Sociale hulpdienst corona
Gepubliceerd op: 18-03-2020
Geprint op: 02-06-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/sociale-hulpdienst-corona/
Spring naar het artikel

De gemeente Rotterdam, welzijnswerk, Trevvel en andere partners slaan hun handen ineen voor kwetsbare Rotterdammers zoals ouderen en andere risicogroepen die door het coronavirus alleen thuis zitten en niet naar buiten kunnen of durven.

Gezamenlijk pakken zij tijdens de coronacrisis hulpvragen van deze Rotterdammers op. Er kan gedacht worden aan het ophalen van medicijnen bij de apotheek, het doen van boodschappen, geldproblemen of gewoon even telefonisch contact als iemand zich eenzaam voelt.

Wethouder Sven de Langen (onder andere zorg en ouderen): 'In deze tijden is saamhorigheid belangrijk. Met name de kwetsbaren onder ons kunnen extra hulp gebruiken. Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen naar een sociale hulpdienst. Mensen mogen in Rotterdam namelijk niet tussen wal en schip vallen.'
 

'In deze tijden is saamhorigheid belangrijk. Met name de kwetsbaren onder ons kunnen extra hulp gebruiken. Mensen mogen in Rotterdam namelijk niet tussen wal en schip vallen.'

Sven de Langen - wethouder zorg en ouderen

Hulp vragen

Maar hoe werkt de sociale hulpdienst? Via 14 010 kunnen Rotterdammers hun hulpvraag doen. Daarnaast kunnen ook mantelzorgers en professionals, zoals huishoudelijke hulpen en thuiszorg, een melding doen. Tijdens hun werkzaamheden signaleren zij wellicht problemen, zoals een lege koelkast, die zij niet zelf kunnen oplossen. Meldingen en hulpvragen worden vervolgens doorgezet naar het welzijnswerk dat in elk gebied, van Pernis tot IJsselmonde, actief is.

Naast de inzet op hulpvragen vanuit 14 010 is er een belteam dat vanuit het welzijnswerk proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het gaat en te kijken of het noodzakelijk is om bij te springen met praktische klusjes. Oscar Papa van WIN010 (Rotterdams platform van welzijnsorganisaties): 'Vanuit onze ervaring met de 75+ huisbezoeken weten we welke ouderen uit de wijk extra aandacht goed kunnen gebruiken. Onze kennis van de wijk zetten we heel graag in. Iedere welzijnsorganisatie heeft een eigen belteam in de wijk dat proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het met ze gaat en of ze wat nodig hebben. Hierbij wordt de hulp van zowel vrijwilligers, bewoners als ondernemers uit de eigen wijk ingeschakeld.'

Welzijnswerk en Trevvel

Het welzijnswerk pakt de meldingen met de eigen medewerkers en vrijwilligers op en organiseert de oplossingen op hulpvragen in de wijk. Daarnaast stelt Trevvel chauffeurs en voertuigen ter beschikking om de bezorging van boodschappen en vervoer te organiseren. Zo worden de voedselpakketten van de voedselbank door Trevvel thuisbezorgd. Arno van Haasterecht van Trevvel: ‘Het is een eenzame en ook angstige tijd voor ouderen en kwetsbare Rotterdammers. Met elkaar moeten we extra goed op hen letten. Met deze samenwerking willen we hen helpen waar we kunnen.’

'Het is een eenzame en ook angstige tijd voor ouderen en kwetsbare Rotterdammers. Met elkaar moeten we extra goed op hen letten.'

Arno van Haasterecht - Trevvel

Samen

Inmiddels hebben vele mensen aangegeven zich in te willen zetten voor de mensen die dat nodig hebben. Zo zijn er vele Rotterdammers actief via Rotterdammersvoorelkaar.nl, Opzoomer Mee en andere vrijwilligers- organisaties. Daarnaast bieden ook veel Rotterdammers zelf hulp aan ouderen of kwetsbare Rotterdammers. De gemeente is trots dat de stad zich op dit moment van zijn beste kant laat zien. Wethouder Sven de Langen: 'Enkel met de optelsom van alle initiatieven kunnen we alle hulpvragen beantwoorden en alle mensen helpen. Elke goede daad naar een ander is er één.'

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de speciale pagina over corona.

\