Opening Maastunnel
Gepubliceerd op: 15-10-2020
Geprint op: 25-10-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/opening-maastunnel/
Ga naar de hoofdinhoud

Met de opening zaterdag van de voetgangerstunnel wordt de renovatie en restauratie van de Maastunnel na vijf jaar officieel afgerond. Daarmee kan de constructie van de tunnel zeker weer 50 jaar mee. 'We zijn heel trots op het resultaat.'

Aan het woord is Willem Kind, projectleider van het Ingenieursbureau van Stadsontwikkeling. ‘Deze week ronden we het werk aan de voetgangerstunnel af. Maar dan zijn we zeker nog niet helemaal klaar’, lacht hij. ‘Er zijn altijd nog wat restpuntjes die nog afgehandeld worden. Maar bijvoorbeeld ook het bouwterrein moet nog netjes worden opgeleverd.’

Kind is sinds eind 2014 betrokken bij het omvangrijke project. ‘De Maastunnel is een icoon en dat maakt het zo bijzonder om hieraan te werken. Het is een Rijksmonument, dus we moesten er aan de ene kant voor zorgen dat we de tunnel zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat zouden houden of brengen. Aan de andere kant moest de tunnel gaan voldoen aan de huidige wetgeving, die strengere eisen stelt aan de veiligheid in autotunnels, waardoor we dus het nodige moesten vervangen en moderniseren.’

Betonrot

De werkzaamheden aan de Maastunnel bestonden uit een aantal belangrijke pijlers. De eerste was om betonrot aan te pakken in de autotunnels. Die was in de ruimte onder het wegdek ontstaan. ‘De tunnel dateert uit 1942 en is intensief gebruikt. Door onder andere het gebruik van dooizout is het beton door de jaren heen aangetast’, legt Kind uit.

De watermassa van de Maas zorgt voor een behoorlijke druk op de tunnel en dat maakte het verwijderen van het aangetaste beton een precisie klus. ‘Dat verwijderen is allemaal heel zorgvuldig doorgerekend, want je wilt voorkomen dat er scheuren in de tunnel ontstaan. We hebben daarom het aangetaste beton in kleine vakken weggehaald en weer opgevuld. Op die manier hebben we voorkomen dat er ongecontroleerde scheuren zouden ontstaan.’

‘Eigenlijk alles met een elektriciteitsdraadje eraan hebben we vervangen.’

Willem Kind - projectleider Ingenieursbureau Stadsontwikkeling

Alles met een draadje vervangen

Daarnaast moesten ook alle tunneltechnische installaties worden aangepakt. ‘Eigenlijk alles met een elektriciteitsdraadje eraan hebben we vervangen’, schetst Kind. ‘Het ventilatiesysteem, het omroepsysteem, brandweerkasten, de verlichting… Noem maar op. Alles voldoet nu weer aan de huidige standaarden.’ En daar kwamen ook grote uitdagingen bij kijken. ‘Omdat het een Rijksmonument is, kun je niet zomaar ergens een stickertje plakken of een ventilator plaatsen. Overal gelden restricties voor.’

De verlichting was zo’n klus. ‘Niet alleen in de autotunnel maar ook in de fiets- en voetgangerstunnel moesten we de oorspronkelijke uitstraling en de moderne eisen met elkaar combineren. ‘De oude verlichting in de autotunnel had een gelige gloed, maar was niet duurzaam en moest regelmatig worden vervangen. We hebben dit vervangen door moderne LED-verlichting. Maar LED-verlichting geeft over het algemeen een ander lichtbeeld. Daarom hebben we heel lang gezocht naar een goede oplossing, samen met de aannemer en de leverancier van de verlichting. Ook in de fiets- en voetgangerstunnel is het gelukt om LED-techniek in te passen. Hierbij is teruggegaan naar het oorspronkelijke lichtbeeld: warm-wit licht.'

Tunnelbuizen

Vorig jaar zomer gingen de autotunnelbuizen weer open. Het afgelopen jaar zijn de fiets- en voetgangerstunnel aangepakt. De fietstunnel ging voor de zomervakantie weer open, zaterdag volgt de voetgangerstunnel. Hiermee zijn de vier tunnels van de Maastunnel gerenoveerd en gerestaureerd. ‘We hebben de werkzaamheden in de autotunnels buis-voor-buis uitgevoerd, waarbij het verkeer van zuid naar noord door de tunnel kon rijden. En tijdens de werkzaamheden in de fiets- en voetgangerstunnel konden de fietsers en voetgangers altijd naar de overkant. Eerst met een pont en toen de fietstunnel weer opengesteld was, konden voetgangers gebruik maken van leenfietsen.’

Ook de fiets- en voetgangerstunnel zijn zoveel mogelijk in oude en oorspronkelijke staat hersteld. De tegeltjes in de tunnel zijn natuurgetrouwe replica’s van de tegels die oorspronkelijk en speciaal voor de Maastunnel waren gemaakt. Ook is er onder meer asbest gesaneerd en zijn technische installaties zoveel mogelijk uit het zicht weggewerkt. 'Zo hebben we een rustig beeld gecreëerd in de fiets- en voetgangerstunnel.'

Trots

In de afgelopen jaren werkten honderden mensen direct of indirect aan de renovatie en restauratie en moesten alle werkzaamheden nauw op elkaar worden afgestemd. ‘Dat was echt een enorme uitdaging. We hebben veel in onze handen gehad. En je kunt alles nog zo goed plannen en met alle belangen rekening houden, je weet nooit precies wat je tegenkomt als je een tegeltje van de muur afhaalt’, zegt Kind. ‘Maar uiteindelijk hebben we altijd alle neuzen dezelfde kant op gekregen en is de renovatie en restauratie een resultaat van teamwork, ook met de aannemer, waar we echt trots op mogen zijn.'

‘Het was een project dat voortdurend in de belangstelling stond en veel reacties van het publiek opleverde en oprakelde. Al die verhalen en foto’s maken duidelijk dat onze tunnel leeft in Rotterdam en in de harten van mensen. En daaraan mocht ik een bijdrage leveren. Dat is prachtig!’