Meer ruimte voetgangers en fietsers Erasmusbrug
Gepubliceerd op: 25-05-2020
Geprint op: 11-07-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/ruimte-erasmusbrug/
Spring naar het artikel

Fietsers en voetgangers krijgen rondom de Erasmusbrug meer ruimte om over te steken en voor te sorteren bij verkeerslichten. Bij dit verkeersexperiment wordt het aantal rijstroken voor auto's verminderd.

Aan de zuidkant van de Erasmusbrug is er op de brug, de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto’s. Daar hebben fietsers nu meer ruimte om bij stoplichten te wachten.

Aan de noordkant vervalt op de Schiedamsedijk een rijstrook voor het oversteken van de Erasmusbrug, omdat er aan de voet van de brug in de zuidelijke richting ook een rijstrook minder is.

Op het Vasteland is een rijstrook voor het oprijden van de Erasmusbrug gereserveerd voor fietsers. Fietsers gaan op de brug weer terug naar het fietspad. Op de Erasmusbrug blijven twee rijstroken voor auto’s beschikbaar.

1,5 meter afstand

De extra ruimte die met deze aanpassingen voor fietsers wordt gecreëerd, maakt het voor de fietsers eenvoudiger om 1.5m afstand te kunnen houden bij het wachten voor een stoplicht. Tijdens het experiment wordt het effect op de verkeersstromen goed in de gaten gehouden en de ervaringen van de verkeersdeelnemers getoetst.

Ruimte hard nodig

Volgens wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit, jeugd en taal) is de extra ruimte hard nodig: 'In 2019 reden er op een werkdag gemiddeld 14.500 fietsers over de Erasmusbrugroute. We hebben eerder al de stoplichten anders afgesteld, waardoor fietsers en voetgangers meer en langer groen kregen. Nadeel was dat er soms groen voor meerdere rijrichtingen tegelijk was waardoor fietsers elkaar bij het oversteken moesten kruizen of passeren. We maken nu extra ruimte, zodat fietsers en voetgangers ruimte voor elkaar kunnen maken om veilig over te steken.'

Rotterdamse Mobiliteitsaanpak

Het verkeersexperiment op de Erasmusbrugroute is onderdeel van de van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Later volgt nog een experiment rondom de Maastunnel om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgend schooljaar start een experiment met een veiligere schoolomgeving. Eerder begon al een experiment om het doorgaande verkeer door het Oude Westen te verminderen door afsluitingen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein. Lees op Rotterdam.nl/wonen-leven/test-de-toekomst meer over de experimenten.

\