Monumentaal karakter Maastunnel
Gepubliceerd op: 05-03-2021
Geprint op: 16-04-2021
https://www.rotterdam.nl/nieuws/opknapbeurt-maastunnel/
Ga naar de hoofdinhoud

Het kan de fietsers en voetgangers die de Maastunnel onderdoor gaan niet ontgaan zijn: er wordt al een tijdje aan de historische roltrappen gewerkt. Wat gebeurt er precies en waarom?

Op dit moment hebben twee roltrappen aan de noordzijde van de tunnel geen treden meer. De werkzaamheden, die aan de onderzijde gedaan moeten worden, zijn bijna afgerond. Nu kunnen de nieuwe treden geplaatst worden. Hierna ondergaan twee roltrappen aan de zuidoever dezelfde opknapbeurt. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind april afgerond.

Niet tegelijk

‘Het is een bewuste keuze om de roltrappen niet allemaal tegelijk op te knappen’, zegt projectleider Alex Gellweiler. ‘Door deze aanpak blijven altijd twee roltrappen voor de fietsers en voetgangers beschikbaar. Zo houden we de tunnel toegankelijk voor iedereen.’

Monument

Net als bij de restauratie en renovatie van de tunnelbuizen wordt ook nu rekening gehouden met het monumentale karakter van de tunnel. ‘We letten op alle details’, zegt Gellweiler. ‘We proberen zoveel mogelijk onderdelen op te knappen en te hergebruiken.’ Zo krijgen de RVS-schopplaten aan weerszijden van de treden een kleurcoating die de look van het verleden terugbrengt (RVS bestond nog niet in 1942). De originele kam-platen met het logo van de Berlijnse fabrikant Flohr zijn gereconstrueerd, omdat dat bedrijf inmiddels niet meer bestaat. Van de treden wordt het frame en de stalen voorplaten (ook wel ‘spiegel’ genoemd) gerestaureerd. De houten tredeplanken zijn vervangen door nieuwe.

Wielen

De bakelieten loopwielen in de roltrappen hebben bijna 80 jaar gedraaid, maar zijn nu versleten. Er is gezocht naar een technisch gelijkwaardig alternatief. Op basis van een aanbesteding is een contract gesloten met een Duitse leverancier. Die voorziet de roltrappen van 7.000 nieuwe wielen.

Uniek

Ruim 70 jaar lang waren de Maastunnel-roltrappen de langste van het land: 43 meter. ‘Inmiddels is Amsterdam ons voorbijgegaan, met de roltrappen van 47 meter bij de halte Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn’, stelt Gellweiler. ‘Wereldwijd zijn er niet veel complete houten roltrappen meer. In de Sint Anna Tunnel in Antwerpen zijn ze te vinden. De roltrappen in de Maastunnel zijn dus een kostbaar bezit. Met de huidige opknapbeurt zijn de roltrappen straks weer nieuw, ‘als vanouds’ en kunnen ze weer jaren mee.’

Meer informatie

Aan de wanden langs de roltrappen van de Maastunnel zijn sinds kort weer historische foto's te bewonderen. Kijk op de pagina van de Maastunnel voor de fotocollectie.