Veerdienst vanwege afsluiten fiets- en voetgangerstunnel Maastunnel
Gepubliceerd op: 15-11-2019
Geprint op: 20-11-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/veerpontje/
Spring naar het artikel

De renovatie van de fiets- en voetgangerstunnel in de Maastunnel is op 15 november gestart. Daarom vaart er nu een veerdienst die voetgangers en fietsers naar de andere kant van de Maas brengt.

De veerdienst vaart sinds vrijdag 15 november van de Sint Janshaven aan de zuidkant naar Sint Jobshaven aan de noordkant. Bij elke overtocht kunnen er 125 fietsers en 25 voetgangers mee. De eerste boot vaart op werkdagen om 06.20 uur van Zuid naar Noord en de laatste boot van Noord naar Zuid om 23.30 uur. De veerdiensten vertrekt aan beide kanten om de 20 minuten. De overtocht is gratis.

Klepveer

De veerdienst wordt uitgevoerd door De Waterbus en er wordt gevaren met een klepveer. Dat is een boot met kleppen aan de voor- en achterkant zodat fietsers en voetgangers het veer makkelijk op en af kunnen. Aannemer DIMCO heeft gezorgd voor veilige aanlegsteigers aan beide kanten van de Maas. De veerdienst vaart 7 maanden, totdat het fietsersdeel van de Maastunnel gerenoveerd is. De voetgangerstunnels blijft dan nog 4 maanden gesloten voor het grote onderhoud, maar voetgangers kunnen in die maanden door de fietserstunnel lopen.

Renovatie

De volledige vloer van de voetgangerstunnel wordt vervangen, de vloer in de fietstunnel wordt opgeknapt, de oude tegels en de veiligheidscamera’s worden vervangen en de natriumverlichting vervangen door led. De fiets- en voetgangerstunnel is net als de autotunnel een rijksmonument, waardoor we extra zorgvuldig te werk moeten gaan.

Dienstregeling

Voor voetgangers en fietsers is de veerdienst een uitkomst tijdens het opknappen van de Maastunnel, zegt wethouder Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal: 'De veerdienst heeft een dienstregeling, dus je weet precies hoe laat de boot vertrekt. Daarop kun je je reis aanpassen en hoef je niet lang te wachten voor een overtocht. En we hebben ervoor gezorgd dat de vroegste en laatste vertrektijden aansluiten op de diensten in het Erasmus MC, want veel personeel maakt normaal gebruik van de Maastunnel en zij moeten naar het werk kunnen blijven fietsen.'

Bekijk de dienstregeling veerdienst Maastunnel.

Meer informatie

Meer weten over hoe bestuur, stad en partners samen doorpakken voor het Rotterdam van nu en de toekomst? Kijk op de webpagina's
Wonen in een wereldstad, Kansen voor Rotterdammers, Nieuwe energie.

\