Betaald parkeren
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 19-04-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/betaald-parkeren/
Spring naar het artikel
Foto: gemeente Rotterdam

Betaald parkeren wordt ingevoerd als de vraag naar parkeerplaatsen in een wijk of buurt hoger is dan het aanbod. Met betaald parkeren wordt de parkeergelegenheid op straat optimaal verdeeld onder bewoners, bedrijven en bezoekers.

De gebieden zijn verdeeld in parkeersectoren. Parkeervergunningen voor bewoners en bezoekers zijn alleen geldig in de sector waarvoor deze is afgegeven.

Feestdagen

Op Nieuwjaarsdag, 1e Paasdag, 1e Pinksterdag en 1e Kerstdag is het parkeren op straat in de betaald parkeergebieden gratis. Op 2e Paasdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag en 2e Kerstdag zijn de parkeertarieven gelijk aan de zondagen.

Parkeervergunning

Bewoners en bedrijven in betaaldparkeergebieden kunnen - onder bepaalde voorwaarden - tegen een sterk gereduceerd tarief met een parkeervergunning parkeren. Bewoners kunnen bovendien een bezoekersparkeervergunning aanvragen, waarmee hun bezoek voordelig kan parkeren. Ook zijn er voor bezoekers parkeerkaarten te koop voor een week of een maand. De overige parkeerders kunnen betalen met 06-parkeren of bij de parkeerautomaat.

Tijden betaald parkeren

Betaald parkeren geldt in Rotterdam in principe 24 uur per dag en 7 dagen per week. In de praktijk is het parkeren op straat (nog) gratis van 23.00 uur 's avonds tot 09.00 uur ’s morgens en op zondag van 09.00 tot 12.00 uur. De betaald parkeertijden staan vermeld op de borden in de straten en op de parkeerautomaten.

Betalen voor parkeren in het centrum op vrijdag en zaterdag

In een groot deel van het centrum geldt op vrijdag en zaterdag betaald parkeren tot 01.00 uur. Dit is op de verwijsborden naar de parkeerautomaten aangegeven, naast vermelding in het bovengenoemde tarievenoverzicht.

Het alternatief voor parkeren op straat? Parkeren in onze eigen stadsgarages. Want daar kost parkeren van 22.00 uur tot 06.00 uur maar 1 euro per uur.

Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad stelt elk jaar de parkeertarieven vast. De hoogte van de parkeertarieven is afhankelijk van de parkeerdruk in de wijk of straat. In het centrum van Rotterdam geldt in 2019 een tarief van 4,08 euro per uur.

Buiten het centrumgebied, buiten de Wilhelminapier en buiten een deel van de Kop van Zuid kost een uur parkeren 1,72 euro. Wilt u weten in welke straten en op welke tijdstippen betaald parkeren geldt? Kijk dan in het tarievenoverzicht straatparkeren. In één oogopslag  zien waar het betaald parkeren is in de binnenstad met het bijbehorende tarief? Bekijk hiervoor het kaartje van de binnenstad met de gebieden en tarieven van betaald parkeren. Bewoners in betaald-parkeergebieden kunnen hun bezoek tegen verlaagd tarief laten parkeren met de bezoekersparkeervergunning. Voor gehandicapten zijn speciale parkeervoorzieningen.

Langer betalen voor parkeren in het centrum

In een groot deel van het centrum geldt op vrijdag en zaterdag betaald parkeren tot 01.00 uur. Dit is op de verwijsborden naar de parkeerautomaten aangegeven, naast vermelding in het bovengenoemde tarievenoverzicht.

Het alternatief voor parkeren op straat? Parkeren in onze eigen stadsgarages. Want daar kost parkeren van 22.00 uur tot 06.00 uur maar 1,00 euro per uur. Meer weten over de tarieven in de stadsgarages? Bekijk de parkeergarages op de kaart.

