Betere dienstverlening bijstandsgerechtigden
Gepubliceerd op: 12-06-2019
Geprint op: 18-06-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/dienstverlening-bijstand/
Spring naar het artikel
Foto: gemeente Rotterdam

Rotterdam gaat de dienstverlening aan bijstandsgerechtigden verder verbeteren. Daarmee wil de gemeente meer mensen kansen bieden op een baan en laten profiteren van de economische groei.

Het gaat dan onder meer om meer begrijpelijke en beter leesbare brieven, meer Rotterdammers actief bellen bij besluiten die invloed hebben op het inkomen en het terugdringen van de papieren rompslomp. Dat en andere acties staan in het nieuwe beleidskader ‘Mensenwerk’ dat het college woensdag aan de gemeenteraad heeft gestuurd.

‘Alle inzet is gericht op het mensen aan werk helpen. Want werk is goed voor je eigenwaarde, zelfredzaamheid en gezondheid; het geeft vertrouwen.’

Richard Moti, wethouder Werk en Inkomen

Meer maatwerk

Het college kondigde eerder al aan dat het mensen in de bijstand meer maatwerk wil bieden. ‘We kijken nu bij de aanvraag van een uitkering beter naar de mens achter de werkzoekende en naar wat er in iemands leven speelt. Problemen oplossen, zoals schulden en een baan vinden, staan centraal’, zegt wethouder Richard Moti (Werk en Inkomen).

Het doel van de persoonlijke aanpak is dat meer mensen uit de bijstand komen en vervolgens ook aan het werk blijven. Dat betekent dat vooral gekeken wordt naar de kansen van een werkzoekende op de arbeidsmarkt en naar het benutten van de talenten van ieder individu.

30.000 bijstandsgerechtigden

Op dit moment hebben iets minder dan 35.000 Rotterdammers een bijstandsuitkering. Het doel van het college is dat in 2022 nog maximaal 30.000 Rotterdammers in de bijstand zitten. ‘Alle inzet is gericht op het mensen aan werk helpen. Want werk is goed voor je eigenwaarde, zelfredzaamheid en gezondheid; het geeft vertrouwen.’