Minder reclame in huis-aan-huisbladen
Gepubliceerd op: 08-11-2019
Geprint op: 18-11-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/minder-reclame-hah-blad/
Spring naar het artikel

De gemeente Rotterdam en de Rotterdamse huis-aan-huisbladen tekenden vandaag een verklaring dat deze huis-aan-huisbladen minimaal 30 procent aan inhoudelijke artikelen bevatten.

Op deze manier willen de gemeente en de huis-aan-huisbladen De Havenloods, De Botlek, Natuurlijk in Overschie, De Hoekse Krant en Rozenburgse Courant een duidelijk onderscheid maken tussen een redactioneel huis-aan-huisblad en een advertentieblad dat voornamelijk bestaat uit reclame. Nu is het minimum-percentage nog 10 procent.

'We willen het ongevraagd bezorgen van reclamefolders voorkomen. Dat is een grote irritatie van veel mensen.'

Arno Bonte - wethouder

3 miljoen kilo papierbesparing

Per 1 januari 2020 introduceert Rotterdam een opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Wie géén sticker op de brievenbus heeft, krijgt géén ongeadresseerd reclamedrukwerk meer. De huis-aan-huisbladen ontvangt de Rotterdammer nog wel.

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid): We willen het ongevraagd bezorgen van reclamefolders voorkomen. Dat is een grote irritatie van veel mensen. Huis-aan-huisbladen stellen veel Rotterdammers wel op prijs, mits ze niet te veel reclame bevatten. Dat hebben we in deze verklaring geregeld.’

Gratis ja/ja-sticker

Wie wel graag reclamedrukwerk wil blijven ontvangen, kan vanaf eind november een ja/ja-sticker ophalen bij één van de Rotterdamse Stadswinkels. Mensen die geen huis-aan-huisblad willen ontvangen, kunnen bij de Stadswinkels een nee/nee sticker ophalen. 'Met het opt-in systeem kunnen we een besparing van papierafval realiseren van 3 miljoen kilo per jaar. Daarmee brengen we de ambitie die de stad heeft om volledig afvalvrij te worden, een grote stap dichterbij’, aldus wethouder Bonte.