Ongelukken voorkomen door snel ingrijpen
Gepubliceerd op: 04-12-2020
Geprint op: 15-04-2021
https://www.rotterdam.nl/nieuws/verkeersveiligheid/
Ga naar de hoofdinhoud

Een stad waar iedereen veilig kan rondlopen, fietsen én rijden. Met die ambitie pakt Rotterdam het wegennetwerk grondig aan.

We werken er hard aan om onveilige plekken beter en veiliger te maken voor elke verkeersdeelnemer. Dit jaar zijn er al vijf plekken aangepakt, en er staan voor volgend jaar 23 op de planning. Dit zijn zowel plekken die onveilig blijken door een ongeval of gegevens en feiten, als plekken die onveilig aanvoelen.

Onveilige plekken snel aanpakken

Een onveilige plek waar in drie jaar tijd minimaal zes ongevallen met letsel zijn geweest wordt een blackspot genoemd. Vaak zijn dit kruispunten of oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Rotterdam pakt deze blackspots snel aan, zodat een ongeval zich niet kan herhalen. Door te kiezen voor bijvoorbeeld een andere wegindeling, het verlagen van de snelheid naar 30 kilometer per uur, óf een hogere attentiewaarde bij de verkeersdeelnemers wordt de verkeerssituatie voor iedereen veiliger. Dit wordt per blackspot onderzocht en bepaald.

Op basis van gegevens en feiten blackspots voorkomen

Het oplossen van een blackspot is altijd te laat. We willen ongelukken voorkomen door op tijd in te grijpen. Daarom heeft Rotterdam als eerste gemeente in Nederland een vernieuwend rekenmodel ontwikkeld. Op basis van gegevens en feiten wordt de verkeersveiligheid in de stad in kaart gebracht: het Rotterdamse Verkeersveiligheidsmodel.

Dit model voorspelt waar een grote kans ontstaat op onveilige verkeerssituaties en legt verbanden tussen kenmerken van ongevallen en kenmerken van de weg, de omgeving en het verkeer. Daarmee helpt het model te kiezen welke locaties het eerst aangepakt worden.

 

'Uiteindelijk willen we dat iedereen veilig mee kan doen aan het verkeer en zich dan ook veilig voelt.'

Judith Bokhove - wethouder

Vragen via de Veiligheidsprikker

In het Verkeersveiligheidsmodel houden we ook rekening met een veilig gevoel in het verkeer. We vroegen bewoners in enquête de Veiligheidsprikker, welke verkeerssituaties zij in hun wijk als onveilig ervaren. 'Zo zijn er meer dan 4000 onveilige locaties ingestuurd, verspreid over alle 14 gebieden in de stad', vertelt Judith Bokhove, wethouder mobiliteit. 'Op basis van deze bewonerservaringen én alle data uit het model pakken we het komende jaar in al onze 14 gebieden 1 plek aan die onveilig voelt. Uiteindelijk willen we dat iedereen veilig mee kan doen aan het verkeer en zich dan ook veilig voelt.'

Kleine verbeteringen

Naast de aangepakte 14 locaties waren er dit jaar ook andere kleine, maar effectieve verbeteringen in wijken en buurten. Meestal vanuit behoeften in de wijk worden drempels aangelegd, wordt de snelheid naar 30 kilometer per uur verlaagd, en worden oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers aangepast.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Rotterdam groeit en het wordt steeds drukker in de stad. Steeds meer mensen lopen of pakken de fiets. En de voorspelling is dat dit er meer worden. Nu al zijn er meer voetgangers en fietsers dan automobilisten in de binnenstad. Daarom kijkt Rotterdam naar een nieuwe verdeling van de ruimte, waarbij fietsers en voetgangers veilig op weg kunnen én meer ruimte ervaren. In Rotterdam moet iedereen veilig op pad kunnen. Lopend, op de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto. Daarom werkt Rotterdam, met een gestructureerde aanpak, aan het veiliger maken van haar infrastructuur.

Meer informatie

Benieuwd naar de 14 locaties waar verbeteringen zijn aangebracht? Ga dan naar de pagina veilige wegen. Hier kunt u meer lezen over het Rotterdams Verkeersveiligheidsmodel en hoe we ongevallen willen voorkomen.