Schrijven in gewone taal
Gepubliceerd op: 16-07-2021
Geprint op: 01-08-2021
https://www.rotterdam.nl/nieuws/schrijven-in-gewone-taal/
Ga naar de hoofdinhoud

De medewerkers van de gemeente doen van alles in de stad. Sommige beroepen zijn bekend, andere minder. Wat doet bijvoorbeeld een coördinator Duidelijke Taal?

Wat is een inzamelvoorziening voor huishoudelijke afvalstoffen? Precies, een afvalcontainer. De ingewikkelde omschrijving stond ooit in een brief van de gemeente. Rob Michilsen, coördinator Duidelijke Taal, vindt het een mooi voorbeeld van zijn werk: ‘Teksten van de gemeente voor de Rotterdammer begrijpelijk maken door ‘gewonemensentaal’ te gebruiken.’ 

Beleidstaal

‘De gemeente gebruikt vaak te moeilijke woorden en begrippen. En te veel beleidstaal. Terwijl het meestal veel simpeler, korter en krachtiger kan’, legt Michilsen uit. Het taalteam organiseert daarom schrijfworkshops voor ambtenaren, zodat zij zelf duidelijke taal kunnen gebruiken in brieven, e-mails en webteksten. Binnen de gemeente zijn de trainingen inmiddels een begrip. Bijna 2.000 ambtenaren deden er in vier jaar tijd aan mee'. 

10.000 brieven 

Het taalteam herschrijft ook zelf brieven van de gemeente, inmiddels al ruim 500. ‘De gemeente heeft waarschijnlijk zo’n 10.000 verschillende brieven in haar systemen. Er is nog veel te doen.’ Collega-ambtenaren kunnen hun brieven door het taalteam laten controleren. ‘We kijken of de brief zo begrijpelijk en kort mogelijk is, maar tegelijkertijd ook vriendelijk. En natuurlijk moet de inhoud kloppen. Ook juridisch. Een uitdaging ja, maar de juristen denken met ons mee. We komen er samen altijd goed uit.’ 

Voorbeeld

Wat levert duidelijke taal op? Een voorbeeld:

Voor:
U ontvangt deze brief omdat uw reisdocument, een paspoort, verloopt op 6 juli 2021. Met een verlopen paspoort kunt u niet naar het buitenland reizen. Ook is het niet meer geldig als identiteitsbewijs. Vernieuw daarom op tijd uw reisdocument. 

Na:
Uw paspoort is vanaf 7 juli 2021 niet meer geldig. Vraag daarom op tijd een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan. 

Meer informatie

De gemeente helpt andere organisaties in de stad duidelijk te communiceren met hun klanten. De gemeente biedt onder andere trainingen aan en zet taalcoaches in. Ga voor meer informatie naar de website beterintaal.nu. Heeft u zelf een onduidelijke brief gekregen van de gemeente? Laat het weten via de pagina Loket.