Deelvervoer Katendrecht
Gepubliceerd op: 19-07-2021
Geprint op: 05-12-2021
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/deelvervoer-katendrecht/
Ga naar de hoofdinhoud

Tot half november wordt er op Katendrecht (Hillelaan) aan de weg gewerkt. Maak gebruik van een elektrische deelscooter of deelbakfiets om snel, gemakkelijk en zonder vertraging op pad te gaan.

In Rotterdam-Zuid vinden tot half november 2021 op verschillende plekken werkzaamheden plaats. Ook in de wijk Katendrecht. Van 1 september tot 13 november rijdt het verkeer tijdelijk over minder rijstroken. Deze werkzaamheden hebben vooral invloed op de verkeerssituatie van automobilisten. Kijk voor meer informatie en omleidingsroutes op Rotterdamonderweg.nl.

Maak gebruik van deelvervoer

Om makkelijker door de wijk te reizen zijn er op verschillende locaties in en om de wijk zogenaamde hubs met deelvervoer geplaatst. Deze zijn te herkennen aan de opvallende borden en belijningen. Hier vindt u deelscooters (felyx, Go Sharing of Check) en elektrische deelbakfietsen (BAQME). Zo kunt u gemakkelijk het eerste of laatste gedeelte van uw reis op Katendrecht zonder vertraging maken. Met de deelscooters en deelbakfietsen kunt u door heel de stad reizen. In de app van de aanbieder kunt u zien waar u het voertuig weer kunt parkeren.

De hubs blijven staan tot het einde van de werkzaamheden in de wijk. U vindt het deelvervoer tot en met 13 november op de volgende locaties:

  • Metrohalte Rijnhaven (voor de Jumbo)
  • Metrohalte Wilhelminaplein
  • Fruitlaan
  • Rechthuislaan rotonde

Uitleg over het gebruik van deelscooters en deel(bak)fietsen

Hoe werkt het?

  • Download de felyx app in de App Store of Google Play Store.
  • Klik op 'registreer' en doorloop het registratieproces.
  • Houd uw rijbewijs en betaalgegevens bij de hand. Deze zijn nodig om een account aan te maken.
  • Vervolgens kunt u via de kaart in de app de beschikbare e-scooters vinden. Waarbij u er een kan reserveren (tot 15 minuten gratis).
  • Staat u bij de e-scooter? Start dan uw rit met de app en rijd naar uw bestemming.
  • Parkeer de e-scooter in één van de hubs en sluit uw rit via de app correct af. Behalve bij de hubs zijn er in Rotterdam andere servicegebieden aangewezen waar u de e-scooters kunt parkeren. Deze gebieden staan in de app. U kunt wel buiten de servicegebieden rijden. Binnen het servicegebied kunt u de felyx overal neerzetten. Een 'enkele' reis is dus ook mogelijk.

Wat zijn de kosten?

U betaalt 8 euro voor het registreren. Daar krijgt u 15 rijminuten voor terug. Na deze minuten betaalt u 30 cent per minuut.

Het totaalbedrag van uw gereden ritten wordt één keer per maand afgeschreven van uw creditcard of van uw bankrekening (met een automatische incasso). De uitzondering hierop is als je voor meer dan 40 euro gebruik hebt gemaakt van felyx scooters; in dit geval wordt het bedrag direct afgeschreven.

 

Vragen of problemen

Heeft u een probleem met de app of met het gebruik van de deelscooter? Neem dan contact op met de telefonische klantenservice van felyx op +31 85 208 04 70. De klantenservice is bereikbaar tussen 7.00 uur en 00.00 uur (maandag tot en met zaterdag) en op zondag tussen 8.00 uur en 12.00 uur.

Hoe werkt het?

  1. Download de GO Sharing app in de App Store of Google Play Store.
  2. Maak een account aan met uw telefoonnummer en vul uw gegevens in.
  3. Houd uw rijbewijs en betaalgegevens bij de hand. Deze zijn nodig om een account aan te maken.
  4. Vervolgens kunt u via de kaart in de app de beschikbare e-scooters vinden. Waarbij u er een kan reserveren (tot 15 minuten gratis).
  5. Staat u bij de e-scooter? Start dan uw rit met de app en rijd naar uw bestemming.
  6. Parkeer de e-scooter in één van de hubs en sluit uw rit via de app correct af. Behalve bij de hubs zijn er in Rotterdam andere servicegebieden aangewezen waar u de e-scooters kunt parkeren. Deze gebieden staan in de app. U kunt wel buiten de servicegebieden rijden. Binnen het servicegebied kunt u de GO Sharing scooter overal neerzetten. Een 'enkele' reis is dus ook mogelijk.

Wat zijn de kosten?

GO Sharing scooters kosten normaal € 0,29 per minuut. Voor losse minuten is het koppelen van een creditcard de enige betaalmethode.

