Hoe gaan handhavers om met de pandemie?
Gepubliceerd op: 05-02-2021
Geprint op: 01-03-2021
https://www.rotterdam.nl/nieuws/handhaving/
Ga naar de hoofdinhoud

De coronapandemie heeft veel impact op het werk van de Handhaving van de gemeente Rotterdam. Medewerkers Izzy, Jonathan, Kishore, Willem en Stephan vertellen hoe ze dat beleven.

Handhaver Izzy zit in een team dat zich bezig houdt met corona handhaving en gaat specifiek op meldingen van corona-overtredingen af. 'Dat gaat dan om zaken als afstand houden, groepsvorming. En nu met de huidige lockdown ook nog: of winkels die dicht moeten zijn, ook daadwerkelijk dicht zijn.'

Izzy begint eerst altijd een gesprek. 'Veel mensen zien ons komen en denken: daar heb je de boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren), die komen bonnen uitdelen. Maar dat is helemaal niet zo. Onze eerste taak is altijd om het gesprek aan te gaan. En daarbij is het de toon die de muziek maakt. Je moet mensen aanspreken, zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.'

'Wat ik vooral merk: mensen willen gehoord worden, het gevoel krijgen dat er geluisterd wordt. Daarom vind ik het altijd prettig om na een afgehandelde melding even te bellen met de melder om te vertellen wat we ermee gedaan hebben. Dat geeft mensen echt het gevoel: die gemeente doet er iets aan.'

'De meeste ondernemers begrijpen het wel’

Als handhaver Drank & Horeca is Stephan vooral bezig met het controleren van vergunningsplichtige horecagelegenheden. 'Normaal gesproken krijgen we daarover maandelijks zo’n tien meldingen, over heel Rotterdam. Maar, toen in juni na de eerste lockdown de horeca weer open mocht, kregen we er zo’n 70 tot 80 per maand.'

'De meeste ondernemers begrijpen wel waarom je komt, legt Stephan uit. 'Natuurlijk zijn er ook die er echt maling aan hebben, maar dat zijn de uitzonderingen.' Ook zijn er horecagelegenheden gesloten in Rotterdam, maar dat gebeurt echt niet zomaar.. ‘Tenzij een ondernemer het natuurlijk zo bont heeft gemaakt dat het niet anders kan.'

Nu is de horeca weer dicht. 'Maar, er zijn nog genoeg meldingen. Wij moeten bijvoorbeeld ook in de gaten houden of slijterijen zich aan de regels houden. Het is een beetje een achtbaan, op en neer.'

‘We kunnen ons van onze beste kant laten zien’

'In zekere zin is ons werk niet echt veranderd, wij zijn nog steeds bezig met handhaving op straat', zegt Jonathan, handhaver in het fietsteam. 'Maar voorheen letten we vooral op foutgeparkeerde auto’s, afval, daklozenoverlast, dat soort dingen. Nu is het handhaven op de coronaregels daarbij gekomen. In tegenstelling tot het coronateam gaan wij niet actief op meldingen af, maar natuurlijk: als we iets zien dat niet kan, gaan we erop af.'

'Ik moet daarbij zeggen dat ik nog niet ontzettend veel bonnen heb uitgeschreven voor het niet opvolgen van de coronaregels. Als er doorgepakt moet worden, doen we dat natuurlijk. Maar wij zijn niet de bonnenmachine van gemeente Rotterdam, een boete is echt een uiterste middel. We zijn er om het gesprek te voeren. Waarom doe je nu wat je doet? Waarom kan dat niet anders? Juist nu kunnen we laten zien hoe belangrijk we zijn als boa’s. We kunnen ons van onze beste kant laten zien.'

‘Moedeloos word ik er nooit van’

Kishore is wijkbeheerder in IJsselmonde en Beverwaard. 'Wij richten ons vooral op meldingen over afval, zowel dumpingen als naastplaatsingen. Maar ook fietswrakken, autowrakken, dat soort dingen. Alles wat een wijk niet meer schoon, heel en veilig maakt.'

Kishore is niet bang om zijn handen vuil te maken. 'Als ik iets meteen kan oplossen, dan doe ik dat. Nu mensen meer thuiswerken, zien we dat het afval toeneemt. Mensen bestellen van alles online en de verpakkingen belanden vervolgens naast de container. En sommige mensen zijn nu zo angstig, dat ze de vuilcontainer niet willen aanraken, bang om iets op te lopen. Dus dan zetten ze het er maar naast.'

Moedeloos wordt hij er nooit van. 'Het hoort bij mijn werk. En bovendien: ik ben een mensenmens en ik merk dat ons werk in de wijk wordt gezien en gewaardeerd. Als je dan iemand weer hebt laten lachen doordat je een melding hebt opgepakt, dan geeft mij dat een voldaan gevoel. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, toch?'

‘Ons voornaamste doel is de-escaleren’

Willem, Teamleider handhavingscluster Rotterdam Noord, heeft goed contact met de politie. 'We hebben structureel contact, maar ook als het soms spannend wordt komen ze op de lijn en vragen ze of we hulp nodig hebben. Maar, dat is wel een uiterste redmiddel. '

Net zoals een bon uitdelen eigenlijk ook het laatste is wat je kunt doen als handhaver, vindt Willem. 'Ons voornaamste doel is de-escaleren. Dus het gesprek aangaan, op een normale toon. Soms kom je burgers tegen die het niet leuk vinden dat wij ergens iets van kunnen vinden. Dat voelt als een tik op de vingers. De uitdaging is om daar goed mee om te gaan.'

'We merken nu op straat dat de weersomstandigheden goed meewerken. In de zomer zagen we veel groepjes mensen buiten rondhangen. Nu is het daar te koud voor. We staken in de zomer dan ook veel tijd en energie in het handhaven van die 1,5 meter.'

Meer informatie

Meer weten over de taken van handhaving kijk dan op de pagina Handhaving.