Spring naar het artikel

De Rotterdamse economie groeit. Maar met de groei van de economie stijgt ook de druk op het verkeer en de luchtkwaliteit in de stad. Gemeente Rotterdam werkt samen met ondernemers aan duurzame oplossingen.

Om dat te bereiken heeft gemeente Rotterdam een duidelijk doel. Geen uitstoot meer door transport en logistiek in de binnenstad in 2020. Rotterdam, TNO en zes transportbedrijven uit de regio Rotterdam ondertekenden deze ambitie Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek in oktober 2014.

Nieuws

Moet u als vervoerder wachten met overstappen op elektrisch rijden? Niet als u als vervoerder voorop wilt (blijven) lopen en straks ook nog een gezonde business wilt hebben.

Rotterdam stimuleert duurzaam vervoer met haar inkoopbeleid. De stad presenteerde op 12 juni 2018 haar inkoopstrategie emissievrije logistiek op koplopersbijeenkomst Connekt/Topsector Logistiek.

Gemeentelijk inkoopbeleid

De gemeente Rotterdam kan met haar inkoopbeleid sturen op meer duurzame logistiek van haar toeleveranciers. Van bundelen (minder bewegingen) tot investeren in zero/low-emissie voertuigen. Maar hoe zetten we dat beleid om in de praktijk van alledag? Op 12 juni vertelde de gemeente Rotterdam over haar ervaringen en resultaten tot nu toe. Ze deed deze ervaringen onder andere op binnen het EU Horizon 2020 project BuyZET (Buy Zero Emission Transport).

Emissievrije belevering in 2025

Léon Dijk (Programma Duurzaam) en Jos Streng (010 Stadslogistiek): 'Binnen BuyZET werken we aan inkoopstrategieën die leiden tot emissievrije belevering in 2025. Dat doen we samen met Europese steden Oslo, Kopenhagen, Brussel en Southampton en kennispartners TNO, POLIS en ICLEI. Een belangrijk resultaat is de ontwikkeling van een carbon footprintmethodologie om het transport als gevolg van eigen inkoop in kaart te brengen.'

Inmiddels publiceerde Rotterdam de eerste aanbestedingen met emissievrij transport waarbij leveranciers beloond worden als ze emissievrije voertuigen inzetten voor het transport. Léon Dijk: 'We kunnen nog niet alles verklappen, maar de eerste resultaten zijn positief. Er zijn nu al leveranciers die gaan investeren in emissievrije voertuigen om een contract met de gemeente te winnen. En dat is precies wat we willen.'

Connekt

Connekt is een onafhankelijk netwerk van overheid en bedrijfsleven voor duurzame mobiliteit. Het is verantwoordelijk voor de uitvoering van het niet-onderzoeksdeel van de Topsector Logistiek. Ook maakt het programmasecretariaat een integrale monitor en rapportage van de Topsector Logistiek. Dit doet ze voor het Topteam Logistiek en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Connekt ondersteunt daarbij de voorzitter van Topteam Logistiek bij de bespreking van de voortgang met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Gemeente Rotterdam tekende op 7 juni de Green Deal Circulair Inkopen 2.0. In deze Green Deal werken de deelnemers samen aan het versnellen van de circulaire economie door de inzet van het inkoopinstrument.

Samen met MVO Nederland, NEVI, PIANOo en Rijkswaterstaat tekende gemeente Rotterdam de Green Deal Circulair Inkopen 2.0 (GDCI).

Zeker vijftig publieke en private bedrijven en organisaties kopen circulair in of gaan dat vanaf nu doen. De deelnemers vertegenwoordigen samen ruim 100 miljoen euro aan inkoopkracht. Gemeente Rotterdam is al een paar jaar aangesloten bij de Green Deal Circulair Inkopen. De eerste drie jaar startten alle deelnemers (publieke en private partijen) minimaal twee circulaire inkooptrajecten in de eigen organisatie.

Green Deal Circulair Inkopen

Circulair inkopen betekent dat je afspraken maakt met ketenpartners. Over hergebruik of recyclen van producten mogen maken, componenten en/of grondstoffen. Een Rotterdams voorbeeld van circulair inkopen is dat bij het inkoopproces van de ondergrondse containers is besloten om een deel reparatie en refurbishen zelf te organiseren. Alle containers die uit de grond komen, gaan nu eerst naar de werkplaats waar de herbruikbare onderdelen worden opgeknapt en hergebruikt. Ook in de aanbesteding die nog komt, zal circulair meegenomen worden in de gunningcriteria voor containers.

Koplopers in schone logistiek

De gemeente werkt binnen Green Deal 010 samen met zes regionale transportbedrijven. Het gaat om DHL, Van der Heijden & Zn, Getru Bedrijven, Roadrunner koeriersdiensten, Klok en Post Kogeko. De gemeente beschouwt deze bedrijven als koplopers in schone logistiek. Zo gebruikt Van der Heijden een elektrische vrachtauto. DHL zoekt de grenzen van de vrachtfiets op. En Getru vermindert met slimme techniek het brandstofverbruik van vrachtwagens. Lees een uitgebreide beschrijving van deze innovatieve projecten.

Landelijk initiatief

Naast Green Deal 010 is er ook een landelijk programma Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Het nationale doel is bijna hetzelfde als dat van Rotterdam. Het enige verschil is dat het landelijke programma uitgaat van zero emissie in 2025. In Rotterdam willen voor de koplopers voor zero emissie in 2020 gaan. Vijf jaar eerder dus. En omdat transport een belangrijke luchtvervuiler is in Rotterdam, valt daar zeker winst te behalen. Elke individuele ondernemer kan daarin verandering brengen en concurrentievoordeel mee opdoen.

2020 uitstoot-vrij: goede ideeën welkom

De gemeente helpt graag om ideeën vanuit de sector over emissievrije logistiek om te zetten naar werkelijkheid. Zo zorgen we voor de juiste faciliteiten, contacten, hulp bij het vinden van geschikte locaties. En kijken we kritisch naar de regelgeving. Green Deal 010 draait om samenwerken en netwerken. Samenwerken voor een schone lucht en kennis delen over slimme oplossingen.

Meer informatie

Bent u ondernemer in de transport of logistiek en actief in Rotterdam? Maakt u gebruik van stadslogistiek in Rotterdam? Zoekt u naar slimme oplossingen ideeën of een samenwerking? En wilt u zich inzetten voor een emissievrije binnenstad in 2020 en een gezonder leefklimaat voor alle Rotterdammers? Meld u dan nu aan bij Green Deal 010.