Tarieven parkeergarages

Stadsgarages

De Boompjes, Erasmusbrug, Museumpark, Schouwburgplein 1 & 2 en Meent  Oude Haven en Kiphof

Dagelijks 06:00 - 22:00 uur 15 minuten of gedeelte hiervan 0,50 euro
Dagelijks 22:00 - 06:00 uur (nachttarief) 60 minuten 1,00 euro
Maximale dagtarief (24 uur) 1 dag 20,00 euro
Straattarief per uur 4,08 euro
Parkeergarages buiten Centrum

Benthuizerstraat, Boulevard Zuid, Colosseumweg, Lusthofstraat, Hoogvliet Centrum, Mathenesserplein, Nieuwe Binnenweg I, Veranda (eerste uur gratis parkeren) en Zoomstraat

Dagelijks                                                                         25 minuten of een gedeelte hiervan 0,50 euro
Maximale dagtarief (24 uur) 1 dag 12,00 euro

Manieren waarop u kunt betalen

U kunt niet met muntgeld betalen bij de parkeerautomaten op straat. Hoe u wel kunt betalen ziet u hieronder:

06-parkeren is een snelle en makkelijke manier van betalen voor uw parkeergeld. U kunt vanuit de auto met uw mobiele telefoon uw parkeergeld betalen. Iedereen met een mobiele telefoon kan gebruikmaken van 06-parkeren. Gebruik maken van 06-parkeren begint door u aan te melden bij één van de vijf aanbieders van 06-parkeren. Kijk voor meer informatie op het tabblad 06-parkeren.

Bij de parkeerautomaten kunt u betalen met pin of creditcard (American Express, Euro/Mastercard, Visa). In de meeste parkeergarages is betalen met pin en creditcard ook mogelijk.

Betalen met contant geld is alleen mogelijk in de parkeergarages. U kunt hier zowel met muntgeld als met biljetten betalen.

Met parkeerkaarten kunt u alleen op straat parkeren. U hoeft dan niet meer bij de parkeerautomaat te betalen. U kunt digitaal via Mijn Loket parkeerkaarten bestellen. U gaat hiervoor naar parkerenonline. U heeft als bewoner een inlogcode DigiD en als bedrijf een inlogcode eHerkenning nodig. U kunt ook het bestelformulier downloaden. Het ingevulde formulier kunt u samen met de benodigde documenten opsturen naar Postbus 70013, 3000 KR Rotterdam.

U voert bij de parkeerautomaat alleen uw kenteken in en de gewenste parkeertijd, een parkeerkaartje achter de voorruit leggen is niet meer nodig. Na betaling kunt u dus meteen naar uw bestemming doorlopen.

U kunt natuurlijk ook gebruik maken van 06-parkeren. Dan betaalt u via uw mobiele telefoon en hoeft u niet langs de parkeerautomaat.

Scanauto

Door het invoeren van uw kenteken legt u digitaal vast dat u heeft betaald. Rotterdam zet scanauto’s en fiscale controleurs in om te controleren er voldoende parkeergeld is voldaan. Als u voldoende parkeergeld heeft betaald, wordt uw kenteken na controle direct definitief verwijderd. Als bij een controle blijkt dat u geen of te weinig parkeerbelasting hebt betaald, dan blijft uw kenteken maximaal drie maanden bewaard onder andere voor het opleggen van een naheffing.  De gemeente heeft een privacyprotocol voor de registratie van de parkeergegevens vastgesteld:

Betalen parkeerautomaat

  1. Parkeer uw auto
  2. Volg de borden naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat
  3. Voer uw kenteken in en bepaal de gewenste parkeertijd
  4. Betaal het aangegeven bedrag met pin of creditcard

Betalen met 06-parkeren

  1. Parkeer uw auto
  2. Sms, gebruik de app of bel om de parkeertijd te starten en parkeerzone door te geven
  3. Stop de parkeertijd door u af te melden voordat u wegrijdt

Kijk voor meer informatie op het tabblad 06-parkeren.

Kosten

U betaalt het tarief dat geldt in de parkeerzone waar u parkeert. Bij de parkeerautomaat betaalt u direct en schat u vooraf in hoe lang u wilt parkeren. U betaalt tussen de 0,15 euro en 0,30 euro per parkeeractie (starten en stoppen). Bij 06-parkeren betaalt u achteraf aan de provider. U betaalt bij 06-parkeren wel abonnements- of transactiekosten. Dit tarief is afhankelijk van de aanbieder van 06-parkeren. Bij een abonnement betaalt u meestal een vast bedrag.

Teruggave

Als er iets niet is goed gegaan bij het betalen van parkeergeld waardoor u denkt in aanmerking te komen voor teruggave van het betaalde bedrag, dan kunt dit (online of per post) terugvragen via onderstaande link:

Parkeren, bellen en betalen: 06-parkeren is super makkelijk. Of u nu vaak of af en toe, kort of lang parkeert. Iedereen met een mobiele telefoon kan gebruikmaken van 06-parkeren.

