Vergunningen deeltweewielers
Gepubliceerd op: 17-12-2020
Geprint op: 14-01-2021
https://www.rotterdam.nl/werken-leren/vergunningen-deelfietsen/
Ga naar de hoofdinhoud

Bedrijven die deelfietsen en deelscooters in Rotterdam aanbieden hebben een vergunning nodig. Hiermee kan het aanbod meegroeien met de vraag, zonder dat er overlast is van niet-gebruikte of slordig geparkeerde deelfietsen of -scooters.

De vergunning geldt voor de (elektrische) deelfiets, elektrische brom- en snorfietsen, de elektrische step, de (elektrische) bakfiets en overige vormen. Deze vergunning is niet van toepassing op deelauto’s en deelbrommobielen, omdat deze gebruik maken van parkeervergunningen.

Maxima aan deelvoertuigen

Rotterdam heeft ruimte voor 6.500 deelvoertuigen: 3.000 fietsen, 2.000 brom- en snorfietsen, 1.000 elektrische steps en 500 bakfietsen en andere vormen van deelvervoer. Voor elektrische steps, -bakfietsen en andere vormen van deelmobiliteit zijn momenteel (nog) geen vergunningen verleend. Het maximumaantal deelvoertuigen kan worden bijgesteld als er meer of minder vraag naar deelmobiliteit is.

  • (elektrische) fietsen: 3.000
  • elektrische brom- en snorfietsen: 2.000
  • elektrische steps: 1.000
  • overige voertuigen: 500

Tot slot is er nog een categorie ‘Overige vormen’ waar we 500 voertuigen van toelaten in 2020. De ontwikkelingen op deelmobiliteit volgen elkaar razendsnel op. Met deze categorie willen we flexibiliteit en ruimte voor innovatie waarborgen.

Hoe en wanneer vraag ik als aanbieder van deelfietsen en deelscooters een vergunning aan?

U vraagt een vergunning aan voor het aanbieden van deelvervoer dat op de stoep mag worden geparkeerd: (elektrische) fietsen, brom- en snorfietsen, bakfietsen, steps en andere voertuigen. U vraagt een vergunning aan via de pagina Vergunning deelmobiliteit.

E-step

De e-step is een nieuw vervoersmiddel dat nog niet actief is in Rotterdam. Momenteel zijn de elektrische deelsteps op de openbare weg nog niet goedgekeurd door het RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). Dit betekent dat er (nog) geen vergunningen zijn verleend aan deelaanbieders. Door de e-steps mee te nemen in het vergunningstelsel, is Rotterdam voorbereid op het moment dat de deelsteps worden toegestaan. Om de gebruikers en de overige verkeersdeelnemers te laten wennen aan het gebruik en de snelheid in het verkeer worden er in het eerste jaar maximaal 1.000 elektrische deelsteps toegelaten.