Schieweg
Voor autoverkeer is het niet meer mogelijk om rechtsaf te slaan vanaf de Schieweg naar de Walenburgerweg. Met de ruimte die hierdoor ontstaat, kan de oversteek voor voetgangers en fietsers veiliger worden gemaakt.
Na onderzoek is gebleken dat het doorgaande verkeer (zonder bestemming in de wijk) minder is geworden. Het aantal auto’s dat nu in omliggende straten rijdt, is goed afgestemd op het type woonstraten.
De afsluiting ging in eerste instantie om een proef met als doel te onderzoeken wat het effect van de verwijdering van de afslag op de veiligheid en het doorgaande verkeer zou zijn. Nu blijkt dat de resultaten van dit onderzoek positief zijn, is er door de gemeente, in overleg met de wijkraad, besloten om deze afslag definitief weg te halen. Dat betekent dat het kruispunt met Schieweg, Bergweg en Walenburgerweg binnenkort wordt aangepast, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
In de Vragen en antwoorden hieronder vindt u meer informatie over de onderzoeken en afsluitingen. Ook zijn hier antwoorden te vinden op veel gestelde vragen van bewoners en kunt u de resultaten vinden van de verkeerstellingen.
Er gebeurt veel in de wijk
De komende tijd staan er meerdere werkzaamheden in de wijk gepland. Hieronder vindt u een overzicht:
Walenburgerweg, maandag 12 juni tot en met vrijdag 30 juni:
- Fase 1: maandag 12 tot en met vrijdag 16 juni: werkzaamheden aan kruispunt Walenburgerweg met Spoorsingel.
- Fase 2: maandag 19 tot en met vrijdag 23 juni: werkzaamheden aan drempel bij De Beren, Walenburgerweg 89c.
- Fase 3: maandag 26 tot en met vrijdag 30 juni: werkzaamheden aan de Walenburgweg op de kruispunten met de Baljuwstraat en de Stationssingel.
Vervangen verkeerslichten Bentinckplein (begin juli).
De exacte planning volgt later.
Werkzaamheden voor veilig kruispunt met Schieweg, Bergweg en Walenburgerweg (eind augustus tot en met eind oktober).
De exacte planning volgt later.
Vragen en antwoorden
Het kruispunt Bergweg-Schiekade-Schieweg-Walenburgerweg is een zogenaamde blackspot, één van de meest verkeersonveilige locaties in de stad. Er gebeuren veel ongevallen op het kruispunt waarbij ook gewonden vallen.
Een blackspot is een kruispunt of een wegvak waar in 3 aaneengesloten jaren 6 of meer letselongevallen hebben plaatsgevonden.
De gemeente onderzoekt blackspots samen met de verkeerspolitie en andere partijen. We kijken hierbij onder andere naar welke verkeersdeelnemers gewond raken en wat de oorzaak van de ongevallen is.
We kijken ook op de locatie zelf of alles in orde is. Bijvoorbeeld of de verkeersborden op de juiste plek staan. En of iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Daarna veranderen we de weg zo dat de veiligheid in het verkeer verbeterd. Deze veranderingen worden zo snel mogelijk uitgevoerd.
We brengen de omgeving, wijkraden en hulpdiensten op de hoogte van de plannen maar de keuze voor de veranderingen ligt vooraf grotendeels vast.
Alle Rotterdammers, jong en oud, moeten zich veilig door de stad kunnen bewegen. Daarom is het belangrijk dat onveilige kruispunten snel veiliger worden gemaakt. Nieuwe ongevallen willen we namelijk voorkomen.
Uit het onderzoek bleek dat vooral fietsers en snorfietsers gewond zijn geraakt bij botsingen met automobilisten. Daarnaast gebeuren de meeste ongevallen aan de zuidkant (centrumkant) van het kruispunt. Ook bleek dat de hoek Schieweg-Walenburgerweg niet is ingericht zoals de andere hoeken van het kruispunt, en heel veel andere kruispunten in de stad. Hierdoor is het voor fietsers niet duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Daardoor is het risico groter dat zij (onbedoeld) door rood licht rijden.