Het werkt als volgt:

  • Parkeer uw auto 
  • Bel, sms of gebruik de app van uw aanbieder om de parkeertijd te starten
  • Geef de code van het parkeergebied door (staat op de parkeerautomaat en verwijsborden) 
  • Beëindig voor het wegrijden de parkeertijd door weer te bellen, te sms'en of de app te gebruiken 
  • De aanbieder brengt de parkeerkosten in rekening

Simpel, veilig en snel!

06-parkeren is voor iedereen makkelijk. Het kan met elk type telefoon, is niet afhankelijk van een telefoonprovider en kan met abonnement of prepaid. Of u nu vaak of af en toe, kort of lang parkeert in Rotterdam.

Wie kan telefoneren, kan ook 06-parkeren!

Kosten

In Rotterdam betaalt u ook bij 06-parkeren 0,50 euro voor een tijdseenheid van 9, 12 of 18 minuten. Voor het gebruik van 06-parkeren betaalt u naast parkeergeld bij een aantal aanbieders ook een transactiekosten of een vast bedrag per maand. Voor de hoogte van de transactiekosten verwijzen wij u naar de internetsite van de desbetreffende aanbieder. Voor 06-parkeren in Rotterdam is geen parkeerkaart of sticker achter de voorruit nodig. Handhavers controleren het kenteken en zien dan of de parkeerder betaalt met 06-parkeren.

Voor wie?

Voor u gebruik kunt maken van 06parkeren moet u zichzelf eerst aanmelden bij een van de aanbieders. Iedereen die een mobiele telefoon heeft en een lidmaatschap bij één van de aanbieders kan 06-parkeren. Een actueel overzicht van alle aanbieders is te vinden op de website van het SHPV.

06-parkeren is voor iedereen interessant en makkelijk, het kan met elk type telefoon en is niet afhankelijk van een telefoonprovider. Of je nu vaak of af en toe, kort of lang parkeert in Rotterdam.
De lidmaatschappen, de registratie en de betalingen voor 06-parkeren worden door de aanbieders afgehandeld. Met een lidmaatschap kunt u ook parkeren in andere steden. Kijk voor het actuele overzicht van deelnemende steden op de internetsites van de aanbieders van 06-parkeren.

Buitenlandse bezoekers

Bij een aantal aanbieders is het ook mogelijk om buitenlandse kentekens te registeren. Kijk hiervoor op de internetsites van de verschillende aanbieders. Buitenlandse toeristen kunnen dus ook gebruikmaken van 06-parkeren.

Veelgestelde vragen over 06-parkeren

06-parkeren is super makkelijk. Het werkt als volgt. U parkeert uw auto en u belt, sms't of gebruikt de app. U geeft het nummer van het parkeergebied (nummer op parkeerautomaat) door en u bent aangemeld.

Voor het wegrijden stopt u de parkeertijd net zo makkelijk. Belangrijk is dat u niet vergeet af te melden, anders loopt de parkeertijd door. Om dit te voorkomen kunt u een sms- of e-mailherinnering instellen.

Alle voordelen van 06-parkeren op een rij:

  • Bent u aangemeld, dan voorkomt u een parkeerbon
  • Niet meer haasten, omdat de parkeertijd afloopt
  • Niet meer te veel betalen omdat u de parkeertijd te lang inschat
  • Vanuit uw auto de parkeertijd starten en stoppen
  • Niet meer met pasjes en portemonnee over straat
  • Achteraf via automatische incasso of creditcard parkeergeld betalen
  • 06-parkeren is in veel Nederlandse steden te gebruiken

U meldt u zelf eenmalig aan bij één van de aanbieders; daarna kan je gebruikmaken van 06-parkeren. Het werkt als volgt:

  1. Parkeer uw auto
  2. Bel, sms of gebruik de app om de parkeertijd te starten (zorg ervoor dat de nummerherkenning aanstaat)
  3. Geef de code van het parkeergebied door (staat op de lichtbak van de parkeerautomaat)
  4. De handhaver kan via het kenteken van de auto controleren of er is betaald
  5. Beëindig voor het wegrijden de parkeertijd door weer te bellen, te sms'en of de app te gebruiken
  6. De parkeerkosten worden achteraf in rekening gebracht (via automatische incasso of creditcard). Per aanbieder verschilt de frequentie van de afschrijvingen.

Let op! Om te voorkomen dat u te veel betaalt, is het belangrijk dat u niet vergeet uw auto af te melden. Bij de meeste aanbieders is het mogelijk u aan te melden voor een herinneringsservice. Dan wordt u via sms of e-mail herinnerd aan de lopende parkeeractie. Voor de sms-herinnering betaalt u wel extra kosten, de e-mailherinnering is gratis.

