Hulpteam Toeslagen 010
Gepubliceerd op: 25-01-2021
Geprint op: 25-10-2021
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/hulpteam-toeslagen-010/
Ga naar de hoofdinhoud

Bent u Rotterdammer? En is uw kinderopvangtoeslag ten onrechte stopgezet of teruggevorderd door de Belastingdienst? Dan staat het Hulpteam Toeslagen 010 voor u klaar.

Het Hulpteam Toeslagen 010 is er voor Rotterdamse gedupeerden van de toeslagenaffaire. Het hulpteam biedt hulp en ondersteuning aan mensen die door de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst schulden of financiële problemen hebben.

Waarmee kan het hulpteam u helpen?

Het Hulpteam Toeslagen 010 kan u helpen bij:

  • het samen vinden van een oplossing voor uw schulden
  • het samen kijken naar mogelijkheden voor werk
  • het stoppen van een dreigende huisuitzetting
  • het ondersteunen bij gezondheidsproblemen
  • het ondersteunen bij psychologische problemen
  • het ondersteunen van het gezin met een gezinscoach
  • en het ondersteunen bij contact met de Belastingdienst.

Maar ook voor andere hulpvragen kunt u bij ons terecht.

Wat kan het hulpteam voor u betekenen?

Het Hulpteam Toeslagen 010 bestaat uit specialisten van de ombudsman en de gemeente. Het team biedt hulp bij schulden en emotionele schade die er is ontstaan door het terugvorderen van kinderopvangtoeslag. Voor kinderen die gedupeerd zijn hebben wij een speciale kinderaanpak. De medewerkers uit het team luisteren naar u en kijken samen met u welke hulp nodig is.

U kunt bellen met het gratis nummer van het Hulpteam Toeslagen 010 via 0800 - 2345 888 of mailen naar info@htt010.nl. Het hulpteam heeft ook een website met meer informatie: hulpteamtoeslagen010.nl.

Als u ondersteuning wilt vanwege de gevolgen van de toeslagenaffaire kunt u bellen met het nummer van het Informatiepunt Toeslagen 010.
Dat kan door te bellen naar 010 - 267 00 01 of te mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl.

Het Informatiepunt kunt u ook bellen voor vragen over brieven die u krijgt van de gemeente over toeslagen, of vragen over welke regelingen er zijn.

Het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010 is telefonisch bereikbaar op alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Afhankelijk van uw vraag wordt hulp voor u ingezet. Voor acute hulpverlening zoals bijvoorbeeld een dreigende huisuitzetting, wordt direct het Hulpteam Toeslagen 010 ingeschakeld. Gaat het om een langdurig traject dan is het wijkteam met specialisten er om u verder te helpen. U krijgt natuurlijk bij alle teams dezelfde ondersteuning.

Iedereen mag de hulp van de gemeente en het Hulpteam Toeslagen 010 afwijzen. Als u niet door de gemeente geholpen wilt worden, heeft dat geen gevolgen voor de herbeoordeling door de Belastingdienst. De gemeente neemt dan ook geen contact meer op.

De Belastingdienst mag de gegevens van mensen die zich als gedupeerde bij de Belastingdienst hebben gemeld aan de gemeente doorgeven zodat de gemeente hulp kan aanbieden. De Belastingdienst geeft alleen de contactgegevens door. Geen persoonlijke informatie over werk, inkomen en schulden. Uw gegevens zijn per datum van verstrekking vier maanden beschikbaar voor de gemeente. Na deze periode dienen de gegevens vernietigd te worden. Wanneer de gemeente meer tijd nodig heeft om u te benaderen, kan de gemeente verlenging aanvragen. De gemeente dient daarvoor zes weken voor het verstrijken van de betreffende datum een verzoek in bij de Belastingdienst.

Als u geen schulden meer heeft kan het hulpteam u begeleiden bij alle problemen die er op dit moment nog bestaan. Dat kan dan ook gaan om psychische of fysieke klachten en relationele of stress gerelateerde klachten. Daarnaast kan het hulpteam u helpen bij het in kaart brengen van de gevolg-schade die door toedoen van Belastingdienst ontstaan is, zodat hiervoor een claim ingediend kan worden.