Rotterdam wint subsidie voor innovatieve dienstverlening
De gemeente Rotterdam heeft van het ministerie van Binnenlandse Zaken een flinke innovatiesubsidie gekregen. Rotterdam ontvangt € 147.000,-. Eén van de projecten is het verbeteren en opschalen van het dashboard Klantsignalen, zodat ook andere overheden ermee kunnen gaan werken.
Met het dashboard Klantsignalen is het mogelijk om alle signalen die de gemeente binnenkrijgt, op een overzichtelijke manier in te zien. Denk aan meldingen, vragen, klachten en complimenten van Rotterdammers. In 2022 kreeg de gemeente maar liefst 405.772 signalen binnen. Het dashboard is in 2017 door de gemeente Rotterdam bedacht en in de jaren daarna ontwikkeld tot een gebruiksvriendelijk hulpmiddel. Het wordt door veel ambtenaren gebruikt om beleid te maken en om de dienstverlening van de gemeente Rotterdam verder te verbeteren.
Dienstverlening verder verbeteren
Maarten Struijvenberg, wethouder dienstverlening: 'Met deze innovatiesubsidie gaan we het dashboard verder verbeteren en opschalen naar andere overheden en uitvoeringsorganisaties. Het uiteindelijke doel is een nationaal toepasbaar model om alle klantsignalen in beeld te brengen en zo de dienstverlening aan Rotterdammers te verbeteren.'
Innovatiebudget digitale overheid
De innovatiesubsidie van het ministerie van BZK komt vanuit het Innovatiebudget Digitale Overheid. Naast Klantsignalen hebben 13 andere projecten subsidie gekregen. Link opent een externe pagina. Ook aan andere projecten heeft Rotterdam vaak een bijdrage geleverd. Met het innovatiebudget krijgen projecten de financiële mogelijkheid om hun ideeën te realiseren. Het budget is een totaalbedrag van 3 miljoen euro en is bedoeld om projecten op te starten, op te schalen of te borgen. Zo kan de digitale dienstverlening van de overheid verder verbeterd worden.