In geen geval is gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor een verkeerde, vergeten of een onterecht aangemelde parkeeractie. Wilt u (verkeerd, onterecht of te veel betaalde) parkeerbelasting terug krijgen? Wendt u zich dan tot de aanbieder van 06-parkeren.

De kosten worden achteraf via automatische incasso of creditcard afgeschreven. Per aanbieder verschilt de frequentie van de afschrijvingen.

U kunt zich voor 06-parkeren aanmelden bij één van de aanbieders van 06-parkeren.

Ja, als u belt of sms't betaalt u kosten voor het gebruik. De kosten zijn afhankelijk van uw contract met de telefoonprovider.

De hoogte van de transactiekosten verschilt per aanbieder. Deze ligt ongeveer tussen de 0,15 euro en 0,30 euro per parkeeractie (starten en stoppen).

De handhaver ziet, door het kenteken van de auto te controleren, of u betaalt bij één van de aanbieders van 06-parkeren.

De parkeeractie stop je hetzelfde als starten. U kunt dus bellen, sms'en, de app of internet gebruiken. Bij een aantal aanbieders kunt u de start- en stopmethode door elkaar gebruiken. Ga voor meer informatie naar de websites van uw eigen aanbieder.

Bij een vervangende auto geeft u het kenteken van uw vervangende auto door. Dit doet u via de site van uw aanbieder van 06-parkeren op uw persoonlijke pagina.

Dat is verschillend per aanbieder. Bij alle aanbieders is het opzeggen kosteloos. Ga voor meer informatie naar de website van uw aanbieder.

Ja, bij 06-parkeren betaalt u het voor het gebied geldende parkeertarief (parkeerbelasting). U betaalt niet langer dan de parkeertijd van het gebied.

Ja, alle aanbieders hebben apps voor verschillende besturingssystemen (Android, iPhone en sommige ook voor Blackberry en Windows).

Ja, 06-parkeren kan met abonnement of prepaid, met elk type telefoon en is niet afhankelijk van een bepaalde telefoonprovider.

Het is mogelijk kosteloos uw lidmaatschap of account op te zeggen. Ga voor meer informatie naar de website van uw aanbieder.

Bij alle aanbieders kunt u je online inzicht krijgen in de parkeerkosten. Ga voor meer informatie naar de website van uw eigen aanbieder.

Bij een aantal aanbieders kunnen ook buitenlandse kentekens geregistreerd worden. Buitenlandse toeristen kunnen gebruikmaken van 06-parkeren, maar dan moeten ze zich wel aanmelden bij een aanbieder van 06-parkeren.

Ja, dat kan bij een aantal aanbieders van 06-parkeren. Bijvoorbeeld door meer kentekens op te voeren in het account bezoek via ue persoonlijke pagina aan- en afmelden. Kijk voor meer informatie op de website van uw aanbieder.

06-parkeren is voor iedereen interessant en makkelijk. Het kan met elk type telefoon en is niet afhankelijk van een telefoonprovider. Of je nu vaak of af en toe, kort of lang parkeert in Rotterdam.

Weet u zeker dat u bent aangemeld en heeft u toch een parkeerboete hebt gekregen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw aanbieder van 06-parkeren via hun servicenummer of helpdesk. Zij kunnen u verder helpen.

Vergeet u na het parkeren om u af te melden bij je aanbieder, dan loopt de parkeertijd door. Neem in dit geval contact op met uw aanbieder van 06-parkeren. In geen geval is gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor een verkeerde, vergeten of een onterecht aangemelde parkeeractie. Wilt u (verkeerd, onterecht of te veel betaalde) parkeerbelasting terug krijgen? Wendt u zich dan tot de aanbieder van 06-parkeren wenden.

Naast parkeerbelasting betaal je transactiekosten voor het gebruik van 06-parkeren. De extra kosten variëren per aanbieder. Zonder abonnement betaalt u tussen de 0,15 euro en 0,30 euro per parkeeractie (starten en stoppen). U betaalt achteraf via automatische incasso of creditcard. Meer over de tarieven vindt u op de websites van de aanbieders.

De aanbieders bieden in principe vergelijkbare diensten. Wel zijn er verschillen tussen de kosten, betaalmethode, beschikbaarheid en extra diensten.

