Zomercampus brengt kinderen weer samen
Gepubliceerd op: 13-07-2020
Geprint op: 14-08-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/zomercampus/
Spring naar het artikel

Met een brede glimlach op zijn gezicht stapt Daan (11) weer thuis binnen. Na een gewone schooldag. Maar wat is nog gewoon, als je maanden thuisonderwijs hebt gehad vanwege de coronacrisis. ‘Ik heb vooral mijn vrienden gemist’, zegt hij.

Daan woont in Rotterdam, maar kreeg tijdens de lockdown van zijn vader Guus les in hun vakantiehuisje in Limburg. En eigenlijk deed Guus (zelf professor psychologie aan de Erasmus Universiteit) dat best wel goed, vertelt Daan. ‘Ik geef hem een 7. Maar hij kon niet alles even goed uitleggen hoor’, zegt hij er daarna met een glimlach achteraan.

Zijn vader ontvangt het cijfer met een high-five. ‘Nou, dan heb ik het toch best goed gedaan?’, lacht ook hij. Even daarvoor zette hij uiteen dat het lesgeven hem soms toch best lastig viel. ‘Je moest je soms echt weer even verdiepen in die lesstof. Dan moest ik echt goed nadenken: hoe zat het ook alweer met die kubieke meters en deciliters. En hoe leg je dat nou goed uit? En af en toe was het best nodig om streng te zijn.’

Motivatie

Want, zo erkent Daan zelf ook volmondig, het viel niet altijd mee om de motivatie op te brengen om aan het schoolwerk te beginnen. Dagelijks moest hij zo’n 60 tot 80 minuten aan zijn thuiswerk zitten. ‘Dan maakte hij een sommetje, keek dan hoe lang hij erover deed, en rekende vervolgens uit hoeveel sommetjes hij nog moest maken voordat het tijd was om te mogen stoppen’, lacht zijn vader.

Daan miste in die periode vooral zijn vriendjes. Hij herinnert zich nog goed dat ze voor het eerst met hele klas les kregen via Zoom, een digitaal beeldbelprogramma. ‘Het was echt leuk om je vriendjes weer te zien. Maar dan was je ook meer bezig met je vriendjes, dan met het huiswerk.’ Sinds enkele weken mag Daan gelukkig weer naar school. Maar uit de laatste CITO-toets blijkt dat hij wel een leerachterstand heeft opgelopen. ‘Ik moet dat in groep 8 inhalen’, is hij gemotiveerd. ‘In die laatste dagen in groep 7 gaat dat niet meer lukken.’

'Scholen zijn gericht op de prestaties en op de leerachterstanden. Maar de kinderen hebben een heel vreemde periode doorgemaakt. Ik denk dat we vooral daar oog voor moeten hebben.'

Guus - vader van Daan (11)

Aan de slag!

De jonge leerling vindt het belangrijk om die achterstand weg te poetsen. Want ambities heeft hij zat. ‘Ik wil dierenarts worden. Dan moet je wel de namen van dieren goed kunnen schrijven’, geeft hij als voorbeeld.

Zijn vader Guus vindt ook dat zijn zoon aan de slag moet met de leerachterstand, maar plaatst ook een kanttekening. ‘Scholen en leraren zijn nu heel erg gericht op de prestaties en op de leerachterstanden. Maar de kinderen hebben een heel vreemde periode doorgemaakt. Het was een angstige tijd en dat hebben mijn kinderen ook meegekregen. Ze waren geïsoleerd, zagen hun andere vriendjes niet. Ik denk dat we vooral daar oog voor moeten hebben.’

Zomercampus

Juist daarom vindt in Rotterdam tijdens de zomervakantie de Zomercampus010 plaats, daar worden gratis sport- en cultuuractiviteiten aangeboden. De programmering draait om talentontwikkeling. Zo staan er onder meer danslessen, gitaarlessen en voetbal op de agenda. Maar kunnen kinderen ook een eigen krant maken, de wijk ontdekken, fotograferen en nog veel meer.

‘Ik zou dat wel kunnen proberen. Ik denk dat het wel leuk kan zijn’, zegt Daan. Zijn vader vult aan: ‘De zomercampus zou heel veel kunnen betekenen om achterstanden in te halen, maar dus vooral ook in sociale zin. Dat de kinderen weer samen plezier met elkaar kunnen hebben.’

Meer informatie

De Zomercampus is onderdeel van Rotterdam. Sterker Door. Dat is de grootstedelijke aanpak die stad, haven en regio erbovenop helpt en ervoor zorgt dat we sterker uit de crisis komen. Het is een aanpak geïnitieerd door de gemeente die voor en met de stad wordt ingevuld.

 

\