Rotterdam experimenteert met deelconcepten
Gepubliceerd op: 21-08-2019
Geprint op: 19-09-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/delen-is-de-toekomst/
Spring naar het artikel
Foto: Studio West

Rotterdam groeit. Als iedereen een eigen auto heeft, of zelfs twee, past dat niet meer. Het delen van een auto of scooter scheelt veel ruimte. Daarom experimenteert Rotterdam volop met deze ‘deelconcepten'.

‘We willen Rotterdam bereikbaar houden. En zeker voor een tweede auto kan een deelvoertuig een prima alternatief zijn,’ vertelt Quirijn Oudshoorn, adviseur mobiliteit bij de gemeente. Gemiddeld staat een ‘gewone’ auto 23 uur per dag stil op een parkeerplek. ‘Een deelauto kan vier of vijf auto’s vervangen. Dat betekent drie of vier minder geparkeerde auto’s.’

'Gemiddeld staat een ‘gewone’ auto 23 uur per dag stil op een parkeerplek. Een deelauto kan vier of vijf auto’s vervangen. Dat betekent drie of vier minder geparkeerde auto’s.’

Quirijn Oudshoorn - adviseur mobiliteit gemeente Rotterdam

Proef met Lev

Half juli werd Lev geïntroduceerd, een klein elektrisch voertuig voor maximaal twee personen en een klein beetje bagage. Officieel is Lev een brommobiel. ‘Maar ze kunnen goed de stadsritjes met de auto vervangen’, stelt Oudshoorn. ‘Doordat meer mensen ze gebruiken, staan ze korter stil. En omdat ze klein zijn, nemen ze ook nog eens minder plek in beslag.’ Een extra voordeel van elektrische deelvoertuigen is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dat zorgt voor schonere lucht.

Share’nGo ook op proef

Een andere elektrische deelauto in Rotterdam is Share’nGo. Net als de Lev kun je deze auto in een groot deel van Rotterdam parkeren. De parkeerkosten zijn inbegrepen in het abonnement. Deze vorm van deelauto hoef je niet terug te brengen naar een vaste parkeerplaats. Dat is wel zo bij een aantal andere elektrische deelauto’s, zoals Buurauto, Juuve en (een beperkt deel van) Greenwheels. Share’nGo draait een jaar op proef, Lev een half jaar. Oudshoorn: ‘We willen leren hoe mensen deze voertuigen gebruiken. Daarna kijken we naar eventuele uitbreiding, er zijn meer bedrijven die deelvoertuigen willen aanbieden.’

Deelscooters en -fietsen

Ondertussen rijden er ook al 320 elektrische Felyx deelscooters (officieel: snorfietsen) rond. Later dit jaar komt er concurrentie van twee andere bedrijven met elektrische deelscooters. Ook zijn er deelfietsen van Mobike en Donkey Republic. Oudshoorn: ‘Dat is interessant voor onder meer OV-reizigers. Je kunt op veel plekken komen, maar zo’n deelfiets is voor de eerste en laatste kilometers erg handig. Want als je op het puntje van Katendrecht woont, is het een heel stuk lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation.’

Op de step?

In buitenlandse steden zie je ook al volop elektrische deelsteps. Op dit moment voldoen deze niet aan de veiligheidseisen die de Nederlandse overheid stelt aan voertuigen op de openbare weg. Voorlopig komen we deze dus ook in Rotterdam nog niet tegen.