Transactiekosten zijn de kosten die u betaalt voor het gebruik van de dienst 06-parkeren. Per keer dat u parkeert betaalt u een bedrag. Het bedrag per parkeeractie varieert per aanbieder. Het ligt ongeveer tussen de 15 en 30 eurocent per parkeeractie (starten en stoppen). Als u kiest voor een abonnement bij Parkmobile of Yellowbrick betaalt u maandelijks een vast bedrag. Meer over de tarieven vindt u op de websites van de aanbieders.

Parkeercontrole is niet leuk, maar wel nodig. Zonder betaald parkeren en de parkeercontrole door scanauto’s en handhavers zou in Rotterdam nauwelijks parkeerplek zijn.

Betaald parkeren zorgt ervoor dat de parkeerruimte, die in een buurt beschikbaar is, optimaal wordt verdeeld onder bewoners, bedrijven en bezoekers. De buurt wordt daarmee beter bereikbaar en prettiger om in te wonen of werken.

Handhavers van gemeente Rotterdam controleren op de betaling van de parkeerbelasting. Zij controleren het kenteken of de pas van de parkeervergunning. Als u niet of onvoldoende betaalt, zijn er verschillende maatregelen die kunnen worden toegepast:

Heeft u geen of te weinig parkeerbelasting betaald, dan riskeert u een Naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Heeft u meerdere naheffingsaanslagen parkeerbelasting niet betaald of andere openstaande belastingschulden, dan riskeert u een wielklem.

Dit geldt voor:

  • voertuigen met een Nederlands kenteken en een openstaande belastingschuld
  • voertuigen in een gemeentelijke parkeergarage die exclusief bestemd is voor abonnementhouders en daar niet horen
  • voertuigen met een buitenlands kenteken of Nederlands kenteken waarvan geen adresgegevens bekend zijn met drie of meer openstaande naheffingsaanslagen parkeerbelasting.

Deze pagina geeft meer informatie over wielklemmen bij buitenlandse kentekens of Nederlandse kentekens waarvan geen adresgegevens bekend zijn.

Wanneer wordt de wielklem verwijderd?

De wielklem wordt verwijderd als u de openstaande naheffingsaanslagen parkeerbelasting en de klemkosten van 230,50 euro binnen 3 werkdagen heeft betaald.

Als u niet binnen 3 werkdagen heeft betaald, wordt uw voertuig verwijderd en tijdelijk opgeslagen bij een takel- en bergingsbedrijf. U betaalt dan ook de sleep- en bewaarkosten.

De kosten zijn:

  • voor het wegslepen en overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats:
    • 166,75 euro voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 316,25 euro voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • voor het bewaren van een voertuig:
    • 11,50 euro per dag voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 31,63 euro per dag voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • de kosten van een loze rit zijn:
    • 100 euro voor een voertuig, ongeacht het gewicht.

Bij deze bedragen komt nog 21 procent BTW.

Hoe kan ik betalen?

Er zijn twee manieren om de kosten te betalen:

  1. Bij de kas van Belastingen Rotterdam. Als u voor 16:00 uur heeft betaald wordt de wielklem binnen één uur verwijderd. Bekijk de locaties en openingstijden.
  2. Met pin of creditcard met pin bij de klemwagen. Hiervoor moet u eerst een afspraak maken door het nummer te bellen dat u aantreft op de sticker op uw voertuig (24/7 bereikbaar). Na betaling van het volledige bedrag wordt de wielklem verwijderd.

U moet een geldig kentekenbewijs- en identiteitsbewijs te tonen bij het betalen.

Wat gebeurt er als ik niet binnen 3 werkdagen heb betaald?

Als u niet binnen 3 werkdagen na het aanbrengen van de wielklem heeft betaald, wordt uw voertuig verwijderd en afhankelijk van de staat 2 tot 13 weken opgeslagen bij een takel- en bergingsbedrijf en daarna gesloopt of geveild.

Hoe krijg ik mijn voertuig terug als dit na 3 werkdagen is verwijderd en opgeslagen?

Om uw voertuig terug te krijgen, betaalt u de openstaande parkeerbelasting, de klemkosten van 230,50 euro en de sleep- en bewaarkosten.

De kosten zijn:

  • voor het wegslepen en overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats:
    • 166,75 euro voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 316,25 euro voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • voor het bewaren van een voertuig:
    • 1,50 euro per dag voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 1,63 euro per dag voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • de kosten van een loze rit zijn:
    • 100 euro voor een voertuig, ongeacht het gewicht.

Bij deze bedragen komt nog 21 procent BTW.

Om uw aanhanger terug te krijgen, belt u naar 14 010.

