Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Klachten over zorg

Gemeente en partners organiseren zorg, jeugdhulp en ondersteuning zorgvuldig. Toch kunt u ontevreden zijn en een vraag willen stellen of een klacht willen indienen.

Bijvoorbeeld over een aanvraagprocedure, de bereikbaarheid van de gemeente of de informatie die u heeft gekregen. Of u vindt dat u niet goed geholpen bent. Op deze pagina leest u wat kunt u doen met een vraag of een klacht over uw hulpverlener, zorgaanbieder of de gemeente.

U heeft een vraag

  • U kunt uw vragen stellen aan uw hulpverlener of contact opnemen met uw zorgaanbieder (de organisatie waar uw hulpverlener voor werkt).
  • U kunt met uw vragen contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 010.
  • U kunt uw vraag bespreken met een medewerker van de Vraagwijzer of het Centrum voor Jeugd en Gezin. 
  • U kunt informatie zoeken via Zorgdichtbij.

U heeft een klacht 

Bent u niet tevreden over uw zorg of heeft u een klacht?

  • U kunt bij de gemeente online een klacht indienen. Dat kan een klacht zijn over de gemeente, maar ook over uw zorg of jeugdhulp van een zorgaanbieder. U kunt uw klacht ook telefonisch indienen via telefoonnummer 14 010.
  • U kunt contact opnemen met de zorgorganisatie of het wijkteam dat u zorg of jeugdhulp biedt. U bespreekt uw klacht om samen tot een oplossing te komen.

Onafhankelijke meldpunten

Komt u er niet uit met uw hulpverlener, de zorgaanbieder of de gemeente? Of wilt u graag uw vraag of zorg voorleggen aan een onafhankelijke partij?

Dan kunt u terecht bij het Meldpunt Zorg Rotterdam of het Meldpunt Jeugdhulp Rotterdam. Deze Meldpunten zijn onafhankelijk van gemeente en zorgaanbieders. De medewerkers van de Meldpunten kunnen u helpen om uw vraag, klacht of probleem op te lossen. Als dat nodig is, legt een medewerker contact met uw zorgaanbieder of met de gemeente Rotterdam. Of zij helpen u bij het indienen van een klacht.

Meldpunt Zorg Rotterdam. Link opent een externe pagina en Meldpunt Jeugdhulp Rotterdam. Link opent een externe pagina kunt u bellen op 0800 0802. U kunt zo ook een afspraak maken bij de meldpunten.

Ombudsman Rotterdam-Rijnmond

Heeft u klachten over de lokale overheid (gemeente) en komt u er niet uit met de gemeente? De ombudsman onderzoekt klachten over de gemeente Rotterdam.

Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond

U kunt u op één plek terecht voor meldingen en advies over huiselijk geweld en kindermishandeling: Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond. Link opent een externe pagina.

Het meldpunt is 24 uur per dag bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 20 00. Veilig Thuis is gevestigd aan de Paul Krugerstraat 181 in Rotterdam.

Vertrouwenspersoon Jeugdhulp

Voor vragen, klachten of problemen met jeugdhulp in Rotterdam kunt u ook terecht bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon van een landelijke organisatie. De vertrouwenspersoon kan helpen bij:

  • het beantwoorden van vragen over uw (rechts)positie,
  • het oplossen van problemen met jeugdhulporganisaties
  • het indienen van een klacht.

Kijk voor meer informatie op de website van AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp: akj.nl. Link opent een externe pagina of bel 088 555 10 00.