Duurzaam hout voor de ´takkenbrug'
Gepubliceerd op: 31-08-2020
Geprint op: 19-10-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/van-galenbrug/
Ga naar de hoofdinhoud

De 'takkenbrug' over de Boezemsingel vertoonde verouderingsverschijnselen. Daarom zijn de belangrijkste dragende delen van de monumentale houten Van Galenbrug in Crooswijk vervangen. De brug is in oorspronkelijke vorm teruggebracht.

Bij de vervanging in juni is voor de dragende delen (de bovenste dwarsligger van de leuning en de balustradevullingen) de houtsoort robinia gebruikt. Dit lijkt op eiken maar is van de hoogste duurzaamheidsklasse en heeft een vergelijkbare grilligheid. Daardoor behoudt de nieuwe brug haar typische uitstraling. Het voordeel is dat door het gebruik van robinia de brug duurzamer en onderhoudsarmer is. De balustradevullingen zijn ranker en gaan dan wel iets minder lang mee, maar zijn ook veel makkelijker te vervangen zonder dat het gehele leuningwerk wordt aangetast.

Vijf takkenbruggen

Rotterdam heeft vijf takkenbruggen die ook een gemeentelijk monument zijn:

  • Burgemeester Roosbrug (1911) - Noord
  • Kerkbrug (1896) - Noord
  • Schietbaanbrug (1867) - Middelland
  • Van Galenbrug (1894) - Crooswijk
  • Wandelbrug (2015) - Nieuwe Westen

Ontwerp uit 1894

De takkenbruggen in Rotterdam zijn oorspronkelijk gemaakt van ontschorst eikenhout, dat donkerbruin werd geschilderd. Het ontwerp van de Van Galenbrug dateert van 1894. De Boezemsingel waarover de brug ligt, maakt onderdeel uit van het Rotterdamse ‘Waterproject’, aangelegd als een hygiënische oplossing voor de doorspoeling van het toen erg vuile water in de stad.

Kenmerkende uitstraling

De houten voetgangersbruggen passen mooi in de Engelse landschapsstijl waarin de singels zijn aangelegd. Deze singels waren voor de stad de eerste openbare groenvoorziening. Tegenwoordig zijn de singels een rijksbeschermd stadsgezicht.

Hergebruik

Het hout van de afgebroken brug is afgevoerd naar een gemeentelijk depot, waar het voor kleine projecten wordt hergebruikt.

\