Grote en duurzame plannen voor vliegveld
Gepubliceerd op: 21-12-2018
Geprint op: 19-02-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/grote-plannen-vliegveld/
Spring naar het artikel
Foto: Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport heeft, samen met andere partijen, ambitieuze plannen voor een luchthaven van de toekomst. Met onder meer een Hospitality Campus,een groot zonnepark en een Expertisecentrum Elektrisch Vliegen.

In het voorjaar van 2018 tekenden de gemeente en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een samenwerkingsovereenkomst met ambitieuze plannen voor een luchthaven van de toekomst. Dat moet in 2030 tien innovaties hebben opgeleverd op het gebied van schone en stille luchtvaart. De samenwerking leverde het programma ‘Rotterdam The Hague Innovation Airport' (RHIA) op, dat vanaf 2019 concrete resultaten en projecten oplevert. Met het RHIA-programma willen RTHA en de gemeente werkgelegenheid voor stad en regio te creëren, private investeringen ontlokken en innovatieve bedrijvigheid ontwikkelen.

Zonnepark en elektrische voertuigen

Het project ‘Solar Park’ betreft de aanleg van een van de grootste zonneparken in de regio, dat komt naast de start- en landingsbaan van RTHA. De verwachting is dat RTHA, Schiphol Group en de eigenaar en exploitant van het zonnepark dit jaar tot overeenstemming komen en dat in de tweede helft van 2019 de aanleg van het zonnepark van start kan gaan.
Nauw hieraan verbonden is het ‘Solar Energy to H20'-project waarin uiteindelijk met bedrijven een installatie wordt gebouwd die van de “overtollige" zonne-energie van het zonnepark, H2-brandstofcellen produceert voor toepassing in de elektrisch aangedreven bussen en voertuigen op het luchthaventerrein. Ook komt er een onderzoek naar andere toepassingen van de brandstofcellen, zoals aanlichting van startbanen en verlichting van de luchthaven.

'Het Rotterdam The Hague Innovation Airport-programma past heel goed bij de plannen om een duurzame, internationaal concurrerende topregio te worden.'

Barbara Kahmann - wethouder

Synthetische brandstof

In het project ‘Synthetic fuels voor low-emission Air-transport’ wordt in samenwerking met een bedrijf dat een C02-afvang installatie heeft ontwikkeld, een pilotinstallatie gebouwd die productie van synthetische brandstof mogelijk maakt. Er wordt op dit moment tussen luchthaven en het consortium gesproken over een voor vestiging op de luchthaven.

Expertisecentrum Elektrisch Vliegen

In ontwikkeling is ook het Expertisecentrum Elektrisch Vliegen. Doel hiervan is dat RTHA op termijn beschikt over een expertisecentrum op het gebied van elektrisch vliegen waar met de TU-Delft en andere kennisinstellingen en vliegmaatschappijen onder andere praktijkgericht onderzoek wordt uitgevoerd naar hybride- en waterstof vliegen.

Livinglab RHIA

Begin 2019 staat bij het vliegveld de bouw van de ‘Hospitality Campus’ gepland door het Albeda. Op de campus wordt de volgende generatie studenten alle aspecten van zakelijke en persoonlijke dienstverlening onderwezen. Onderdeel van de Hospitality Campus is onder meer een Livinglab RHIA. Dit centrum verbindt kennis en kunde uit het bedrijfsleven aan leertrajecten van studenten, die werken aan opdrachten uit het bedrijfsleven of publieke instellingen. Met bijvoorbeeld een virtueel classroom, waar serious games kunnen worden gehouden op allerlei gebieden: van noodhulpverlening tot cityplanning en serviceverlening in diverse omgevingen.

Last Mile Meijersplein

Het project ‘Last Mile Meijersplein’ betreft de verbinding van RTHA met dichtstbijzijnde metrohalte Meijersplein. Dit project is inmiddels gestart met een inventarisatieonderzoek naar de mogelijke inzet van autonoom en elektrisch rijdende voertuigen om passagiers, medewerkers en bezoekers van het vliegveld te vervoeren. Vanaf augustus 2019 komen er per dag 700 MBO-studenten bij vanuit de Hospitality Campus. Hieraan gerelateerd is het project ‘Mobility as a Service (MaaS). Met MaaS willen diverse partijen en vervoerders een nieuwe digitale dienst ontwikkelen: een reisplanner die alle transportmogelijkheden combineert.

Internationaal concurrerende topregio

Volgens wethouder Barbara Kathmann past het zogeheten ‘Rotterdam The Hague Innovation Airport-programma’ heel goed bij de plannen om een duurzame, internationaal concurrerende topregio te worden. Met een intensieve samenwerking tussen steden, overheid, bedrijven, haven, luchthaven en kennisinstellingen. Het programma past bij uitstek bij De Roadmap Next Economy. Kathmann: ‘Met deze langetermijnstrategie geven we als metropoolregio Rotterdam-Den Haag antwoord op de uitdagingen op het gebied van digitaal, duurzaam, circulair, energietransitie, next economy. Het Rotterdam The Hague Innovation Airport-1programma past hier wat ons betreft heel goed in.’

Oproep aan bedrijven en partners

Het stadsbestuur van Rotterdam hoopt dat meer bedrijven en partijen uit de regio aanhaken, zodat er in 2019 een vliegende start gemaakt kan worden. De eerstvolgende stap is het oprichten van een onafhankelijke stichting om de plannen van Rotterdam The Hague Innovation Airport-programma waar te maken. Een stichting met meer belanghebbenden om de continuïteit te waarborgen, gemakkelijker partners te binden en subsidies aan te trekken. Uiteindelijk is het doel dat de stichting een onafhankelijke, regionale speler is, die in zijn eigen levensonderhoud voorziet en de ontwikkelingen aanjaagt.

Meer informatie

Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) biedt grote kansen voor onder andere de luchtvaart en regionale economie. Het innovatieprogramma focust zich op de vier thema’s Entrepreneurial, Energy & Environment, Education en Emergency.

Bekijk de website van RHIA voor meer informatie en een inspirerende video. Initiatieven, ideeën en innovaties kunt u inbrengen via: innovations@rtha.com.