Spring naar het artikel

Gemeente en partners organiseren zorg, jeugdhulp en ondersteuning zorgvuldig. Toch kunt u ontevreden zijn.

Bijvoorbeeld over een aanvraagprocedure, de bereikbaarheid van de gemeente of de informatie die u heeft gekregen. Of u vindt dat u niet goed geholpen bent. Wat kunt u doen met een vraag of een klacht over uw hulpverlener, zorgaanbieder of de gemeente?

U heeft een vraag

  • U kunt uw vragen stellen aan uw hulpverlener of contact opnemen met uw zorgaanbieder (de organisatie waar uw hulpverlener voor werkt).
  • U kunt met uw vragen contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 010.
  • U kunt uw vraag bespreken met een medewerker van de VraagWijzer of het Centrum voor Jeugd en Gezin. 
  • U kunt informatie zoeken via deze website, Zorgdichtbij.

U heeft een klacht 

Bent u niet tevreden over uw zorg of heeft u een klacht?

  • U kunt contact opnemen met de zorgorganisatie of het wijkteam dat u zorg of jeugdhulp biedt. U bespreekt uw klacht om samen tot een oplossing te komen.
  • U kunt bij de gemeente online een klacht indienen. Dat kan een klacht zijn over de gemeente, maar ook over uw zorg of jeugdhulp van een zorgaanbieder. U kunt uw klacht ook telefonisch indienen via telefoonnummer 14 010.

Onafhankelijke meldpunten

Komt u er niet uit met uw hulpverlener, de zorgaanbieder of de gemeente? Of wilt u graag uw vraag of zorg voorleggen aan een onafhankelijke partij?

Dan kunt u terecht bij het Meldpunt Zorg Rotterdam of het Meldpunt Jeugdhulp Rotterdam. Deze Meldpunten zijn onafhankelijk van gemeente en zorgaanbieders. De medewerkers van de Meldpunten kunnen u helpen om uw vraag, klacht of probleem op te lossen. Als dat nodig is, legt een medewerker contact met uw zorgaanbieder of met de gemeente Rotterdam. Of zij helpen u bij het indienen van een klacht.

Meldpunt Zorg Rotterdam en Meldpunt Jeugdhulp Rotterdam kunt u bellen op 0800 - 234 58 88. U kunt zo ook een afspraak maken bij de meldpunten.

(Kinder)ombudsman Rotterdam

Heeft u klachten over de lokale overheid (gemeente) en komt u er niet uit met de gemeente? De gemeentelijke ombudsman onderzoekt klachten over de gemeente Rotterdam.

Rotterdam heeft ook een speciale gemeentelijke kinderombudsman. De ombudsman heeft de volgende taken:

  • voorlichting geven over de rechten van jeugdigen
  • advies geven over wet- en regelgeving en beleid
  • onderzoek doen naar klachten van jeugdigen of hun ouders of verzorgers
  • onderzoek doen en toezicht houden of instanties goed met klachten omgaan.

De ombudsman is iedere werkdag telefonisch bereikbaar via (010) 411 16 00 (van 09.00-12.00 uur en van 13.00-16.00 uur). Ook kunt u een afspraak maken om uw klacht te bespreken.

Minervahuis, aan de Meent 106
Mail info@ombudsmanrotterdam.nl
Fax (010) 241 84 99
Website www.ombudsmanrotterdam.nl

Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond

U kunt u op één plek terecht voor meldingen en advies over huiselijk geweld en kindermishandeling: Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond.

Het meldpunt is 24 uur per dag bereikbaar via het landelijke telefoonnummer 0800 - 2000. Veilig Thuis is gevestigd aan de Dynamostraat 16 in Rotterdam.

Vertrouwenspersoon Jeugdhulp

Voor vragen, klachten of problemen met jeugdhulp in Rotterdam kunt u ook terecht bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon van een landelijke organisatie. De vertrouwenspersoon kan helpen bij:

  • het beantwoorden van vragen over uw (rechts)positie,
  • het oplossen van problemen met jeugdhulporganisaties
  • het indienen van een klacht.

Kijk voor meer informatie op www.akj.nl of bel (088) 555 10 00.