Machtigen via DigiD
Gepubliceerd op: 01-10-2020
Geprint op: 18-10-2020
https://www.rotterdam.nl/nieuws/machtigen-via-digid/
Ga naar de hoofdinhoud

Rotterdammers kunnen vanaf nu iemand machtigen om namens hen informatie over een lopende zaak op te vragen bij de gemeente of om bijvoorbeeld iets aan te vragen.

Door de invoering van de AVG was dit niet mogelijk, maar met een handige oplossing met DigiD kan dat nu wel.

DigiD

Wendy van de Bult - expert Telefonie 14 010: ‘Als je iemand anders vraagt om voor jou de gemeente te bellen, doe je dat niet zomaar. Bijvoorbeeld omdat je in het ziekenhuis ligt of in het buitenland bent en dus niet bij het gesprek kan zijn. Door nieuwe regels in de AVG, mochten de callagents van 14010 de beller dan niet helpen. Dat leverde soms echt problemen op voor de voortgang van een zaak.’ Sinds 1 september is dat opgelost. Wendy: ‘Je kunt vanaf nu via DigiD iemand machtigen om voor jou zaken af te handelen met de gemeente. Een veilige en betrouwbare manier.’

Tijdelijke machtiging

Rotterdammers kunnen iemand eenmalig machtigen of voor maximaal een jaar. Daarna moet het opnieuw worden aangevraagd. De machtiging geldt nu voor de volgende producten:

  • Gemeentelijke belastingen
  • Parkeerproducten
  • Lopende bijstandsuitkering (geen aanvragen)
  • Statusvragen burgerzaken

Als Rotterdammer kunt u de machtiging aanvragen via Rotterdam.nl/machtigingtelefonie.

\