U heeft een brief ontvangen, omdat u een bedrag open heeft staan bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een parkeerboete of afvalstoffenheffing.
U kunt in MijnLoket zien over welke belastingsoort het gaat. Log in met uw DigiD (voor burgers) of eHerkenning (voor bedrijven). Onder aanslagen overzicht kunt u bij de omschrijving terugvinden over welke belastingsoort het gaat.
U kunt in MijnLoket ook een betalingsregeling aanvragen.
Komt u niet uit Rotterdam? Ook dan kunt u met een DigiD inloggen op MijnLoket.
Wat betekent dit voor u?
Voorbeeld: U heeft in januari uw jaarlijkse aanslag afvalstoffenheffing ontvangen. Op de aanslag staat dat uw betaling voor half maart bij ons binnen moet zijn. U heeft het bedrag nog niet (volledig) betaald. Dan zou u half maart een betalingsherinnering of aanmaning van ons krijgen. Door het coronavirus en het stopzetten van de invordering hebben wij deze nog niet verstuurd. De invorderingsbrieven gaan wij weer versturen.
Waar kan ik de aanslag(en) in MijnLoket vinden?
Bij aanslagen overzicht staan uw belastingaanslagen. Informatie over de aanslag kunt u vinden door op het plusteken voor de aanslag te klikken.
Ik heb al betaald, wat nu?
In MijnLoket kunt u nakijken of uw aanslag betaald is. Log in met uw DigiD (voor burgers) of eHerkenning (voor bedrijven).
Onder aanslagen overzicht kunt u de status zien. Er zijn twee opties:
- Open: de aanslag is nog niet (volledig) betaald. Door op het plusteken voor de aanslag te klikken ziet u het openstaande bedrag. Dit bedrag zal nog betaald moeten worden
- Closed: de aanslag is betaald/gesloten. Wanneer er bij elke aanslag ‘closed’ staat, heeft u geen openstaand bedrag meer. U hoeft verder niets te doen.
Uw betaling kan niet goed verwerkt zijn door een onjuist of onvolledig betalingskenmerk. Wanneer uw betaling niet terug te vinden is in uw aanslagen overzicht, willen wij u vragen het betaalbewijs te sturen naar:
Gemeente Rotterdam, Belastingen
Ter attentie van Financiële diensten
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Er staat een aanslag uit maart/april/mei 2020 in het overzicht, maar ik heb deze niet ontvangen. Wat nu?
Vanwege COVID-19 zijn er aanslagen aangemaakt, maar uit coulance zijn deze aanslagen nog niet naar u verzonden. Vanaf 1 juni versturen we deze aanslagen.
Ik heb alleen parkeerboetes en/of parkeervergunningen open staan. Klopt het dat ik de brief over gemeentelijke heffingen gehad heb?
Ja, het klopt dat u deze brief gehad heeft. Parkeerbelastingen en/of parkeervergunningen zijn ook gemeentelijke heffingen. Voor u geldt hetzelfde als voor alle andere gemeentelijke heffingen.
Ik wil liever telefonisch een betalingsregeling treffen, is dat mogelijk?
Wanneer u online een betalingsregeling aanvraagt, wordt uw aanvraag direct verwerkt. Door de grote drukte willen wij u verzoeken om alleen telefonisch een betalingsregeling aan te vragen wanneer het via deze link niet lukt.
Bij het telefonisch aanvragen moet u rekenen op een langere verwerkingstijd voordat u een regeling krijgt.
Waarom moet ik zo snel al betalen?
Vanaf 1 juni wordt langzaam het innen van de gemeentelijke belastingen hervat. Dit betekent niet dat u direct op 1 juni al extra invorderingskosten krijgt. Wij willen u vragen om zo spoedig mogelijk te betalen of een betalingsregeling aan te vragen. Het kan zijn dat u anders extra invorderingskosten krijgt.
Heb ik voor mijn belastingaanslag een automatische incasso lopen?
Op MijnLoket kunt u bij aanslagen overzicht uw belastingaanslagen terugvinden. Informatie over de aanslag kunt u vinden door op het plusteken voor de aanslag te klikken. Als u een automatische incasso heeft lopen ziet u dit staan bij betaaltermijnen.
Wanneer u hier geen vermelding van automatische incasso ziet staan, dan heeft u geen automatische incasso meer lopen voor deze aanslag.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer wij twee keer het termijnbedrag niet hebben kunnen incasseren van uw rekening.
U kunt dan nog wel online een betalingsregeling aanvragen.
Kan ik als zzp'er kwijtschelding aanvragen?
Ondernemers/zzp’ers kunnen kwijtschelding aanvragen. Dit kan alleen voor privé-aanslagen. Het aanvragen van uitstel van betaling gaat per post. De ondernemer/zzp’er krijgt begin van het nieuwe jaar een bericht met het verzoek om jaarcijfers en eventueel andere stukken van het bedrijf aan te leveren.
Stuur uw verzoekschrift tot kwijtschelding en uitstel van betaling naar:
Gemeente Rotterdam
ter attentie van afdeling Kwijtschelding
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
De zakelijke aanslagen moet u wel betalen. U kunt hiervoor een betalingsregeling aanvragen. Als u niet kunt betalen kunnen wij een oplossing met u bespreken. Neem hiervoor contact op via de contactgegevens in uw brief.