Uit het onderzoek en de verkeerstellingen bleek dat het weghalen van de rijstrook rechtsaf op de Schieweg richting Walenburgerweg een oplossing kan zijn voor de verbetering van de verkeersveiligheid. Uit de informatie van de verkeerslichten weten we namelijk dat er maar een klein aantal automobilisten rechtsaf slaat vanaf de Schieweg naar de Walenburgerweg. De meeste automobilisten die rechtsaf slaan, rijden niet de wijk in. Zij rijden verder door via verschillende andere hoofdwegen die gemaakt zijn voor grotere hoeveelheden verkeer. Automobilisten die wel in de wijk moeten zijn, kunnen hier ook via andere wegen komen.
Door de rijstrook rechtsaf op de Schieweg richting Walenburgerweg weg te halen, komt er ruimte op de weg vrij. Die ruimte gebruiken we om het kruispunt goed en herkenbaar in te richten, zoals andere kruispunten in de stad. Fietsers krijgen een veilige plek om stil te staan, waarbij ook het verkeerslicht goed te zien is. Op de Schieweg kunnen we daardoor ook 2 nieuwe parkeerplaatsen maken en extra fietshekken plaatsen. Ook wordt de laad- en losplaats op de Walenburgerweg voor de apotheek verplaatst naar de Schieweg ter hoogte van huisnummer 10. Dit is dichterbij de ingang van de apotheek en zorgt ervoor dat bezorging efficiënter kan plaatsvinden. Dit is afgestemd met de apotheker.
Bij het bedenken en uitwerken van de veranderingen aan het kruispunt zijn verschillende mogelijkheden onderzocht. Zoals het aanpassen van de instellingen van de verkeerslichten. We hebben niet voor deze maatregel gekozen, omdat iedereen dan langer op groen licht moet wachten. Dit zou niet alleen gelden voor dit kruispunt, maar ook op andere kruispunten op de Schieweg en Schiekade. De instellingen van deze verkeerslichten moeten dan namelijk ook aangepast worden. De kans dat men door rood licht rijdt of loopt wordt daarmee groter. En dat verbetert de verkeersveiligheid niet. Daarbij kan het verkeer minder goed doorrijden. Bovendien lossen we hiermee ook het probleem van de onduidelijke inrichting niet op. Wat wel is aangepast is dat sinds 16 mei het stoplicht voor voetgangers en fietsers richting centrum op rood wordt gezet als het autoverkeer van de Schieweg naar de Bergselaan groen licht heeft.
Het klopt dat fietsers die vanaf de Bergweg linksaf slaan naar de Schiekade soms door rood licht rijden of meteen naar het middeneiland in de Walenburgerweg rijden. Als we willen dat fietsers zich aan de regels houden moeten we ervoor zorgen dat de verkeerssituatie zo duidelijk en logisch mogelijk is. Fietsers moeten goed kunnen zien hoe ze moeten rijden, of ze rood- of groen licht hebben en waar ze moeten wachten. Wachtplekken moeten veilig zijn en voelen anders wordt de kans groter dat ze niet (goed) worden gebruikt. De situatie zoals die nu is voldoet niet aan deze eisen. We maken de inrichting van het kruispunt voor fietsverkeer daarom meer herkenbaar en het verkeerslicht goed zichtbaar. Hiermee verkleinen we het risico dat fietsers (onbedoeld) door rood licht rijden.
Op advies van de wijkraden hebben we proeven gedaan om een goed beeld te krijgen van het effect van de verwijdering van de afslag. We hebben gekeken naar het hoeveelheid verkeer in de omliggende straten d.m.v. verkeerstellingen en het blijkt dat dit nog steeds past bij de inrichting van de weg. Daarom is nu besloten de afslag definitief te verwijderen.
