Campagne tegen doorschenken van alcohol
Gepubliceerd op: 08-10-2019
Geprint op: 17-10-2019
https://www.rotterdam.nl/nieuws/campagne-stop-op-tijd/
Spring naar het artikel
Foto: gemeente Rotterdam

Een nieuwe campagne moet het doorschenken van alcohol aan dronken personen aanpakken. Vanaf 7 oktober kun je in 29 deelnemende Rotterdamse zaken meteen zien dat je daar geen alcohol meer krijgt als je dronken bent.

De gemeente werkt voor de campagne samen met Rotterdamse horecaondernemers, het Trimbos-instituut en Koninklijke Horeca Nederland. In totaal doen 29 horecazaken in het centrum van Rotterdam mee: van grote club tot borrelcafé en alles daar tussenin.

Overlast door dronkenschap

Dronkenschap leidt tot veel problemen in het uitgaansleven. Denk aan overlast, geweld, vernielingen en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar zit niemand op te wachten. Om deze problemen op te lossen en te voorkomen, is een aanpak tegen doorschenken ontwikkeld. En daar moet ook het uitgaanspubliek bij betrokken worden. Vanaf 7 oktober is de campagne gestart in alle 29 deelnemende zaken zodat je daar als bezoeker meteen kunt zien dat daar je geen alcohol meer krijgt als je dronken bent.

Stop op tijd!

Wethouder Bert Wijbenga hing maandagmiddag 7 oktober samen met Nina Hooimeijer, exploitant van BIRD en bestuurslid Koninklijke Horeca Nederland, de eerste poster op van de campagne ‘Stop op tijd. Wij schenken niet door.’ Het barpersoneel van de deelnemende zaken is onder meer getraind in het herkennen van dronkenschap en het weigeren van alcohol aan dronken klanten. Ook treden de toezichthouders op als coach voor barpersoneel om hen te helpen.

Lees meer over de campagne ‘Stop op tijd. Wij schenken niet door’.

Meer informatie

Meer weten over hoe bestuur, stad en partners samen doorpakken voor het Rotterdam van nu en de toekomst? Kijk op de webpagina's
Wonen in een wereldstad, Kansen voor Rotterdammers, Nieuwe energie.