Week tegen kindermishandeling
Gepubliceerd op: 14-08-2020
Geprint op: 14-08-2020
https://www.rotterdam.nl/werken-leren/week-tegen-kindermishandeling/
Spring naar het artikel

De gemeente vraagt weer aan leerkrachten en docenten van het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs om in de week van 16 tot en met 22 november 2020 aandacht te besteden aan het onderwerp kindermishandeling.

Ter ondersteuning hiervoor biedt de gemeente in deze periode aan scholen allerlei gratis aanbod als gastlessen, theater en spellen. Inschrijven kan vanaf 2 september.

Het thema

Het Rotterdamse thema van de Week tegen kindermishandeling 2020 is 'Ik zie jou en laat je niet los!’ Kinderen zijn normaliter vijf dagen per week op school en hebben intensief contact met de leerkracht. Leraren hebben daarom een belangrijke signalerende functie als het gaat om kindermishandeling (‘ik zie jou’) en kunnen een betrouwbare volwassene voor een kind zijn en hem of haar steun bieden (‘ik laat je niet los’).

Hieronder vindt u al een deel van het aanbod. Deze webpagina wordt nog meer aangevuld.

Activiteiten basisonderwijs

  • Onderzoek met Lot
  • Klokhuisserie over kindermishandeling
  • App Care Free
  • Gastlessen
Voor de Week tegen kindermishandeling kunt u uw klas aanmelden voor gastlessen door ervaringsdeskundigen. Tijdens deze gastlessen komen onderwerpen als kindermishandeling, weerbaarheid en keuzevrijheid binnen relaties aan de orde. De ervaringsdeskundigen behandelen op een leerzame, confronterende en humoristische manier deze thema’s. De leerlingen worden actief betrokken bij deze taboeonderwerpen en geïnformeerd over wat iemand kan doen in zulke situaties.
 

Vraag bijvoorbeeld ervaringsdeskundigen Sander en Jeroen van de Ven in de klas. Sander werd tot zijn 15e veelvuldig mishandeld. Door zijn vader fysiek, door zijn moeder emotioneel. Toen zijn ouders uit elkaar gingen, werden Sander en zijn broers heen en weer ‘geslingerd’ tussen vader en moeder. Nadat hij vanaf zijn 8ste zo’n drie jaar bij zijn vader woonde, merkte Jeugdzorg de alarmerende situatie op. Sander en zijn broer Jeroen vertellen over hun ervaringen tijdens de Week tegen Kindermishandeling.

Tweedejaarsstudenten bezoeken tijdens de Week tegen Kindermishandeling klassen in de bovenbouw van de basisschool en brugklas van de middelbare school om het kinderrechtenspel te spelen. Het kinderrechtenspel is een methodiek met twee doelen:

  • Kinderen leren dat er kinderrechten zijn en wat die rechten globaal inhouden.
  • Professionals krijgen de mogelijkheid om niet-pluis situaties te signaleren en hun leerlingen zo nog beter te leren kennen.

Blauwe plekken

De theatervoorstelling Blauwe Plekken is gebaseerd op het boek Blauwe Plekken van Anke de Vries (Lemniscaat, 1992) en is gemaakt door Theater in Feite. Blauwe plekken is het verhaal van Judith, die door haar moeder wordt geslagen, maar dit geheim weet te houden. Totdat ze ziet dat het ook anders kan. Pas met behulp van haar vriend Michiel durft ze een stap te zetten. In het verhaal spelen de omstanders een belangrijke rol: de buren, de meester en haar tante. Allemaal weten of vermoeden ze iets, maar niemand - behalve Michiel - grijpt in.

Alle personages worden door de twee acteurs gespeeld. De acteurs komen naar u toe en spelen de voorstelling voor uw groep/klas*. De voorstelling duurt 30 minuten en er is daarna ruimte voor een nagesprek met de acteurs. In de nabespreking worden reacties verzameld en wordt een groepsdiscussie gestimuleerd. Rondom de voorstelling zijn lespakketten ontwikkeld voor basisscholen, middelbare scholen en mbo.

*In verband met corona past de voorstelling niet altijd in een klas. We hebben een protocol opgesteld met daarin de benodigde afmetingen, we overleggen dat met de leerkracht / school.

Onderbouw PO:

  • Melanie Meijer & Iva Bicanic - In je blootje
  • Melanie Meijer & Iva Bicanic - De baas over je lijf
  • Melanie Meijer & Iva Bicanic - Dat is fijn
  • Ilona Lammertink & Els Vermeltfoort – Grote mensen mogen ook niet slaan
  • Katrin Meier & Anette Bley - Knuffel heeft zorgen
  • Gilles Tibo / Zaü - Het kleine meisje dat niet meer kon lachen
  • Daniëlle Steggink - Kamil, de groene kameleon
  • Ilona Lammertink - Voor dat geheim ben ik te klein
  • Daniëlle Steggink – Daar zwemt Sonnie

Middenbouw PO:

  • Martine Delfos – Sanne
  • Marieke Otten - Laura’s geheim
  • Martine Delfos - Blijf van me af – meisjes
  • Martine Delfos - Blijf van me af – jongens
  • Fonds Slachtofferhulp – Nee is oké
  • Martine Delfos – Het is niet leuk!
  • Martine Delfos – Pip, over opgroeien met psychiatrisch gestoorde ouders
  • Roos Boum - Doodziek en springlevend?