Op meerdere momenten in april 2019 (hoeveel verkeer slaat er rechtsaf vanaf Schieweg naar Walenburgerweg), juni 2021 (einde lockdown), en juli 2022 (eerste proefafsluiting), en maart 2023 (tweede proefafsluiting) zijn er verkeerstellingen gedaan. Bij deze onderzoeken wordt rekening gehouden met zaken die van invloed kunnen zijn zoals corona, weersomstandigheden, seizoen en werkzaamheden in de omgeving. Het onderzoek laat zien dat door de afsluiting er 33% minder verkeer door de hele Provenierswijk rijdt. Het verkeer dat door de wijk rijdt heeft zich door de afsluiting wel anders verdeeld. In de Proveniersstraat en Obreenstraat rijdt nu minder verkeer dan voor de afsluiting en in de Provenierssingel meer.
Hieronder ziet u het verschil in het aantal auto’s dat per 24 uur door deze straten reed tijdens de verkeerstellingen.
Jaar | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Obreenstraat | 574 | 368 | 401 |
Provenierssingel | 276 | 488 | 454 |
Proveniersstraat | 3.226 | 1.415 | 1.884 |
Totaal in alle drie de straten: | 4.076 | 2.271 | 2.739 |
Het aantal (snor- en brom-)fietsers op de Proveniersstraat (in beide richtingen) bedraagt op een gemiddelde werkdag 1.788 tegenover gemiddeld 1.246 auto’s. Het aandeel fietsers is daarmee groter dan het aantal motorvoertuigen, zoals dat nodig is voor een veilige situatie.
Er zijn ook verkeerstellingen uitgevoerd in de Schepenstraat om te zien of hier te veel auto’s rijden. Dat is niet het geval. Per 24 uur rijden hier 1.790 motorvoertuigen in beide richtingen.
Voor alle straten die onderzocht zijn geldt dat de verkeersdrukte normaal is. In het hele land wordt de regel aangehouden dat het veilig is als er per 24 uur maximaal 2.500 tot 3.000 auto’s in 1 richting door een woonstraat rijden.
Binnen de instelling van de verkeerslichten kunnen zogenaamde deelconflicten voorkomen, bijvoorbeeld rechtsafslaand autoverkeer dat overstekende fietsers of voetgangers tegenkomt vanuit dezelfde richting. Dat is op dit kruispunt en ook op veel andere kruispunten in de stad het geval.
Het voordeel van deelconflicten is dat er minder tijd nodig is om alle richtingen van het verkeer op het kruispunt een keer groen licht te geven. Hierdoor zijn de wachttijden korter en stroomt het verkeer goed door. Op deze locatie is dit helaas niet anders op te lossen. Als we automobilisten hier wel groen licht geven en overstekende fietsers niet, is de kans heel groot dat fietsers ook hier door het rode licht gaan rijden.
Bij het oversteken van de Bergweg naar de Walenburgerweg krijgen de voetgangers en fietsers eerder groen licht dan het autoverkeer dat rechtdoor gaat of rechtsaf slaat vanaf de Bergweg. Het zicht voor de automobilisten op de overstekende voetgangers en fietsers is ook niet slecht maar om de automobilisten extra op het aanwezige deelconflict te wijzen plaatsen we bij de nieuwe inrichting een nieuw verkeersbord.
Wij hebben de ongevallencijfers bekeken. Hier zijn geen ongevallen met letsel te zien in de afgelopen 3 jaar. Ook valt het aantal ongevallen met alleen blikschade mee.
U kunt hiervoor bellen naar 14 010 of melding doen via de app MeldR of de pagina Melding buitenruimte doen.
Meer informatie
Heeft u een vraag die hierboven niet beantwoord wordt? Stuur ons dan een e-mail via verkeersveiligheid@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.