Als uw voertuig is verwijderd en opgeslagen, kunt u alleen betalen bij de kas van Belastingen Rotterdam. Na betaling ontvangt u van Belastingen Rotterdam een betaalbewijs en het adres van het takel- en bergingsbedrijf om uw voertuig op te halen.

Hoe kan ik bezwaar maken?

Komt u uit een land waar Nederland kentekeninformatie mee uit kan wisselen, dan krijgt u de naheffingsaanslag parkeerbelasting thuis gestuurd. U kunt uw bezwaar dan digitaal indienen via de website van Parktrade.

Omdat het langer kan duren voordat de naheffingsaanslag per post bij u aan komt, wordt er ook een naheffingsaanslag achtergelaten op uw voertuig:

Waar zijn de regels vastgelegd?

De bevoegdheid tot het gebruik van een wielklem en de kosten is vastgelegd in de beleidsregels wielklem Rotterdam en artikel 12 en 13 van de parkeerverordening.

De wielklem wordt gebruikt in de parkeergarages van de gemeente voor auto's die daar niet horen. Het gaat hier om parkeergarages die exclusief bestemd zijn voor abonnementhouders. Bel het nummer dat u aantreft op de sticker bij uw voertuig voor verdere informatie over het verwijderen van uw wielklem

Het is mogelijk dat uw auto wordt weggesleept door een takel- en bergingsbedrijf, omdat de auto een gevaar oplevert voor het overige verkeer. Denk hierbij aan auto's die dubbel geparkeerd staan, op een parkeerplaats voor gehandicapten, voor een uitrit of in een voetgangersgebied. De kosten zijn:

  • Voor het wegslepen en overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats:
    • 166,75 euro voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 316,25 euro voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • Voor het bewaren van een voertuig:
    • 11,50 euro per dag voor een voertuig tot 3.500 kilo
    • 31,63 euro per dag voor een voertuig vanaf 3.500 kilo
  • De kosten van een loze rit bedragen:
    • 100 euro voor een voertuig, ongeacht het gewicht. 

Bij deze bedragen komt nog 21 procent BTW.

Om uw auto terug te krijgen, belt u naar 14 010.

U parkeert niet volgens de wet- en regelgeving, dit is een verkeersovertreding. U riskeert hiermee een verkeersboete. De hoogte van de boete is afhankelijk van de aard van de overtreding.
Het bedrag ligt tussen de 35 en 380 euro. U ontvangt een beschikking van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Meer informatie vindt u op de website van het CJIB.

Niet eens met de boete

Bent u het oneens met de Naheffingsaanslag parkeerbelasting, dan kunt u hiertegen bezwaar maken bij de gemeente Rotterdam. Bent u het oneens met de verkeersboete (Mulderboete), dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de officier van justitie van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Hoe dit precies in zijn werk gaat, staat op de acceptgiro vermeld.

Klacht indienen Handhaving of scanauto

Er kan alleen een klacht ingediend worden als het om bejegening door de handhaver gaat en niet omdat men een boete heeft gekregen. U kunt uw klacht indienen via het online klachtenformulier of per post aan Stadsbeheer, t.a.v. Klachten, Postbus 10902, 3004 BC Rotterdam.

U ontvangt binnen vijf werkdagen nadat de gemeente de klacht heeft ontvangen een ontvangstbevestiging. Binnen vier weken ontvangt u een antwoord op de klacht. 

Regelgeving

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders stellen de regels van het betaald parkeren vast. Deze regels zijn formeel vastgelegd in diverse documenten, zoals de parkeerverordening.

Parkeerbeleid

Gemeente Rotterdam werkt hard aan een leefbare en bereikbare stad. Een stad leefbaar voor bewoners, bedrijven en bezoekers en goed bereikbaar met auto, fiets en openbaar vervoer. Ons parkeerbeleid wordt getoetst op deze voorwaarden.

Eén op de drie bewoners van Rotterdam heeft een auto en ook veel bezoekers komen met de auto. Iedereen parkeert het liefst zo dicht mogelijk bij de plek van bestemming zonder daarvoor te moeten betalen. Als de gemeente dit zou toestaan wordt Rotterdam al snel één grote parkeerplaats. Daarom zorgt Rotterdam voor een goede parkeerplek voor iedereen, maar op drukke plaatsen op straat en voor gebruik van parkeergarages moet worden betaald. Hoe drukker de straat, hoe hoger het tarief voor parkeren. De opbrengsten van betaald parkeren worden geïnvesteerd in parkeervoorzieningen en betaalgemak.