Bovenbouw PO:

  • Carry Slee – Razend
  • Anke de Vries – Blauwe plekken
  • Jacques Vriens – Groep 7 slaat terug
  • Netty van Kaathoven – Guusjes geheim, over misbruik en vriendschap
  • Trudy van Harten – Niemand mag het weten
  • Martine Delfos – Dat nare gevoel
  • Trude de Jong - Lastig

Activiteiten voortgezet onderwijs

  • App Care Free
  • Lesbrief Sexting
  • Les Sextortion
  • Gastlessen

Voor de Week tegen kindermishandeling kunt u uw klas aanmelden voor gastlessen door ervaringsdeskundigen. Tijdens deze gastlessen komen onderwerpen als kindermishandeling, weerbaarheid en keuzevrijheid binnen relaties aan de orde. De ervaringsdeskundigen behandelen op een leerzame, confronterende en humoristische manier deze thema’s. De leerlingen worden actief betrokken bij deze taboeonderwerpen en geïnformeerd over wat iemand kan doen in zulke situaties.

Vraag bijvoorbeeld ervaringsdeskundigen Sander en Jeroen van de Ven in de klas. Sander werd tot zijn 15e veelvuldig mishandeld. Door zijn vader fysiek, door zijn moeder emotioneel. Toen zijn ouders uit elkaar gingen, werden Sander en zijn broers heen en weer ‘geslingerd’ tussen vader en moeder. Nadat hij vanaf zijn 8ste zo’n drie jaar bij zijn vader woonde, merkte Jeugdzorg de alarmerende situatie op. Sander en zijn broer Jeroen vertellen over hun ervaringen tijdens de Week tegen Kindermishandeling.

Tweedejaarsstudenten bezoeken tijdens de Week tegen Kindermishandeling klassen in de bovenbouw van de basisschool en brugklas van de middelbare school om het kinderrechtenspel te spelen. Het kinderrechtenspel is een methodiek met twee doelen:

  • Kinderen leren dat er kinderrechten zijn en wat die rechten globaal inhouden.
  • Professionals krijgen de mogelijkheid om niet-pluis situaties te signaleren en hun leerlingen zo nog beter te leren kennen.

Blauwe plekken (brugklas en tweede jaar)

De theatervoorstelling Blauwe Plekken is gebaseerd op het boek Blauwe Plekken van Anke de Vries (Lemniscaat, 1992) en is gemaakt door Theater in Feite. Blauwe plekken is het verhaal van Judith, die door haar moeder wordt geslagen, maar dit geheim weet te houden. Totdat ze ziet dat het ook anders kan. Pas met behulp van haar vriend Michiel durft ze een stap te zetten. In het verhaal spelen de omstanders een belangrijke rol: de buren, de meester en haar tante. Allemaal weten of vermoeden ze iets, maar niemand - behalve Michiel - grijpt in.

Alle personages worden door de twee acteurs gespeeld. De acteurs komen naar u toe en spelen de voorstelling voor uw groep/klas*. De voorstelling duurt 30 minuten en er is daarna ruimte voor een nagesprek met de acteurs. In de nabespreking worden reacties verzameld en wordt een groepsdiscussie gestimuleerd. Rondom de voorstelling zijn lespakketten ontwikkeld voor basisscholen, middelbare scholen en mbo.

*In verband met corona past de voorstelling niet altijd in een klas. We hebben een protocol opgesteld met daarin de benodigde afmetingen, we overleggen dat met de leerkracht / school.

 

‘Kiezpijn’ (vanaf 15 jaar)

'Kiezpijn' is een interactieve theatervoorstelling van Stichting Me & Society om huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid onder de

jongeren aan te kaarten. In de theatervoorstelling brengen acteurs huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid binnen relaties onder de

aandacht van leerlingen. Op een leerzame, confronterende en humoristische manier zullen de leerlingen geïnformeerd en betrokken worden over dit thema.

 

‘Hechting’ (vanaf 15 jaar)

Het stuk 'Hechting' gaat over meisjesbesnijdenis. Dit is voor een specifieke doelgroep: met name meisjes uit Afrikaanse landen (meestal in

ISK) en (aankomende) professionals die aan signalering en nazorg kunnen doen.

  • Bettie Elias – Dichter bij de maan
  • Sarah Crossan – Toffee
  • Anton van der Kolk – Waar is Leila?
  • Maren Stoffels – Stapelverliefd
  • Susanne Koster – Zwarte Lieveling
  • Swati Avasthi – Split
  • Joke van Winkel – Vriendin in nood
  • Kees Opmeer – Voetstappen op de trap

Middelbaar en hoger beroepsonderwijs

Dit gemeente Rotterdam organiseert samen met een aantal ketenpartners zoals het schoolmaatschappelijk werk, de wijkteams, Raad voor de Kinderbescherming Rotterdam en Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond de Reis door de Meldcode. Studenten van het Zadkine en het Albeda en van de PABO Inholland gaan aan de hand van een casus letterlijk op reis door de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. In ieder lokaal nemen professionals de studenten steeds dieper mee de meldcode in. Op deze manier ontdekken de toekomstig beroepsprofessionals in het onderwijs en de kinderopvang hoe complex een casus kan zijn en hoe zij de meldcode in hun werk kunnen gaan inzetten.

Geweld stopt niet vanzelf. Vraag advies aan Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond.

Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond

Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond is het meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Wat doet Veilig thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR)? In de folder Geweld stopt niet vanzelf leest u wat VTRR doet na een melding. VTRR is 24/7 bereikbaar op 0800 - 20 00 of veiligthuisrr.nl.

\