Grip op deelvoertuigen
Gepubliceerd op: 01-11-2019
Geprint op: 18-11-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/grip-op-deelvoertuigen/
Spring naar het artikel
Foto: David Rozing

Bedrijven die deelvoertuigen in Rotterdam aanbieden hebben per 1 januari 2020 een vergunning nodig. Hiermee sturen we als gemeente op kwalitatief goede voertuigen en zorgen we ervoor dat passanten geen overlast ervaren.

Voor korte afstanden laten Rotterdammers vaker de auto staan en pakken een deelfiets, elektrische scooter of step. Een bezoek aan winkels, zorginstellingen of scholen is makkelijk en eenvoudig. En dat merken we. Deelfietsen, deelbakfietsen, elektrische deelsnorfietsen, en in de toekomst ook elektrische deelsteps, we zien ze steeds vaker op straat. En dat is mooi want Rotterdammers worden zo mobieler en onze stad schoner.

Geen overlast, wel kwaliteit

U wilt geen last hebben van rondslingerende of te veel deeltransportmiddelen op straat. Als gemeente vinden we het belangrijk dat de deelvoertuigen van goede kwaliteit zijn en dat de gebruiker netjes parkeert. Daarom heeft de gemeente Rotterdam besloten dat bedrijven, die (elektrische) fiets, brom- en snorfietsen, steps, bakfietsen of andere vormen om te delen aanbieden, een vergunning nodig hebben. Dat geldt vanaf 1 januari 2020. De vergunning geldt voor alle deelvoertuigen met uitzondering van deelauto’s en deelbrommobielen.

Voor welke voertuigen geldt de vergunning?

De vergunning geldt voor de  (elektrische) fiets, (elektrische) brom- en snorfietsen, de (elektrische) step en de (elektrische) bakfiets en overige vormen.

Deze vergunning is níet van toepassing op deelauto’s en deelbrommobielen, omdat deze gebruik maken van parkeervergunningen.

Maxima aan deelvoertuigen

Het uitgangspunt is dat er per 1 januari 2020 maximaal 6.500 deelvoertuigen in de stad zijn. We willen een gezonde en aantrekkelijke stad. Rotterdammers die lopen en fietsen helpt daarbij. Daarom laten we het eerste jaar maximaal 3.000 deelfietsen en 2.000 elektrische brom- en snorfietsen toe in de stad. Hieronder de maximale aantallen.

  • (Elektrische) fietsen: 3.000
  • Elektrische brom- en snorfietsen: 2.000
  • Elektrische steps: 1.000
  • Overige voertuigen: 500.

E-step

Omdat de e-step een nieuw vervoersmiddel is, en verkeersdeelnemers nog moeten wennen aan de snelheid en deelname van dit voertuig aan het verkeer, laten we het eerste jaar maximaal 1.000 stepjes toe. Op deze manier staan we als gemeente op voorhand in voor de verkeersveiligheid rondom de elektrische deelstep. Er zijn nog geen RDW-goedgekeurde deelsteps, maar we zijn dan wel voorbereid als deze de weg op mogen.

Nieuwe ontwikkelingen

Tot slot hebben we nog een categorie ‘Overige vormen’ waar we 500 voertuigen van toelaten het eerste jaar. De ontwikkelingen op deelmobiliteit volgen elkaar razendsnel op. Met deze categorie willen we flexibiliteit en ruimte voor innovatie waarborgen.

Hoe is het zo gekomen?

Met de invoering van de OV-fiets in 2003 maakte Nederland kennis met de deelfiets. De afgelopen jaren zijn er wereldwijd veel deelfietssystemen bijgekomen. Sinds 2016 zijn er in Rotterdam verschillende nieuwe deelfietsinitiatieven gestart.

Zo werd Gobike in 2016 actief met vaste deelfietsstations. In 2017 startte oBike, Donkey Republic, Mobike en oFo in Rotterdam met deelfietssystemen.

Swapfiets is een leasefiets en sinds 2017 actief in Rotterdam. Swapfietsen zijn overigens geen deelfietsen, aangezien deze niet publiek toegankelijk zijn.

In 2018 is Flickbike in het Rotterdamse havengebied van start gegaan, terwijl oFo zijn activiteiten in Rotterdam stopte.

De Watertaxi Rotterdam wil graag de Rotterdamse Stadsfiets introduceren. Dit betreft een plan voor 1.800 deelfietsen en 150 vaste deelfietsstations.

Inmiddels hebben zich ook verschillende partijen gemeld met andere deeltweewielerconcepten, zoals elektrische scooters en steps. In het najaar 2018 is Felyx deelscooters gestart en zijn er circa 325 elektrische deelscooters in Rotterdam beschikbaar.

Meer informatie

Meer weten over hoe bestuur, stad en partners samen doorpakken voor het Rotterdam van nu en de toekomst? Kijk op de webpagina Wonen in een wereldstad.