Werkzaamheden stationsomgeving Hoek van Holland Haven
Gepubliceerd op: 06-12-2018
Geprint op: 15-12-2018
https://www.rotterdam.nl/nieuws/nieuw-metrostation-hoek-v/
Spring naar het artikel
Foto: architect Marc Verheijen

De stationsomgeving Hoek van Holland Haven gaat op de schop voor de komst van de H6-weg en de (ruw)bouw van het nieuwe metrostation Hoek van Holland Haven.

Het zijn de eerste stappen op weg naar de realisatie van de spoorverlenging van de Hoekse Lijn tot op het strand van Hoek van Holland. De werkzaamheden beginnen op maandag 10 december.

Nieuw metrostation

Het nieuwe metrostation Hoek van Holland Haven, dat de bestaande moderne metrolijn en de spoorverlenging van de Hoekse Lijn met elkaar gaat verbinden, is onderdeel van de zogenoemde 'Harwichknoop'.

Voor het spoor, het metrostation, de stationsomgeving, de H6-weg en de aanwezige dijk is een integraal ontwerp gemaakt. Om een gelijkvloerse instap op de perrons mogelijk te maken wordt het station iets verschoven en het spoor rechtgetrokken.

Sloop

Als het nieuwe metrostation in gebruik is, wordt het voormalige spoorwegperron van Hoek van Holland Haven gesloopt. Het historische stationsgebouw, dat verbonden is met de StenaLine-terminal, blijft bestaan.

Direct grenzend aan het metrostation worden voorzieningen gerealiseerd, zoals een openbare overdekte fietsenstalling, horeca, technische ruimte en een bestuurdersruimte voor de RET. De nieuwe P&R, bestemd voor openbaar vervoer reizigers, is nagenoeg gereed.

Beter bereikbaar

De Hoekse Lijn en de H6-weg, die de Hoeksebaan met de Langeweg verbindt, zorgen voor een betere bereikbaarheid. Sneller en veiliger. Met de H6-weg wordt een volwaardige tweede ontsluitingsweg gemaakt, waardoor onder meer het dorp van het verkeer wordt ontlast. De Hoekse Lijn zal bijdragen aan de verbetering van het woon-werk verkeer tussen Hoek van Holland en Rotterdam en de versterking van het toeristisch recreatieve aanbod.

Klaar in 2021

De aanpassing van het stationsgebied, de (ruw)bouw van het metrostation en de aanleg van de H6-weg duren bij elkaar circa 16 maanden. Er is alles aan gelegen om Hoek van Holland voor bewoners, reizigers, vrachtverkeer en strandgasten zo goed mogelijk bereikbaar maken en te houden. In 2021 moeten de spoorverlenging en de stations Hoek van Holland Haven en Strand gereed zijn en kan je met je voeten uitstappen in het zand.

Betrokken partijen bij de werkzaamheden zijn onder meer Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), RET, Prorail, Hoogheemraadschap Delfland, NS, StenaLine en Provincie Zuid-Holland.