U kunt ook een voordeelpakket aanschaffen met 75, 200 of 425 rijminuten. Hiermee bespaart u op de losse minuutprijs. De voordeelpakketten zijn behalve met creditcard ook met iDEAL af te rekenen.

Vragen of problemen

Heeft u een probleem met de app of met het gebruik van de deelscooter? Neem dan contact op met de telefonische klantenservice van GO Sharing op +31 85 902 29 01. De klantenservice is bereikbaar tussen 9.00 en 23.00 uur (7 dagen per week). Voor noodsituaties kunt u 24/7 contact opnemen. Voor minder dringende vragen kun je ook een e-mail sturen naar support@go-sharing.nl.

Hoe werkt het?

  1. Download de Check app in de App Store of Google Play Store.
  2. Klik op 'registreer' en doorloop het registratieproces.
  3. Houd uw rijbewijs en betaalgegevens bij de hand. Deze zijn nodig om een account aan te maken.
  4. Vervolgens kunt u via de kaart in de app de beschikbare e-scooters vinden. Waarbij u er een kan reserveren (tot 15 minuten gratis).
  5. Staat u bij de e-scooter? Start dan uw rit met de app en rijd naar uw bestemming.
  6. Parkeer de e-scooter in één van de hubs en sluit uw rit via de app correct af. Behalve bij de hubs zijn er in Rotterdam andere servicegebieden aangewezen waar u de e-scooters kunt parkeren. Deze gebieden staan in de app. U kunt wel buiten de servicegebieden rijden. Binnen het servicegebied kunt u de Check scooter overal neerzetten. Een 'enkele' reis is dus ook mogelijk.

Wat zijn de kosten?

Voor het gebruik van een Check scooter betaalt u een starttarief van € 0,50 per rit plus € 0,25 per minuut. U kunt betalen met uw bankrekening of creditcard. Het totaalbedrag aan gereden ritten wordt tussen de 1e en 5e werkdag van elke nieuwe maand via automatische incasso afgeschreven.

Vragen of problemen

Heeft u een probleem met de app of met het gebruik van de deelscooter? Maak dan gebruik van de chatfunctie in de app om contact op te nemen met de klantenservice van Check. Het is ook mogelijk om een e-mail te sturen naar support@ridecheck.app. De klantenservice van Check is 7 dagen per week geopend tussen 8.00 uur ’s ochtends en 1.00 uur ’s nachts.

Hoe werkt het?

  1. Download de BAQME app in de App Store of Google Play Store.
  2. Maak een account aan. Houd een identiteitsbewijs bij de hand, deze wordt in de app geverifieerd om het registratieproces te voltooien.
  3. Na registratie kunt u alle beschikbare e-bakfietsen zien in de app. Een e-bakfiets is 20 minuten te reserveren voor € 0,25.
  4. Staat u al bij de e-bakfiets? Dan kunt u de rit direct starten met de app. Het ringslot zal automatisch openen en het kettingslot loskomen. Wikkel het kettingslot stevig om de zadelstang. Volg de instructies in de app voor het gebruik van de e-bakfiets en maak uw reis.
  5. Parkeer de e-bakfiets in één van de hubs. Behalve bij de hubs zijn er in Rotterdam andere servicegebieden aangewezen waar u de e-bakfiets kunt parkeren. Deze gebieden staan in de app.
  6. Sluit de rit af met uw telefoon en maak het kettingslot vast.

Wat zijn de kosten?

U betaalt per rit een ontgrendeltarief van € 0,50 om de e-bakfiets van BAQME te ontgrendelen. Daarnaast betaalt u € 0,15 per minuut. Het reserveren van een e-bakfiets is optioneel en kost € 0,25 voor 20 minuten. U kunt met een creditcard of via iDEAL tegoed toevoegen aan uw 'wallet' in de app. De kosten van uw ritten worden direct met uw wallet verrekend.

Wilt u de fiets liever de hele dag kunnen gebruiken? In de app kunt u het aanbod van dagpassen vinden waarmee u voordeliger uit bent dan als u voor losse minuten betaalt.

Nieuwe gebruikers krijgen 20 gratis rijminuten. Via www.baqme.com/welcome kunnen de instructies worden gevolgd.

Vragen of problemen

Heeft u een probleem met de app of met het gebruik van de elektrische deelbakfiets? Neem contact op met de klantenservice van BAQME door een e-mail te sturen naar support@baqme.com of door een support ticket aan te maken in de app. In noodgevallen is BAQME tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar via +31 85 060 42 27.

Veilig reizen

Ook wandelaars kunnen hinder ervaren van de werkzaamheden. Via de omleidingsroutes kunt u veilig langs de werkzaamheden lopen. Rondom de rotonde Tolhuislaan zijn creatieve routes aangelegd zodat de omleiding herkenbaar is. U herkent deze routes aan de opvallende teksten en afbeeldingen op straat.

Meer informatie

Op de website van Rotterdam Onderweg leest u meer over de werkzaamheden op Katendrecht en vindt u een overzicht van alle werkzaamheden op Zuid.