
  • Wilt u vrijwilligerswerk doen of een maatje zoeken? Kijk dan bijvoorbeeld op Rotterdammers voor elkaar of ga naar de VraagWijzer of naar de Centrale Bibliotheek (Blaak). https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/voor-mekaar/
  • Heeft u een goed idee voor uw straat, buurt of wijk? En wilt u dat samen met medebewoners uitvoeren? Kijk op de websites van de gebiedscommissies of citylab010.
  • Wilt u meepraten over het ouderenbeleid? U kunt zich aanmelden bij oso-rotterdam, het centraal aanspreekpunt voor ouderen.
  • Rommel of schade in de buitenruimte? Wilt u iets doen voor uw buurt? Meld via de BuitenBeterApp, bel 14010 of zoek contact met BuurtBestuurt
  • Wilt u op pad? Als u ouder dan 65 bent, is het ov gratis en soms kunt u aanspraak doen op georganiseerd vervoer. Alle informatie vind u op de pagina Zorgdichtbij-vervoer.
  • En in elk gebied rijdt ook een wijkbus voor de kleine ritjes. Zie Zorgdichtbij-vervoer.

Om zelfstandig te blijven wonen is het belangrijk dat er voldoende mensen zijn op wie u een beroep kunt doen. Dit netwerk bestaat bijvoorbeeld uit familieleden, vrienden of goede buren.

 Zorgt u voor iemand als mantelzorger of heeft u behoefte aan een mantelzorger? De gemeente kan u helpen. Bezoek de pagina mantelzorg voor alle informatie.

Mantelzorgers vervullen vaak een belangrijke functie. De gemeente vindt het belangrijk hen te ondersteunen. Daarvoor zijn verschillende regelingen, zoals

  • een speciale parkeervergunning,
  • extra mogelijkheden voor huishoudelijke hulp
  • het mantelzorgcadeau.

Wijs uw mantelzorger hierop. Meer informatie vindt u via de pagina mantelzorg.

Ruim de helft van de Rotterdamse ouderen voelt zich eenzaam. Een op de vier ouderen heeft zelfs niemand om op terug te vallen. Om eenzaamheid tegen te gaan is gemeente Rotterdam het actieplan Voor Mekaar gestart.

Ruim de helft van de Rotterdamse ouderen voelt zich eenzaam. Een op de vier ouderen heeft zelfs niemand om op terug te vallen. De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op de bestrijding van eenzaamheid onder met name ouderen. Zo zijn de huisbezoeken aan 75-plussers ingevoerd. Elke 75-plusser krijgt jaarlijks het aanbod voor een huisbezoek door twee vrijwilligers. Daarin wordt gekeken hoe het met iemand gaat en of er behoefte is aan een vervolg.

Zelf kunt u ook veel doen om eenzaamheid tegen te gaan. Zo is er een uitgebreid aanbod aan activiteiten in de Huizen van de Wijk of vrijwilligerswerk aanbieden of vinden via rotterdammersvoorelkaar.nl.

Eenzaamheid tegengaan zit hem ook in kleine dingen: een praatje aanknopen met de buren, zelf aanbieden voor iemand iets te doen, bijvoorbeeld de planten water geven als iemand met vakantie gaat of een boodschapje meenemen.

Zijn er belemmeringen waardoor u deze zaken niet kunt doen, bijvoorbeeld omdat u minder mobiel bent? Neemt u dan eens contact op met de VraagWijzer in uw buurt of bel met de welzijnsorganisatie in uw wijk. U kunt ook voor meer tips en informatie kijken op Ik laat je niet alleen.

Heeft u geen hulp van uw omgeving of heeft u professionele hulp nodig? Bespreek dan uw zorgvraag bij de VraagWijzer. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online. Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Medewerkers van de VraagWijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst VraagWijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Hoe blijft u fit?

Het liefst wilt u natuurlijk zo lang mogelijk vitaal blijven. Niemand heeft zijn gezondheid 100% in de hand. Maar door gezond te eten en voldoende te bewegen, blijft u zolang mogelijk fit.

  • Waar kunt u op letten als u gezonder wilt eten? De schijf van vijf is gemoderniseerd.
  • Als u ouder wordt, verbruikt uw lichaam minder energie. Wél heeft uw lichaam vitaminen en mineralen nodig. Eet daarom elke dag groente en fruit.
  • Eiwitten, bijvoorbeeld uit peulvruchten, zuivelproducten of vlees, houden uw spieren sterk.
  • Slik extra vitamine D voor gezonde botten.
  • Eet twee keer per week vis, waar van één keer vette vis. Hiermee houdt u uw cholesterol in balans.
  • Let op uw zout, om uw bloeddruk gezond te houden.
  • Lukt het u niet om elke dag te koken of eet u graag samen met anderen? Denk dan eens aan een maaltijdservice (pdf) of eetgroep. In de rubriek ‘Eten in de wijk’ vindt u nuttige adressen.
  • Verminderde eetlust: Sommige ouderen hebben een verminderde eetlust, bijvoorbeeld door medicijngebruik of door slik- en kauwproblemen. Merkt u dat u minder eetlust heeft en spierkracht verliest, bespreek dit dan met uw huisarts.
  • Op de site van het Voedingscentrum vindt u meer adviezen.
  • Door voldoende te bewegen, houdt u uw botten en spieren sterk. Ook vermindert het piekeren en sombere gedachten.
  • Het advies is om minimaal 2½ uur per week te bewegen. U hoeft niet intensief te sporten. Wandelen, fietsen, (rustig) zwemmen en tuinieren zijn ook heel geschikt.
  • Spier- en balansoefeningen: Merkt u dat uw spierkracht sterk afneemt, of dat u minder balans heeft, dan kunt u dit met uw huisarts bespreken. Wellicht zijn spierversterkende of balansoefeningen iets voor u.
  • Sportregie: Wilt u weten waar u in de buurt kunt sporten? De sportregisseur kan met u meekijken wat er bij u in de buurt georganiseerd wordt en welke activiteit bij u past.

Meer informatie

Vul het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een VraagWijzer bij u in de buurt.